سی و سومین سالگرد ارتحال امام (ره)؛ از نمایش وسایل شخصی امام تا پخش تلویزیونی رازهای جماران

شهرری - ایرنا - مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) در حالی شامگاه سیزدهم خردادماه در حرم مطهر آن امام همام آغاز شد که مردم در پایتخت و نقاط مختلف کشور بطور خودجوش برنامه های مختلف فرهنگی تدارک دیده شده را اجرایی کرده اند.

به گزارش ایرنا، برگزاری نشست هم‌اندیشی میهمانان خارجی شرکت کننده در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره)  با عنوان امام بیداری که روز جمعه (۱۳ خرداد ۱۴۰۱ ) در سالن سوره حوزه هنری ،بزرگداشت امام راحل در سطح بین الملل با چاپ دونشریه عربی و انگلیسی،امضای میثاق نامه " امام و شهدا " از سوی فرهنگیان در استانهای مختلف، برگزاری آیین سوگواره شعر آفتاب در اسلام‌آبادغرب و اکران فرهنگی پویش «مکتب روح الله» روی سازه‌های تبلیغات فرهنگی پایتخت از جمله برنامه های فرهنگی در سی و سومین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) است.

سی و سومین سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی پس از ۲ سال وقفه بواسطه فراگیری ویروس کرونا-  امسال با  رعایت پروتکل های بهداشتی در حالی برگزار می شود که همزمان برنامه های متنوع فرهنگی به همین مناسبت اجرایی شده است که اقدام فرهنگی "حضور صد ساله خورشید" از جمله این اقدامات است و برای نخستین بار برخی وسایل شخصی امام راحل در معرض دید عموم قرار می گیرد.

در توضیح این اقدام فرهنگی، مدیر دفتر نمایندگی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام راحل در قم گفت: در قالب نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید» برخی از وسایل شخصی حضرت امام و مرحوم حاج سید احمد آقا برای اولین بار در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و مردم می‌توانند این آثار را از نزدیک مشاهده کنند.

عباس کمساری  با اشاره به برپایی نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید»، در باره اهداف برگزاری نمایشگاه «حضور صد ساله خورشید»، بیان کرد:  این نمایشگاه به مناسبت یکصدمین سالگرد ورود حضرت امام به شهر قم و در  سی و سومین سالگرد بزرگداشت حضرت امام در قم برگزار می شود.

موضوع این نمایشگاه ارائه نمادین عملکرد و دستاوردهای موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام(س) است که در حوزه های مختلف به نمایش گذاشته شد؛ و شامل تولیدات پژوهشی، مکتوبات و منشورات موسسه در باره شخصیت و شخص حضرت امام است. در این نمایشگاه همچنین تولیدات فرهنگی و هنری که کاربردهای متعدد بخصوص در اجتماع دارد نیز به نمایش گذاشته شده است.

انتشار نشریه به دو زبان هم از اقدامات فرهنگی است که موسسه فرهنگی و هنری الهدی در سی و سومین سالگرد ارتحال امام راحل به آن پرداخت و مدیر عامل موسسه فرهنگی و هنری این انتشارات در توضیح به ایرنا گفت که  انتشار دو نشریه «الوحده» به زبان عربی و «اکو آو اسلام» به زبان انگلیسی در راستای بزرگداشت سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، اجرایی شد.

حجت الاسلام محمد اسدی موحد با تسلیت فرارسیدن ۱۴ خرداد ایام سوگواری بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)، گفت: مؤسسۀ فرهنگی، هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی همچون سال‌های گذشته به مناسبت بزرگداشت سالگرد ارتحال ملکوتی امام راحل (ره)، اقدام به تهیه، تولید، چاپ نشریۀ «الوحده» به زبان عربی و نشریۀ «اکو آو اسلام» به زبان انگلیسی کرده است.

امضا میثاق نامه " امام و شهدا " هم از اقداماتی بود که فرهنگیان استانهای مختلف و از جمله استان البرز در سالگرد ارتحال امام به آن پرداختند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش البرز در خصوص این میثاق نامه گفت : به مناسبت سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد، فرهنگیان این استان میثاق نامه" امام و شهدا " را امضا کردند.

« سردار فتح الهی » اظهارداشت: فرهنگیان استان البرز با امضای این میثاق نامه بار دیگر با امام راحل و شهدا عهدی دوباره بستند.

وی با اشاره به اینکه افتخار ما این است که در عصری زندگی می کنیم که امانتدار حضرت امام خمینی(ره) هستیم، خاطرنشان کرد: با وجود طرح امام‌زدایی و تحریف مکتب امام خمینی(ره) دشمنان، معرفی شخصیت والای امام خمینی(ره) به نسل جوان رسالت امروز است.

در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) شاعران کشور هم با برگزاری آیین های شعر، سالروز ارتحال امام راحل را در گوشه و کنار گرامی داشتند که آیین سوگواره شعر آفتاب اسلام آباد غرب از جمله این آیین ها است.

 آیین سوگواره شعر آفتاب به مناسبت سی و سومین سالگرد رحلت جانگداز امام خمینی (ره)  در مجتمع فرهنگی، هنری غدیر شهرستان اسلام‌آبادغرب برگزار شد و رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام‌آبادغرب در این مراسم ضمن تسلیت سی و سومین سالگرد رحلت جانگداز امام راحل گفت: آنچه که ما داریم ثمره حرکت حضرت امام خمینی (ره) بوده، ایشان شخصیتی جریان ساز، امت ساز و تحول گرا بودند و تمام این ها را برای ما شکل دادند.

اکران تبلیغات فرهنگی با محوریت بیانات و فرمایشات حضرت امام خمینی (ره) خطاب به مسوولان نظام هم از جمله اقداماتی است که امسال از سوی شهرداری پایتخت شکل گرفت .

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به اکران تبلیغات فرهنگی با موضوع امام راحل اظهار کرد: پویش تبلیغات فرهنگی «مکتب روح الله» با نگاهی به فرمایشات امام خمینی (ره) خطاب به مسوولان نظام درباره وظایف مدیران در قبال مردم و با محوریت مسئولان و مدیران همزمان با سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اجرا شد.

سی و سومین سالگرد ارتحال امام (ره)؛ از نمایش وسایل شخصی امام تا پخش تلویزیونی رازهای جماران

همزمان با اقدامات فرهنگی نهادها و تلاش ها خودجوش مردمی در سالگرد ارتحال امام راحل، شبکه دو سیما اقدام به انتشار مجموعه مستند "رازهای جماران " کرد که با محوریت نمایش ناگفته‌هایی از زندگی امام راحل پخش می‌شود.

 مجموعه مستند رازهای جماران در چهار قسمت ۳۰ دقیقه‌ای به روایت زندگی حضرت امام خمینی(ره) و مناسبات سیاسی و فردی ایشان از زبان محافظان بیت امام در حد فاصل سال‌های ۵۷ تا ۶۸ می‌پردازد.

محافظان جزو نزدیکترین افراد به بیت امام بودند و ناگفته‌ها و روایت‌های شنیدنی و جذابی را از زندگی امام خمینی(ره) برای بیان دارند که برای اولین بار در قالب یک مجموعه مستند روایت خواهد شد.

همچنین در مجموعه مستند رازهای جماران برای اولین بار بیش از صد قطعه عکس و تصاویر دیده نشده از جماران و بیت امام به نمایش در آمده است .

 نخستین قسمت این مجموعه مستند پنجشنبه ۱۲ خرداد ساعت ۱۸:۴۰ روی آنتن شبکه دو رفت و سایر قسمت های این مستند نیز از جمعه ۱۳ تا یکشنبه ۱۵ خرداد ساعت ۱۹:۴۰ پخش خواهد شد.

حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ، الگوی عالم عامل، وقت شناسی، مدیریت، شجاعت، خوش رفتاری، مردمداری، پارسایی و ساده زیستی ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.

آیین تشییع پیکر امام راحل با حضور بیش از ۱۰ میلیون نفر از سراسر نقاط مختلف کشور در پایتخت برگزار شد، مراسمی که نزدیک به یک ششم جمعیت آن زمان کشور در آن حضور داشتند و به عنوان بزرگترین تشییع جنازه تاریخ، در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسید.​

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha