۱۴ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۴۵
کد خبرنگار: 5284
کد خبر: 84777780
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ترکیه: سیاست ما براساس زمان‌بندی ناتو تعیین نمی‌شود

تهران-ایرنا- ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه در جریان سفرش به مادرید گفته است که نشست ماه آینده ناتو در این شهر فرصت نهایی برای تصمیم گیری درباره الحاق سوئد و فنلاند به این سازمان نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهوری ترکیه روز شنبه گفت: نشست سران ناتو در مادرید در پایان ژوئن آخرین مهلت برای تصمیم‌گیری در مورد عضویت سوئد و فنلاند در سازمان ناتو نیست. ترکیه با عضویت این دو کشور به خاطر پناه دادن به گروه‌های تروریستی مخالفت کرده است.

سوئد و فنلاند ماه گذشته در واکنش به حمله روسیه به اوکراین برای پیوستن به سازمان ناتو درخواست داده‌اند ولی تا کنون با مخالفت ترکیه روبرو شده است. دولت ترکیه این کشورها را به حمایت از شبه‌نظامیان کرد مخالف آنکارا متهم می‌کند.

کالین در جریان سفر به مادرید موضع کشورش درباره الحاق فنلاند و سوئد به ناتو را تکرار کرد و یادآور شد تا زمانی که شروط ترکیه در استرداد گروه‌های تروریستی اجرا نشود، این کشور با روند پیشرفت مذاکرات مخالفت خواهد کرد.

کالین گفت: سیاست ما بر اساس بازه‌های زمانی ناتو و نشست مادرید تعیین نمی‌شود چون هیچ محدودیت زمانی برای پیشرفت مذاکرات درباره الحاق فنلاند و سوئد نمی‌بینیم. وی افزود: نشست مادرید از نظر مسائلی چون بررسی جنگ روسیه و اوکراین حائز اهمیت است ولی در مورد مسئله الحاق نیاز به شفافیت سیاست‌های فنلاند و سوئد در رسیدگی به تروریسم وجود دارد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جریان سفرش به واشنگتن گفت در روزهای آینده مقامات ارشد فنلاند، سوئد و ترکیه را در بروکسل گرد هم می‌آورد تا درباره این موضوع گفتگو کنند. رهبران ناتو در روزهای 29 تا 30 ژوئن (8و9تیر) در مادرید تشکیل جلسه خواهند داد.

اردوغان پیشتر با اشاره به تظاهرات گروه‌های وابسته به حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در کشورهای فرانسه، آلمان، هلند و یونان گفته بود که ناتو سازمانی نیست که بتواند با تروریسم مبارزه کند.

پ‌ک‌ک از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha