ادامه جنگ در اوکراین، آفریقا را با بحران بسیار شدیدی مواجه می‌کند

تهران - ایرنا - خبرنگار امور بین الملل سی ان ان گفت: تداوم جنگ روسیه علیه اوکراین، قاره آفریقا را با بحران غذایی بسیار شدیدی مواجه می‌کند.

به گزارش ایرنا از سی ان ان عربی، «دیوید مک کنزی» افزود:با ادامه این جنگ، کشورهای قاره آفریقا ممکن است در ماه‌های آینده با بحران بسیار شدیدی مواجه شوند، چرا که این جنگ بیش از ۱۰۰ روز است که ادامه دارد.

وی اظهار داشت: با وجود اعلام همبستگی قوی و متحد اعضای ناتو در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین، تصویر در سراسر جهان پیچیده‌تر است.

مک کنزی گفت: مشکل جدی که بسیاری از کشورها در قاره آفریقا و در بخش‌هایی از خاورمیانه با آن مواجه هستند به دلیل تاثیر غلات، محاصره روسیه علیه اوکراین و تحریم‌هایی است که علیه مسکو اعمال می‌شود.

در سفر سه روز پیش به مسکو و دیدار با همتای روس‌اش، رئیس جمهوری سنگال که ریاست دوره‌ای اتحادیه آفریقا را نیز بر عهده دارد، به پوتین گفت که کشورهای آفریقایی قربانی جنگ در اوکراین هستند.

روسیه با اتحادیه آفریقا روابط گسترده‌ای دارد و اجلاس نخست سران روسیه و اتحادیه آفریقا روز ۲۴ اکتبر سال ۲۰۱۹ (۲ آبان ماه سال ۹۸) در شهر بندری سوچی روسیه در ساحل دریای سیاه برگزار شد.

گسترش روابط روسیه با دیگر کشورها از جمله آفریقا که پتانسیل بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد، همواره برای غربی‌ها با رهبری آمریکا باعث نگرانی بوده است، مخصوصا اینکه مسکو درحال حاضر بزرگترین تامین کننده سلاح درآفریقا به حساب می‌آید و توافقات اجلاس اخیر و درخواست‌های متعدد رهبران آفریقایی برای اختصاص اعتبارهای لازم برای خرید تجهیزات و تسلیحات روسی بیشتر، نگرانی‌ها در غرب برای گسترش نفوذ روسیه را بیش از گذشته افزایش خواهد داد.

سرمایه‌گذاری در بخش معادن آفریقا نیز گزینه دیگری پیش روی روس‌ها برای بالا بردن تراز تجاری خود در قاره سیاه است چرا که آفریقای مرکزی، گینه، زیمبابوه، ماداگاسکار، جمهوری دمکراتیک کنگو و سودان همگی نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه دارند.

رادیو فرانسه هم پیشتر اعلام کرد: بسیاری از کشورها به کودهای تولید شده در روسیه، اوکراین و بلاروس وابسته هستند. با این حال، اثرات تحریم‌ها علیه روسیه، تبعات جنگ اوکراین و در نهایت افزایش قیمت گاز باعث جهش قیمت کودهای نیتروژن شده است که کشاورزان آفریقا را با مشکل جدی تامین آن مواجه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha