قیام پانزدهم خرداد ، نقطه عطف شکل گیری انقلاب اسلامی بود

قزوین - ایرنا - دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین با بیان اینکه قیام پانزدهم خرداد ، نقطه عطف شکل گیری انقلاب اسلامی بود، گفت : این قیام سرچشمه بیداری ملت ایران در دفاع از اسلام و مبدا آغاز جنبش اسلامی علیه استبداد بود که منجر به تحولات وسیع داخلی و بین المللی شد.

محمد حسین شفیعی‌ها روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه روحانیت همیشه به عنوان حافظ احکام الهی در جامعه حضور داشته اند، افزود: قیام مردم ایران در خرداد سال ۴۲، شروع و جرقه سرنگونی رژیم شاهنشاهی بود و در حقیقت  بسترساز و منشا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه بود. 
وی اظهار داشت  در سال ۱۳۴۰ پس از رحلت آیت الله بروجردی و آیت الله کاشانی شاه گمان می‌کرد با فوت این بزرگواران که یکی بزرگ حوزه علمیه قم و مرجع معتبر زمان و دیگری رهبری نهضت‌های اسلامی را بر عهده داشتند می‌تواند سیاست‌های دیکته شده آمریکا را پیاده کند. 
شفیعی ها تصریح کرد : در آن زمان رژیم پهلوی احساس می کرد مانع اصلی اجرای اصلاحات مورد نظرش از میان رفته و به راحتی می تواند به خواسته های خود جامه عمل بپوشاند ولی با درایت مراجع و به ویژه امام خمینی (ره) مخالفت ها شدت بیشتری به خود گرفت.
این فعال سیاسی ، تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی  را یکی از عوامل پیدایش قیام ۱۵ خرداد برشمرد و افزود: در مهرماه سال ۴۱رژیم پهلوی در راستای حذف تدریجی اسلام، لایجه انجمن های ایالتی و ولایتی را تصویب کرد که با مخالفت و موضع گیری علمای قم به ویژه امام خمینی(ره) و عقب نشینی نظام طاغوت از اجرای آن، قدرت و نقوذ روحانیت و مرجعیت را ثابت کرد.
 

قیام پانزدهم خرداد ، نقطه عطف شکل گیری انقلاب اسلامی بود

انقلاب سفید یکی از عوامل  شکل گیری نهضت ۱۵ خرداد بود
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی در زمان پیدایش خود در سال‌های ۴۰ تا ۴۳ با تحولاتی  زیادی مواجه بود ، خاطر نشان کرد : انقلاب سفید یکی دیگر از عوامل شکل گیری نهضت ۱۵ خرداد بود، در دیماه سال ۴۱ شاه شش اصل را در قالب انقلاب سفید که از جمله آن اصلاحات ارضی و لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی بود را مطرح کرد و مردم را برای شرکت در رفراندوم و رای دادن به این شش اصل دعوت کرد.
دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین  تاکید کرد  امام خمینی (ره) در روشنگری  جامعه نقش به‌سزایی داشت و زمانی که علمای دینی تصمیم گرفتند مخالفت آشکار خود را با رفراندوم اعلام کنند موج عظیم مخالفت‌ها شکل گرفت و تظاهرات عظیمی در تهران، قم و برخی شهرها دیگر  برپا شد.
شفیعی اضافه کرد: پس از این حوادث امام خمینی و سایر مراجع تقلید قم به منظور اعتراض به رفراندوم قلابی، تصویب‏‎ ‎‏لوایح ششگانه و اعمال دیگر خلاف شرع دستگاه پهلوی همزمانی عید با شهادت‏‎ ‎‏حضرت امام صادق (ع) اعلام کردند که مراجع امسال عید ندارند و سپس عزای عمومی اعلام شد.
وی افزود: مردم نیز با استقبال از این مسئله به جای برگزاری مراسم جشن و سرور، در‏‎ ‎‏مجالس سخنرانی که در سر تا سر کشور برپا شده بود و در آن غالباً مفاسد رژیم پهلوی‏‎ ‎‏طرح می‌شد، شرکت کردند و در ادامه حمله ماموران حکومتی به مدرسه فیضیه در فروردین ۱۳۴۲ و دستگیری حضرت امام (ره) و در نتیجه آن قیام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ اتفاق افتاد.
این فعال سیاسی ادامه داد : روحانیون فرا رسیدن ایام محرّم آن سال را فرصتی برای تبلیغات علیه برنامه‌ها و سیاست‌های محمد رضا پهلوی دانستند؛ حکومت در ماه محرّم، خطاب به وعاظ و روحانیون اعلام و به آن‌ها الزام کرد که در سخنرانی‌ها از بیان سه مطلب خودداری کنند: اول اینکه علیه شخص اول مملکت سخن نگویند، دوم: علیه اسرائیل مطلبی گفته نشود و سوم: دائما به مردم نگویند که اسلام در خطر است.
شفیعی‌ها خاطر نشان کرد: با شروع ایام عزاداری محرم، وعّاظ و روحانیون به سخنرانی پرداختند؛ امام خمینی (ره) نیز در عصر عاشورا در مدرسه فیضیه قم حین سخنرانی‌های پس از نماز، علیه هیأت حاکمه و حکومت پهلوی را تشبیه به یزید و بنی امیه صحبت کردند.
وی افزود : نهایت در نیمه خرداد امام خمینی دستگیر و قیام  ۱۵ خرداد نقطه آغاز حرکت توفنده مردم شد که بعداز ۱۵ سال در سال ۵۷ به نتیجه رسید و نقش اساسی روحانیت با محوریت امام با حرکت جدیدی آغاز و نیروهای مذهبی محور  فعالیت ضد طاغوت قرار گرفتند.
شفیعی ها افزود: یکی از آثار و پیامدهای ۱۵ خرداد رشد و  آگاه‌سازی مردم بود که به وسیله سخنرانی‌ها، امام راحل و علما شکل گرفت و افشاگری چهره شاه  بود. 
دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان قزوین تاکید کرد: ۱۵ خرداد زمینه تشکیل سازمان‌ و گروه‌ها را فراهم کرد و جمعیت‌های موتلفه و هیات‌های مذهبی که در تهران فعال بودند به توصیه امام راحل جمع شدند، اتلاف کردند و جمعیت موتلفه اسلامی شکل گرفت و پس از تبعید امام به ترکیه  داستان ترور حسنعلی منصور توسط شهید محمد علی بخارایی در بهمن سال ۴۳ در مقابل مجلس انجام شد. 
شفیعی ها  تصریح کرد: اهمیت قیام ۱۵ خرداد پیروزی انقلاب اسلامی، استقرار جمهوری اسلامی و سرنگونی نظام شاه بود؛ ملت ایران از زمان جنبش مشروطه فعالیت خود را آغاز کرده و شکست خورده بود اما با رهبری امام (ره) این انقلاب هدایت شد و در کمتر از ۲۰ سال به موفقیت رسید.
وی گفت: مقام معظم رهبری  بیش از سه دهه رهبری در انقلاب توانسته‌اند در دریای متلاطم نظام بین الملل این انقلاب را هدایت کنند و نکته مهم اعتقاد و باور رهبری ا ست که امام روح جمهوری اسلامی است و اگر امام امت و بنیانگذار را از جمهوری بگیریم دیگر هیچ هویتی نخواهیم داشت. 
شفیعی ها تاکید کرد: مقام معظم رهبری معتقد اند  که باید راه امام را در لحظه به لحظه جمهوری اسلامی مدنظر داشته باشیم و مطابق نقشه‌ای که امام راحل برای مردم ترسیم کرده‌اند حرکت کنیم. 
وی یادآورشد: امروزه می‌بینیم که مقام معظم رهبری در مسیر امام راحل حرکت می‌کند و طبق نقشه راه ایشان قدم برمی‌دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha