مهمترین علایم تب مالت خستگی مزمن، سردرد و تب و لرز است

کرمانشاه- ایرنا- رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: تب مالت به دلیل علایم بالینی که ایجاد می‌کند به بیماری هزار چهره معروف است اما مهمترین علایم آن شامل خستگی مزمن، سردرد، تعریق شبانه، کوفتگی بدن، تب و لرز است.

دکتر «حسین بیگلری» روز دوشنبه به ایرنا افزود: تب مالت بعنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان است، بیشترین فصل انتقال بیماری تب مالت در اواخر بهار و اوایل تابستان است بخصوص فصل زایش دام‌ها و وقتی که تمایل رفتن به طبیعت بیشتر می‌شود.  

وی اظهار داشت: خوشبختانه بیماری تب مالت (بروسلوز) از انسان به انسان منتقل نمی‌شود و در این خصوص نگرانی وجود ندارد اما اگر منبع آلودگی وجود دام آلوده، شیر و لبنیات غیرپاستوریزه باشد احتمال ابتلاء سایر افراد خانواده که از منبع مشترک غذایی مصرف کرده اند، وجود دارد.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تاکید کرد: مدت زمان استاندارد جوشاندن شیرهای غیرپاستوریزه از زمانی که شیر به دمای جوش یا غل زدن برسد به مدت پنج دقیقه است.

وی اظهار داشت: وجود دام های آلوده و کشتار غیرمجاز دام بیماری را به انسان منتقل می کند. بنابراین لزوم تقویت همکاری‌های بین بخشی حایز اهمیت ویژه ای است.

بیگلری گفت: راه اصلی انتقال بیماری تب مالت از طریق خوراکی است اما در آغل ها و محل هایی که دام نگهداری می شود و فاقد تهویه مناسب هستند، از طریق تماس با دام آلوده یا استنشاق ذرات آلوده بیماری می تواند منتقل شود.

وی اضافه کرد: منطقی است که تمرکز بر راه‌های پیشگیری از بیماری داشته باشیم، تب مالت اگر درمان نشود می تواند عوارضی مانند نازایی و افسردگی در درازمدت به همراه داشته باشد.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: برای پیشگیری از بیماری تب مالت باید در وحله اول دقت کنیم که این بیماری در اثر تماس غیربهداشتی با دام نیز منتقل می شود و در هرگونه تماس با دام باید حتما از وسایل حفاظتی و بهداشتی استفاده شود.

وی افزود: توصیه می شود از خرید گوشت‌های بین جاده‌ای خودداری شود چون هیچ‌گونه اطلاعی از سلامت آنها در دسترس نیست و باید گوشت را از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی و مراکز بهداشت تهیه کنید.

بیگلری گفت: همچنین گوشت قبل از مصرف به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در دمای سرد یخچال قرار گیرد تا در صورت آلودگی احتمالی به بیماری تب مالت در فرآیند گلیکولیز از بین برود.

وی اظهار داشت: هنگام مصرف لبنیات از بهداشتی و پاستوریزه بودن آن مطمئن شوید، اگر حیوانی آلودگی داشته باشد بیماری حتی از طریق استنشاق ذرات ناشی از محصولات دامی نیز می تواند در هوای با تهویه نامناسب انتقال پیدا کند، بنابراین باید حتما از وسایل حفاظت فردی شخصی استفاده کنند.

رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: اگر تب مالت بموقع و صحیح درمان نشود عوارض دراز مدت مهم آن می‌تواند شامل از کارافتادگی، افسردگی و حتی نازایی باشد و می تواند بر روی ارگان های حیاتی بدن مانند طحال، مغز و مغز استخوان نیز اثر بگذارد، معلولیت حرکتی بدهد و حتی اعضای حیاتی بدن مانند کبد و قلب را در صورت عدم درمان مناسب درگیر کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha