پیگیری مطالبات صادرات انرژی و همکاری های بانکی در دیدار سفیر ایران با رئیس بانک مرکزی عراق

بغداد-ایران- «محمد کاظم آل صادق» سفیر ایران در عراق امروز دوشنبه با «مصطفی غالب» رئیس بانک مرکزی عراق دیدار  و درباره پرداخت مطالبات گاز و برق ایران و نیز همکاری های بانکی بین دو کشور گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا، در این دیدار درباره همکاری های بانکی میان دو کشور گفتگو و تبادل نظر شد و  موضوع پرداخت مطالبات کشورمان از محل صادرات برق و گاز، مشکلات شرکت های ایرانی صادر کننده خدمات فنی و مهندسی، مطالبات آنها و همچنین وضعیت شعب بانک های ایرانی در عراق مورد پیگیری قرار گرفت.

حدود دو هفته پیش، وزیر برق عراق گفت: این وزارتخانه بدهی ایران بابت واردات گاز را تا پایان ماه جاری میلادی (ماه گذشته) پرداخت خواهد کرد.

رسانه‌های عراق به نقل از «عادل کریم» نوشتند که من به ایران سفر کردم و با وزیر نفت ایران توافق کردم که تا قبل از پایان ماه جاری بدهی خود بابت واردات گاز را پرداخت کنیم و با دولت توافق کردیم که بدهی به طرف ایرانی پرداخت شود. 

وی در کنفرانسی خبری گفت: با طرف ایرانی توافق شد که در تابستان و طی چهار ماه، روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز از ایران به عراق صادر شود و ایران هم اکنون بین ۳۵ تا ۳۸ میلیون متر مکعب گاز در روز به ما می‌رساند. 

پیشتر، وزیر برق عراق در ۹ اردیبهشت امسال گفت که توافقی بین عراق و ایران بر سر واردات گاز بر اساس حجم مورد نیاز و پرداخت طلب تهران حاصل شده است.

وی گفت: طی سفر ما به تهران با طرف ایرانی بر سر واردات گاز از این کشور در فصل تابستان توافق شد و آن‌ها قول دادند تا حجم مورد نیاز گاز برای تزریق به نیروگاه‌های تولید برق عراق را صادر کنند.

کریم تأکید کرد که کمبود گاز در سطح جهان وجود دارد و «گاز به کالای بسیار پرتقاضا تبدیل شده است و دستیابی عراق به نیازهای خود به این انرژی یک دستاورد است. ما انتظار داریم که تامین برق برای شهروندان در تابستان خوب باشد.»

عادل کریم وزیر برق عراق در راس هیاتی وزارتخانه‌ای در ششم اردیبهشت امسال به ایران سفر کرد و درباره موضوع تزریق گاز به نیروگاه‌های عراقی و پرداخت بدهی‌ها به بخش برق و نفت ایران با مقام‌های ایرانی گفت وگو کرد.

وزیر برق عراق پیشتر در ۳۰ فروردین امسال نیز در گفت وگویی تصریح کرد: تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی بابت واردات گاز پرداخت شود در بانک «TBI»  (بانک تجارت عراق) نگهداری و ذخیره شده است.

کریم ادامه داد: در سال ۲۰۲۰ هیچ پولی به طرف ایرانی ، پرداخت نشده (حدود یک میلیارد و ۷۵۰ هزار دلار) و تمام پولی که قرار است به طرف ایرانی پرداخت شود در بانک «TBI» ذخیره شده است.

عراق از یک مشکل بزرگ در تامین برق رنج می‌برد و برق در بسیاری از شهرهای عراق به ویژه در تابستان که دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد بصورت شبه دائمی قطع می‌شود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha