میراث فرهنگی کاشان در صیانت از بافت تاریخی با دستگاهی تعارف ندارد

کاشان - ایرنا - سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: تعامل و همدلی با سازمان‌ها و نهادهای مرتبط از جمله شهرداری را شرط اصلی صیانت و حفاظت از بافت تاریخی می‌دانیم اما در عین حال با دستگاهی در این خصوص تعارف نداریم و ذره‌ای از منافع ملی، تاریخی و فرهنگی کوتاه نمی‌آییم.

به گزارش ایرنا، احمد دانایی‌نیا روز سه‌شنبه در نشست با خبرنگاران با موضوع "مداخله‌های صورت گرفته در بافت تاریخی شهری و روستایی و تبیین سیاست‌های آتی میراث فرهنگی در طرح‌های مرمتی" افزود: در روزهای گذشته مجوز خلافی برای اجرای طرحی در کاشان صادر شده بود که با پیگیری اداره میراث فرهنگی شهرستان و حمایت و همراهی فرماندار و شورای اسلامی شهر این فعالیت متوقف شد.

وی که ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ به عنوان سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان منصوب شده است، بدون اشاره به جزییات بیشتر درباره طرح یادشده ادامه داد: تلاش می‌شود فاصله حرف تا عمل در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان کم شود و شفافیت و صراحت لهجه سرلوحه همه فعالیت‌ها قرار گیرد؛ هر چند با اتخاذ این سیاست، احتمال می‌رود برخی تقاضاهای میراث فرهنگی تحت تاثیر قرار گیرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره فعالیت‌های انجام شده اخیر برای رفع مشکل تملکی در محدوده محوطه باستانی سیلک به عنوان یکی از مطالبه‌های مردمی اظهار داشت: طی ۴۵ روز گذشته ۳-۲ نشست در این خصوص در فرمانداری ویژه کاشان برگزار شد و امید می‌رود به زودی اقدام‌های موثری در این خصوص صورت گیرد.

دانایی نیا یادآور شد: درباره عرصه محوطه باستانی سیلک مشکلی وجود ندارد اما حریم این محوطه با حفظ ماهیت، نیازمند بازنگری است.

تپه‌های سیَلْک (Sialk) یکی از محوطه‌های باستانی مهم فلات مرکزی ایران و در اصل ویرانه کهن‌ترین زیگورات باستانی ایران که نخستین تمدن شهرنشینی در آن شکل گرفته‌است؛ از سال‌ها پیش شماری از مردم کاشان در زمین‌های اطراف این تپه به کشاورزی مشغول بودند که تعیین عرصه و حریم این محوطه باستانی طی سال‌های گذشته، محدودیت‌های قانونی ساخت و ساز و آنچه کم‌توجهی به تعیین زمین جایگزین برای کشاورزان فعال در این محدوده عنوان شده، سبب بروز مشکل‌هایی شد.   

سرپرست اداره میراث فرهنگی کاشان با بیان اینکه برخی مرمت‌ها در کاشان به طور صرف بر پایه تجربه استادکار صورت می‌گیرد و اساس علمی ندارد، تصریح کرد: اداره میراث فرهنگی از حضور استادکاران سنتی به جد استقبال می‌کند اما فعالیت‌ها باید علمی باشد که در این راستا رایزنی‌هایی با سازمان نظام مهندسی در حال انجام است.   

کاشان که به دلیل سبقه فرهنگی، مذهبی، اعتقادی و مردمان متدین از دیرباز به دارالمومنین مشهور است، در زمره شهرستان‌های با ظرفیت‌های متعدد در حوزه‌های مختلف و نگاه ویژه حاکمیت به شمار می‌رود.

این خطه با مساحت چهار هزار و ۳۹۲ کیلومتر مترمربع و جمعیت ۳۶۴ هزار و ۴۸۲ نفر بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۵، پرجمعیت‌ترین شهرستان اصفهان پس از مرکز این استان و بیست و هشتمین شهر پرجمعیت ایران محسوب می‌شود.

منطقه عالم‌پرور کاشان در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان، به عنوان نخستین تمدن یکجانشینی و شهرنشینی به قدمت محوطه باستانی سیلک با پیشینه‌ بیش از هفت هزار سال به عنوان پایگاه تاریخ تمدن بشری درخشان در حوزه‌های میراث فرهنگی و گردشگری محسوب می‌شود و مجموعه باغ جهانی فین این شهرستان نیز تا پیش از شیوع ویروس کرونا پربازدیدترین مکان تاریخی و گردشگری کشور بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha