دبیرخانه سیاست‌های محیط زیست ابلاغی رهبری معظم در همدان دایر می‌شود

همدان - ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: به زودی دبیرخانه پیگیری سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه محیط زیست به دبیری این اداره کل و ریاست استاندار در این استان راه اندازی و فعال می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «سیده مریم محمدی» روز چهارشنبه در نشست خبری تشریح برنامه ها و فعالیت های مرتبط با محیط زیست در استان همدان، افزود: سیاست اصلی اداره کل محیط زیست استان همدان در دولت سیزدهم و ریل گذاری و راهبری این مجموعه، عملیاتی کردن سیاست های ابلاغی رهبری فرزانه انقلاب در زمینه محیط زیست است.

وی اظهار داشت: سیاست های ابلاغی رهبری فرزانه انقلاب در حوزه محیط زیست، سندی معتبر و جامع و مشتمل بر همه موضوعات است که تکالیف همه دستگاه ها در این سند به وضوح مشخص و تبیین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان ادامه داد: این سند دارای ۱۵ بند و چندین تبصره بوده که به همه ابعاد محیط زیستی شامل آب، خاک، هوا، آلودگی ها، حیات وحش، آموزش، شکار و صید، ترویج، مسئولیت اجتماعی و امر به معروف و نهی از منکر می پردازد.

دبیرخانه سیاست‌های محیط زیستی ابلاغی رهبری معظم در همدان دایر می‌شود

محمدی با بیان اینکه این سیاست ها در سال ۹۴ به سران سه قوه و بسیاری از سازمان ها ابلاغ شده اما ابتر مانده بود، افزود: دولت سیزدهم دبیرخانه مرکزی پیگیری سیاست های ابلاغی رهبری فرزانه انقلاب در زمینه محیط زیست را ایجاد کرده و به زودی دبیرخانه استانی آن نیز به ریاست استاندار در استان همدان راه اندازی می شود.

وی گفت: با راه اندازی دبیرخانه استانی پیگیری سیاست های ابلاغی رهبری فرزانه انقلاب در محیط زیست، تکالیف و وظایف دستگاه های مختلف در زمینه محیط زیست مشخص ، پیگیری و دستگاه ها مکلف به انجام وظایف قانونی خود در این حوزه خواهند شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان از اصحاب رسانه خواست از توان و ظرفیت خود برای حمایت از این سازمان و اطلاع رسانی در زمینه مجازات شکار و صید غیرمجاز استفاده کنند چرا که رسانه از قدرت بالایی در زمینه آموزش، فرهنگ‌سازی و پیشگیری از بروز تخلفات زیست محیطی برخوردار است.

محمدی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست تاکنون ۱۴۷ شهید و ۳۰۸ جانباز( محیط بان) را برای حراست از محیط زیست و نعمت های طبیعی خدادادی تقدیم کشور کرده است با این وجود همچنان محیط بانان در شرایط سخت و در شرایطی ناعادلانه در برابر شکارچیان ایستاده و  در مواقعی شهید و جانباز می شوند.

۲ درصد از مساحت استان همدان غبارخیز است

مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: کشور ایران در منطقه ای با ۳۳۰ میلیون هکتار کانون گرد و غبار و استعداد تولید ۱۵۰ میلیون تن ریز گرد قرار دارد هرچند که درحال حاضر متاثر از کانون های غبار خیز کشورهای همسایه هستیم.

وی اظهار داشت: حدود ۲ درصد از مساحت استان همدان غبار خیز است که با برنامه ریزی و تلاش هدفمند می توان این کانون گرد و غبار را مدیریت کرد.

محمدی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طبق قانون، تکلیفی در زمینه گرد و غبار بر عهده ندارد و تنها مکلف به اطلاع رسانی درباره شاخص آلودگی است با این وجود بلافاصله پس از بروز پدیده گرد و غبار، نگاه ها به این سازمان معطوف می شود.

وی ادامه داد: محیط زیست مرجع تشخیص آلاینده ها است بنابراین اقدام به پایش و بررسی وضعیت آلایندها از جمله آلودگی هوا و آب ، صدور و تمدید مجوزها و ارزیابی طرح ها در صورت نیاز می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: نیم قرن از تشکیل سازمان شکار و صید و تبدیل شکاربانی به سازمان حفاظت محیط زیست می گذرد که با وجود تغییر قوانین اما مجازات ها همچنان بازدارنده نیستند.

به گفته محمدی، یکی از سیاست های محیط زیست در حوزه معاونت طبیعی تشدید نظارت ها، مقابله و جلوگیری محیط بانان از ورود شکارچیان به مناطق تحت مدیریت این مجموعه و پیشگیری از بروز خسارت به طبیعت است.

وی از عموم شهروندان خواست در صورت مشاهده تخلفات زیست محیطی موضوع را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۴۰ به یگان حفاظت محیط زیست گزارش کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha