شهرداری مشهد اقدامات خود برای مهار بیماری سالک را آغاز کرد

مشهد- ایرنا- معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد گفت: شهرداری مشهد در حال اجرای ۱۲ اقدام بهداشتی و زیست محیطی برای کنترل و مهار بیماری سالک در مناطق ۱۳ گانه این شهر است.

علی نجفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:جمع آوری خاک و نخاله، پاک‌سازی زمینهای خالی، جمع آوری زباله، شست و شوی کانالها و ضد عفونی مخازن زباله از جمله این اقدامات است.

وی اضافه کرد: رهاسازی فاضلاب در معابر شهری توسط شهروندان از عوامل شیوع سالک است و شهرداری در این خصوص ساختمانهایی که اقدام به رهاسازی فاضلاب می‌کنند را شناسایی و برای برخورد با صاحبانشان به مرکز بهداشت منطقه معرفی می‌کند.

معاون خدمات و محیط زیست شهرداری مشهد گفت: جمع‌آوری دام و طیور در مناطق حاشیه شهر و جمع‌آوری سگهای ولگرد از دیگر این اقدامات است و سالانه بین پنج تا ۶ هزار سگ ولگرد در مشهد جمع‌آوری می‌شود.

نجفی افزود: آموزش شهروندی هم نقش مهمی در کنترل این بیماری دارد، پشه سالک در محیط مرطوب رشد می کند اما تا ارتفاع بیشتر از یک متر نمی‌تواند پرواز کند و شهروندان می‌توانند با رعایت مسایل بهداشتی از جمله نصب توری در پنجره‌ها، نریختن زباله و خاک و نخاله در معابر و هدایت نکردن فاضلاب‌ها به معابر در پیشگیری از بروز این بیماری موثر باشند.

وی اضافه کرد: همچنین آدرس افرادی که به سالک مبتلا می‌شوند از سوی مرکز بهداشت به شهرداری اعلام می‌شود و اقدامات کنترلی و آموزش شهروندی در آن محدوده‌ها بیشتر می‌شود.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سالانه ۱۶ هزار مورد ابتلا به سالک در ایران ثبت می‌شود که حدود هزار مورد آن مربوط به حوزه تحت پوشش این دانشگاه بوده است.

سالک یا لیشمانیوز پوستی شایع‌ترین نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده پشه خاکی به نام لیشمانیا به انسان منتقل می‌شود.

سالک در کشورهای گرمسیری و نیز چین، سوریه، عربستان، عراق، ایران، فلسطین، قفقاز و جنوب شرقی روسیه، پاکستان، افغانستان و هند شایع است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha