نقش آمریکا در پرونده مرزهای دریایی، میانجی یا یار دوازدهم اسرائیلی ها؟

تهران – ایرنا – تحلیلگر سیاسی لبنانی با بیان اینکه "آمریکا و رژیم صهیونیستی با مطرح کردن پرونده مرزهای دریایی درپی جبران شکست خود در انتخابات پارلمانی لبنان هستند" گفت میانجی آمریکایی در این پرونده یک یهودی و نظامی سابق ارتش صهیونیستی است.

عدنان علامه در خصوص پرونده جنجالی مربوط به مرزهای دریایی میان لبنان و اسرائیل به خبرنگار ایرنا گفت: محور شرارت متشکل از آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان در کودتای سیاسی از طریق انتخابات شکست خوردند و نتوانستند حزب الله و هم پیمانانش را مهار کنند و اینک با استفاده از ضعف دولت که تابع دیکته های خارجی است موضوع مرزها را مطرح کردند.

وی بیان کرد: دشمن نخستین ضربه را با پیروزی حزب الله و دومین ضربه را با انتخاب نبیه بری و معاونش خورد از این رو برای جبران این شکست به موضوعات دیگر متوسل شد.

علامه گفت: تجربه های گذشته نشان داده است که میقاتی تابع دیکته های خارجی است و این موضوع در انتخابات و اظهارات وی درباره جایز بودن دخالت سفیر عربستان در انتخابات مشاهده کردیم.

وی اضافه کرد: هر هیات مذاکره کننده نیز براساس دستوراتی که دریافت می کند وارد مذاکره می شود و هیات لبنانی پیش از این نیز در موضوع تعیین مرزها با قبرس اشتباهات خطرناکی مرتکب شدند و لبنان حدود ۸۶۰ کیلومتر مربع از پهنه آبی خود را به قبرس واگذار کرد و باعث شد رژیم صهیونیستی در مساحت بیشتری از آب ها، هم مرز لبنان شود.

این تحلیلگر و نویسنده لبنانی درباره سکوت برخی طرف ها در لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به حریم دریایی این کشور گفت: مدعیان دفاع از حاکمیت و استقلال لبنان مهره هایی هستند که آمریکا هرگونه که بخواهد آن ها را حرکت می دهد و همانطور که با نقض روزانه حریم هوایی لبنان توسط هواپیماهای رژیم صهیونیستی صدایی از آن ها شنیده نمی شود، امروز نیز با تجاوز به مرزهای آبی و ثروت آبی لبنان شاهد سکوت مرگبار آن ها هستیم.

علامه درباره بی طرف نبودن میانجی آمریکایی در مذاکرات نیز گفت: آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی یک یهودی است که سه سال در ارتش رژیم موقت صهیونیستی خدمت کرده است و از دوستان نزدیک جو بایدن است و انتخاب وی در راستای حفظ منافع رژیم صهیونیستی است.

وی افزود: بسیار شک برانگیز است که چرا میانجی در پرونده مرزها باید یک یهودی حافظ منافع رژیم صهیونیستی باشد که شایستگی میانجیگری در مذاکرات را ندارد.

علامه اضافه کرد: یک اشتباه شایع درمیان است که مرزهای لبنان و فلسطین مشخص نیست درصورتی که این مرزها زمانی که لبنان و سوریه تحت قیمومت فرانسه و فلسطین تحت قیمومت انگلیس بودند براساس توافقنامه پولیه – نیوکمپ مشخص شده است و اسناد آن نزد سازمان ملل متحد و فرانسه و انگلیس موجود است.

وی گفت: لبنان قانون حقوق دریاها را امضا کرده است درحالی که رژیم صهیونیستی این قانون بین المللی را امضا نکرده است و براساس این قانون مرزهای دریایی لبنان از آخرین نقطه در مرز خشکی تا فاصله ۲۰۰ مایلی که آب های منطقه اقتصادی است که در بند ۵ توافقنامه آتش بس سال ۱۹۴۹ جزییات آن آمده است.

این کارشناس سیاسی لبنانی گفت: سران رژیم موقت صهیونیستی تلاش می کنند نقطه B۱ را برای تغییر مرزهای لبنان و محروم کردن این کشور از حقوق دریایی خود تغییر دهند.

علامه بیان کرد: مذاکره کننده لبنانی باید بر مرزهای مشخص شده تاکید کند و زیر بار تغییر مرزها براساس خواست دشمن صهیونیستی نرود.

وی افزود: هیات مذاکره کننده لبنانی باید با تکیه بر نقطه قوت خود یعنی مقاومت وارد مذاکرات شود و مقاومت نیز در حال رصد سکوی حفاری وارد شده به آب های مورد مناقشه است و منتظر است تا دراین باره نظر دولت لبنان را بشنود تا اقدام لازم را برای عقب راندن دشمن انجام دهد.

میدان نفتی «کاریش» به وسعت ۱۴۳۰ کیلومتر مربع در خط ۲۹ مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار دارد. لبنان می‌گوید بخش بزرگی از این میدان نفتی درون مرزهای این کشور قرار دارد و از سوی دیگر، رژیم صهیونیسی مدعی است که سراسر این منطقه تحت به اصطلاح «حاکمیت» این رژیم قرار دارد.

لبنان در نامه اخیر خود به سازمان ملل درباره مذاکرات ترسیم مرزهای مشترک با رژیم صهیونیستی، خواستار تعیین خط ۲۹ به جای خط ۲۳ (به وسعت ۳۶۰ کیلومتر مربع) شده و بدین ترتیب منطقه مورد مناقشه میان دو طرف به ۱۴۳۰ کیلومتر مربع افزایش یافته است.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی در اکتبر ۲۰۲۰ میلادی و پس از حدودا دو سال گفت وگو بین آمریکا و لبنان آغاز شد. پرونده مذاکرات غیرمستقیم در لبنان توسط «نبیه بری» رئیس مجلس لبنان مدیریت شد. این مذاکرات در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی، پس از آنکه لبنان نقشه‌های تازه‌ای را برای تثبیت حق خود در مرز آبی مطرح کرد، متوقف شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha