۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۰۶
کد خبرنگار: 1178
کد خبر: 84783015
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

درخواست میشل عون برای از سرگیری مذاکرات ترسیم مرزلبنان با رژیم صهیونیستی

تهران-ایرنا- میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان اعلام کرد: از رئیس هیات آمریکایی میانجی مذاکرات غیرمستقیم برای ترسیم مرز لبنان و رژیم صهیونیستی می خواهیم تلاشهای خود را برای از سرگیری این مذاکرات متمرکز کند.

به گزارش روسیا الیوم ،عون در دیدار با هیاتی متشکل از سفرای دانمارک، نروژ، فنلاند و سوئد در لبنان گفت: تعیین تکلیف پرونده تعیین مرزهای دریایی جنوبی به منظور حفظ منافع لبنان و حقوق آن در قبال آب و خاک این کشور است. حل این پرونده در چارچوب مذاکرات بین المللی، از وظایف اصلی رئیس جمهور است.

وی تاکید کرد به تلاش های خود برای رسیدن به نتایج مثبت در پرونده تعیین مرزها به ویژه با حضور میانجی آمریکایی ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور لبنان ادامه داد: از رییس هیات میانجی امریکایی می خواهیم که تلاش های خود را برای از سرگیری مذاکرات غیرمستقیم از سر گیرد، به ویژه که لبنان می خواهد از طریق این مذاکرات ،ضمن حفظ ثبات و امنیت در منطقه مرزی،زمینه  سرمایه گذاری برای بهره برداری از منابع نفت و گاز در آب های ساحلی خود را فراهم کند.

دراین دیدار، سفرای چهار کشور مزبور نیز بر "حمایت خود از لبنان در زمینه های مختلف و تداوم کمک ها در زمینه های مورد نیاز این کشور " تاکید و برای تقویت روابط بین کشورهای خود و لبنان ابراز امیدواری کردند.

مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم صهیونیستی با میانجیگری آمریکا برای ترسیم مرزهای دریایی در اکتبر ۲۰۲۰ میلادی و پس از حدود دو سال گفت وگو بین آمریکا و لبنان آغاز شد. پرونده مذاکرات غیرمستقیم در لبنان توسط «نبیه بری» رئیس مجلس این کشور مدیریت شد. این مذاکرات در ماه مه ۲۰۲۱ میلادی، پس از آنکه لبنان نقشه‌های تازه‌ای را برای تثبیت حق خود در مرز آبی مطرح کرد، متوقف شد.

 به تازگی شرکت یونانی «انرژین» مجوز اکتشاف گاز در میدان «کاریش» واقع در منطقه مورد مناقشه را از تل‌آویو گرفته و در این چارچوب رژیم صهیونیستی از ورود یک کشتی حفاری به این منطقه به منظور آماده سازی برای شروع اکتشاف نخستین چاه گاز در آن خبر داده است؛ امری که با واکنش شدید و هشدار طرف های لبنانی روبرو شده است.

براساس گزارشها، این کشتی برای استخراج گاز طبیعی مایع وارد میدان گازی کاریش شده و از خط ترسیمی ۲۹ عبور کرده و در ۵ کیلومتری خط ترسیمی ۲۳ در منطقه مورد مناقشه با لبنان قرار گرفته است.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آبهای مدیترانه به سمت جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

پیش تر نیز «موریس سلیم» وزیر دفاع دولت پیشبرد امور لبنان تحرکات رژیم صهیونیستی در مناطق مورد مناقشه را تحریک‌آمیز خواند و گفت: تحرکات اسرائیل در منطقه مورد مناقشه در جنوب لبنان چالشی و تحریک آمیز است و نقض آشکار ثباتی است که منطقه جنوب لبنان از آن برخوردار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha