وزیر جهادکشاورزی: ۲۵‌مصوبه برای توسعه بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری پیش‌بینی شد

شهرکرد -ایرنا- وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری به عنوان یکی از قطب‌های تامین امنیت غذایی به ویژه در بخش پروتئین است، گفت: برای توسعه بخش‌های مختلف کشاورزی استان ۲۵ طرح با اعتباری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

به گزارش ایرنا، سید جواد ساداتی‌نژاد عصر روز پنجشنبه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری که با حضور رییس جمهور و تعدادی از اعضا هیات دولت برگزار شد، افزود: با تصویب مصوبات طرح‌های حوزه کشاورزی در جلسه هیات دولت و اجرایی شدن آنها تحول بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد می‌شود.

وی اظهار داشت: در بخش زیرساخت شهرک‌های کشاورزی ۱۳۰ میلیارد تومان، سنددار کردن اراضی کشاورزی ۸۰ میلیارد تومان، تجهیز آزمایشگاه برای بذر گیاهان دارویی ۱۰ میلیارد تومان، مبارزه با بیماری‌های دام و طیور ۳۰ میلیارد تومان، ایجاد زیرساخت‌های دانش‌بنیان در بخش نهاده‌های کشاورزی برای نخستین بار ۲۰ میلیارد تومان، بازسازی و مردمت ایلراه‌ها وآب شرب انسان و دام عشایر ۱۴۰ میلیارد تومان، ایجادزیرساخت مجتمع آبزی‌پروری و برق‌رسانی ۳۵ میلیارد تومان پیش‌بینی شد.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: برای صیانت از جنگل و مرتع زاگرس ۹۰ میلیارد تومان، آبخیزداری و آبخوانداری ۲۴۰ میلیارد تومان ،تجهیز یگان اطفای حریق ۳۰ میلیارد تومان، طرح توسعه بافات دیم گیاهان دارویی و نوسازی باغات به خصوص باغات مادری بادام ۱۹۰ میلیارد تومان، اجرای سامانه پایش و پیش‌بینی سرمازدگی باغات برای نخستین بار ۱۰ میلیارد تومان، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و انتقال شبکه‌ها فرعی بهسازی کانال‌ها، ایستگاه پمپاژ و انتقال آب با لوله ۸۴۰ میلیارد تومان، بهسازی و مرمت قنات‌ها یک‌هزار میلیارد تومان و  ایجاد جاده‌های بین مزارع ۵۰ میلیارد تومان پیش شده است.

وی از پیش‌بینی بیش از یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات برای صنایع تبدیلی در استان در این سفر خبر داد.

ساداتی‌نژاد اظهار داشت:هم‌اکنون ظرفیت‌های خوبی در تولید ماهیان سردآبی و خوراک آبزیان در سطح استان وجود دارد و با افتتاح سه کارخانه تویلد خوراک  آبزیان در استان ظرفیت تولید خوراک آبزیان و تولید خوراک میگو نیز افزایش پیدا کرد و کشور از واردات آن بی‌نیاز شد. 

به گفته وی، سالانه ۳۷۰ هزار تن در کشور خوراک دام و آبزیان تولید می‌شود که با تامین مواد اولیه این صنعت مشکلات حوزه تولیدات آبزیان کاهش پیدا خواهد کرد.

ساداتی‌نژاد گفت: این استان در حوزه پرورش ماهی در قفس در کارون۴، تولید گیاهان دارویی معطر، توسعه باغات دیم ظرفیت‌های خوبی وجود دارد و مرکز تحقیقات کشاورزی استان یکی از مراکز تحقیقاتی است که به پژوهش‌های خوب دست یافته است و امروز  ۶ طرح جدید دانش‌بنیان در این مرکز رونمایی شد.

وی به وجود ۲۲ طرح نیمه‌تمام باغات در استان اشاره کرد و گفت: امروز بخش کشاورزی از ضعیف بودن زنجیره تولید رنج می‌برد که برای توسعه این بخش ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش‌بینی شده است.

وزیر جهادکشاورزی یکی از ضرورت‌های بخش کشاورزی را توسعه گلخانه ها دانست و اظهار داشت: پایین بودن سطح گلخانه‌ها از دیگر مشکلات این استان است.

وی به احداث ۲۵ ایستگاه پمپاز آب در سطح استان برای تامین آب کشاورزی اشاره کرد و گفت: امید است این طرح‌ها با همکاری وزارت نیرو تکمیل و آماده بهره‌برداری شود.

ساداتی‌نژاد با اشاره به حضور خود در شهرستان فارسان و دیدار با مردم فارسان، باباحیدر و جونقان به عنوان نماینده رییس جمهور اشاره کرد و گفت: مردم این شهرستان از دولت تکمیل سد باباحیدر با  ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، چهارخطه محور فارسان به چلگرد، تکمیل فاز توسعه بیمارستان سیدالشهدای فارسان، احداث فرهنگسرا و کتابخانه در جونقان و چهارخطه کردن جاده جونقان، فرسوده بودن شبکه آب شرب و احداث شبکه فاصلاب باباحیدر، ایجاد شهرک صنعتی در فارسان، باباحیدر و تقویت زیرساخت‌های ورزشی در شهرستان را خواستار شدند.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت روز پنجشنبه ۱۹ خردادماه در قالب بیست و چهارمین سفر استانی به چهارمحال و بختیاری سفر کردند.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

برای پیگیری اخبار و گزارش های ایرنا از  بیست و چهارمین سفر استانی رییس جمهور  پرونده خبری را دنبال کنید : 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha