به گزارش ایرنا، استان هرمزگان درطول چهار دهه گذشته با با کمک خیران وحمایت دولت شاهد رشد خوبی در احداث مدرسه و فضای آموزشی بوده اما بواسطه گرما ورطوبت و شرایط سخت آب وهوایی همواره از کمبود مدرسه رنج می برد که سفر وزیر آموزش و پرورش نقطه عطفی در توجه جدی دولت به بحث ایجاد زیر ساخت و همچنین آموزش دانش آموزان می شود.
با همه تلاش ها هرمزگان هنوز نیازمند توجه وحمایت های جدی آموزش و پرورش به بحث ساخت وساز مدارس بادوام و دوری از مدارس کپری و کانکسی از یک سو و توجه جدی به زیر ساخت آموزشی و پرورشی بوده که دانش اموزان استان از همان ابتدا توانایی رقابت در المپیادهای علمی مثل کنکور، آزمون های علمی و ورزشی در سطح کشور داشته باشند وشاهد رتبه های برتر دراین زمینه ها باشیم.
مدیرکل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان در همین زمینه گفت:هم اکنون۲۰۳ مدرسه در قالب ۹۶۰ کلاس درس در استان در دست ساخت است که از این تعداد ۱۵۳ مدرسه در قالب ۷۱۴ کلاس درس با مشارکت خیران درحال اجراست.
سید فخرالدین هاشمی افزود: ۱۰ درصد از مدرسه های هرمزگان فرسوده و تخریبی می باشد که با روی کار آوردن تمام ظرفیتهای موجود از جمله خیران، بنیاد برکت، قرارگاه محرومیت زدایی سپاه و بنگاههای اقتصادی، ۴۰۰ کلاس درس جدید در استان احداث خواهد شد.
وی با بیان اینکه یکی از مهمترین وظایف صنایع و بنگاه های اقتصادی ایفای نقش های اجتماعی خود در قبال جوامع محلی می باشد، افزود: در حال حاضر در استان هرمزگان ۸۵ کلاس با زیربنای ۱۵هزار و ۱۷۵مترمربع با مشارکت صنایع و بنگاه های اقتصادی دردست اجرا می باشد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان همچنین در پایان ادامه داد: ۶۷۰ میلیارد ریال اعتبار پروژه های مشارکتی صنایع و بنگاه های اقتصادی می باشد
وزیر آموزش وپرورش روز پنجشنبه پس از فرود در بندرعباس با یک فروند چرخبال به مناطق شرق هرمزگان به ویژه جاسک و میناب رفت که حاصل این سفر بررسی وضعیت فضای آموزشی و افتتاح این طرحها ، نشست شورای آموزش و پرورش ، دیدار با نماینده ولی فقیه واستاندار هرمزگان بود.
وزیر آموزش و پرورش که اولین روز وقت خود را برای شرق هرمزگان به همراه نماینده مردم این منطقه گذاشته بود به هنگام بازدید ازاین مناطق اعلام کرد که دانش آموزان مناطق مرزی، کوهستانی و سخت گذر شهرستان جاسک واقع در شرق هرمزگان زیرپوشش تحصیلی مناسب قرار می گیرند.
یوسف نوری در بازدید از مناطق کوهستانی و سخت گذر شهرستان جاسک هرمزگان افزود: به دلیل کوهستانی و سخت گذر بودن بخشی از مناطق شهرستان جاسک و پایبندیهای فرهنگی مردم این منطقه، پوشش تحصیلی یکپارچهای در روستاهای «جانوری»، «نوگین» و «گیشدان» وجود ندارد.
وی بیان داشت: به دلیل پراکندگی روستاها، بازماندگی از تحصیل برای دانش آموزان مناطق مرزی جاسک هرمزگان اتفاق افتاده که امیدواریم با ساخت و راه اندازی مدرسه های متوسطه دوم، ترغیب دانش آموزان و خانوادهها و اخذ تدابیر لازم، بتوانیم گام موثری در مسیر رفع موانع آموزشی و تربیتی این منطقه محروم برداریم.
وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: برای رفع موانع آموزشی و تربیتی مناطق کوهستانی در جاسک، با تاکید رییس جمهور بازدید از این منطقه در دستورکار وزارت آموزش وپرورش قرار گرفت تا با اقدام به موقع افزایش نرخ پوشش تحصیلی، تامین فضای آموزشی مناسب، افزایش امکانات زیرساختی و تجهیزات صورت گیرد و به بهبود کیفیت نظام تعلیم و تربیت در این مناطق منجر شود.
نوری در دیدار با اهالی روستاهای منطقه «جانوری» جاسک، در جریان مشکلات و مسائل اهالی آن قرار گرفت و یادآورشد: برای این مساله راهکارهایی از جمله ایجاد مدرسه های شبانه روزی و ارتقای نمایندگی آموزش و پرورش لیردف جاسک به اداره (آموزش و پرورش) در برنامه است که در بحث کیفیت بخشی و تجهیزات آموزشی و ورزشی در نشست شورای آموزش و پرورش هرمزگان تصمیم های لازم گرفته می شود.
اجرای دوباره تغذیه در مناطق محروم از سوی آموزش و پرورش
یکی از خواسته های مردم بویژه مدیران و نمایندگان استان از وزیر آموزش و پرورش بحث احیای تغذیه در مناطق کمتر توسعه یافته بود که وی دیدار با نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: با وجود کمبود اعتبارات، کارهای بزرگی برای تغذیه رایگان دانش آموزی درحال انجام است لذا تغذیه رایگان دانش آموزان در مناطق محروم و کمتربرخوردار دوباره احیا میشود.
نوری ، مهاجرت به حاشیه شهرها به عنوان یک چالش برای آموزش و پرورش نام برد و افزود: به دلیل مهاجرت ها، مدرسهای در روستای «جانوری» جاسک هرمزگان یک دانش آموز دارد، اما برای آن نیز معلم اختصاص داده ایم.
وی توجه به نیروی انسانی را مهم ترین اولویت آموزش و پرورش عنوان و تاکید کرد: در مناطق دور از مراکز استان ها با مشکل کمبود اعتبار در اداره مدارس شبانهروزی مواجه هستیم و تغییر سیاست ها برای افزایش ماندگاری نیروها در این مناطق بسیار ضروری است.
وی به استخدام بیش از ۳۴ هزار نفر در سالجاری و آزادسازی وقت دانشجویان سال چهارم مراکز تربیت معلم برای جبران کسری نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: برای جبران کمبود نیروی انسانی، بیش از ۸۰ هزار معلم در آموزش و پرورش جذب خواهیم کرد تا کمبودها را حتی الامکان جبران کنیم.
نوری بر استفاده هرچه بیشتر از روحانیان در مدارس تاکید کرد و گفت: اولویت آموزش و پرورش به دلیل کمبود نیروی انسانی، جذب نیروی آموزشی برای تدریس در کلاس درس است و تاکنون ۷۵ هزار میلیارد ریال در سفرهای استانی رییس جمهور به استانهای مختلف تخصیص اعتبار داده شده تا کمبودهای سخت افزاری در حوزه آموزش و پرورش جبران شود.
نقش مهم آموزش و پرورش نقش در مقابله با بمباران اطلاعاتی
نماینده ولی فقیه در هرمزگان دراین دیدار نیز گفت: کشور ما در مقطع کنونی در حال بمباران اطلاعاتی قرار دارد و آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی را در مقابله با این هجمهها برعهده دارد، معلمان و آموزگاران باید بتوانند این مرحله جنگ نرم را مدیریت کنند و با حجم عظیمی از هجمهها مقابله کنند لذا اعتقاد داریم سه ضلع محیط، آموزش و پرورش و خانواده در شکلگیری شخصیت جوانان ما نقش بسیار ارزشمندی دارند.
حجتالاسلام والمسلمین محمد عبادیزاده، با ذکر این نکته که نیازمند تحولی بنیادی در نظام آموزش و پرورش هرمزگان هستیم، اظهارداشت: نقش خانوادهها در کنار آموزگاران و معلمان بسیار مهم است و نباید کمرنگ دیده شود؛ چراکه این ۲ مکمل یکدیگر هستند.
وی با تاکید بر لزوم تحول در آموزش و پرورش هرمزگان تشریح کرد: تحول باید متناسب با وضعیت جهانی و وضعیت جامعه باشد و سعی شود که این تحول در بخشهای مختلف مانند آموزش، حوزههای تربیتی و مهارتی انجام شود تا اهداف مدنظر انقلاب اسلامی محقق شود.
نماینده ولی فقیه درهرمزگان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش پایه شکلگیری افراد عالم و وارسته است، به همین نقش مهمی در انسانسازی در جامعه دارد که باید بدان توجه کرد.
عبادی زاده، با اشاره به این نکته که هرمزگان، استانی پهناور است، تصریح کرد: گستره حوزه جغرافیایی استان هرمزگان باعث شده، آموزش و پرورش در برخی از مناطق در حوزه زیرساخت، نتوانسته خدمات مطلوبی را ارائه کند که باید برنامهای در این زمینه تدوین شود،ارتقای نماینده اداره کل آموزش و پرورش در بخش لیردف شهرستان جاسک در دستور کار قرار گیرد، چرا که بسیاری از مردم را دچار چالش کرده است.
وی ابراز کرد:
وی ابراز داشت: گاهی اوقات در فراخوانهای عمومی و کشوری استخدامی، مردم هرمزگان به واسطه عقبماندگی تاریخی در حوزه آموزش و پرورش توان رقابت با استانهای برخوردار را ندارند؛ این امر باعث شده که اعزام معلمان به بخشهای مختلف استان با چالشهایی از جمله اقامت، سازگاری نبودن با آب و هوا و غیره روبرو شود،اگر در بحث جذب، سهمیهای برای مناطق خاص هرمزگان از بومیان خود منطقه درنظر گرفته شود، نیروی انسانی ماندگار تربیت خواهد شد.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان ادامه داد: استان هرمزگان با وجود دارا بودن ظرفیتهای اقتصادی بینظیر رتبه نخست فقر در کشور را دارد که بخشی از آن ریشه در فقر فرهنگی و آموزشی دارد، پر کردن این خلاها نیازمند توجه ویژهای از سوی دولت است.
حجتالاسلام والمسلمین عبادیزاده افزود: برای پر شدن فاصله توسعهای هرمزگان با سایر استانها باید در توزیع منابع، عدالت درنظر گرفته شود تا روند توسعه به صورت متوازن در تمام استانها همزمان به پیشبرده شود.
مدرسه های کپری و کانکسی در کشور برچیده می شود
وزیر آموزش و پرورش در نشست شورای آموزش و پرورش استان هرمزگان گفت: تمام مدرسه های کپری و کانکسی در مناطق محروم و کمتربرخوردار کشور که تعداد دانش آموزان در آن زیاد باشد، جمع آوری میشود و
دانش آموزان بازمانده از تحصیل نیز میتوانند با استفاده از شبکه شاد و مدرسه ملی ادامه تحصیل دهند.
نوری افزود: برای برچیده شدن کلاس های درس کپری و کانکسی در سطح کشور، تاکنون نشست های با خیران مدرسه ساز و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برگزار شده است.
وی با اشاره به اینکه امسال از نظر اختصاص تجهیزات و ساخت وساز سال خوبی برای آموزش و پرورش کشور خواهد بود، بیان داشت: به همین منظور ۲ مجتمع بزرگ آموزشی در شهرک پیامبر اعظم (ص) شهر بندرعباس ساخته خواهد شد و همچنین نمایندگی آموزش و پرورش در بخش لیردف شهرستان جاسک به اداره آموزش و پرورش ارتقا پیدا میکند.
وزیر آموزش و پرورش اظهارداشت: تاکنون ۷۵ هزار میلیارد ریال در سفرهای استانی رییس جمهور به استانهای مختلف به آموزش و پرورش تخصیص اعتبار داده شده تا کمبودهای سخت افزاری در این حوزه جبران شود.
وزارت آموزش و پرورش نگاه ویژه ای به تامین تجهیزات و نیروی انسانی در هرمزگان داشته باشد
استاندار هرمزگان دراین نشست وزارت آموزش و پرورش در زمینه تامین تجهیزات و نیروی انسانی به هرمزگان نگاه ویژه داشته باشد،گفت: ایجاد مدارس شبانهروزی در استان به ویژه در جزایر و توجه به معلمان این جزایر هم نیازمند نگاه مثبت وزارت آموزش و پرورش است زیرا توجه به این دو بخش میتواند به کیفیت آموزشی در این مناطق کمک کند.
مهدی دوستی افزود: توجه به شهرک پیامبر اعظم بندرعباس باید یکی از هدفهای مهم وزارت آموزش و پرورش باشد زیرا این شهرک نیازمند توجه ویژه در زمینه زیرساختهای آموزشی است ، برنامه ریزی لازم انجام شده و امیدواریم با همکاری گروههای جهادی و بسیج اصناف، ترمیم مدارسی که دچار مشکل هستند را در تابستان پیشرو انجام دهیم.
وی با تاکید بر توسعه هنرستان های تخصصی در استان، گفت: هرمزگان در زمینه معادن، فولاد، دریایی، پالایش و حوزههای تجاری ظرفیتهای ویژهای دارد و خواستاریم در این حوزه از سوی وزارت آموزش و پرورش کمک بشود تا بتوانیم ۴۰ هنرستان تخصصی را در استان ایجاد کنیم.
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به مساله تحصیل دانش آموزان دختر نیز اشاره کرد و افزود: در بعضی مناطق هرمزگان متاسفانه خانوادهها فرزندان دختر را از ادامه تحصیل منع میکنند و حتی اگر دولت شرایط و امکانات را نیز فراهم کند بازهم این منع وجود خواهد داشت.
وی بیان داشت: از این رو درخواست داریم یک مدرسه مجازی ملی شکل بگیرد که در تمام کشور افرادی که از تحصیل حضوری باز میمانند، بتوانند از طریق فضای مجازی تحصیل خود را پیگیری کنند و ادامه دهند.
استاندار هرمزگان اظهار داشت: در هرمزگان حاضریم تمام امکانات را در اختیار بگذاریم تا به صورت پایلوت این طرح اجرا شود تا در صورت موفقیت طرح در سایر مناطق کشور نیز اجرایی شود
وی در این نشست مقوله سرویس مدارس را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: سرویس مدارس در استان هرمزگان نیازمند توجه ویژه دولت است و دولت در این زمینه و به صورت ویژه باید کمک کند تا ما دغدغهای در این زمینه نداشته باشیم .
دوستی با تاکید بر اینکه جزایر خلیج فارس باید در کتابهای جغرافیایی ما بدرخشند، گفت: جزایرهای خلیج فارس باید در همه جا دیده شوند و این نیازمند توجه ویژه آموزش و پرورش است و باید در این زمینه نهایت تلاش و خلاقیت را به خرج داد و حتی مبارزات تاریخی یک ملت با استعمارگران هم باید به خوبی به نسلهای آینده نشان داده شود.
وی افزود: به طور مثال نیاز است جنایت و خباثت امریکا در به شهادت رساندن ۲۹۰ سرنشین هواپیمای ایرباس یا مقاومت مردم هرمز در برابر استعمارگران در کتب درسی گنجانده شود که البته در این زمینه نیازمند خلاقیت و ایده نیز هستیم.
استاندار هرمزگان با تاکید بر اینکه مدارس استان در حوزه تجهیزات و لوازم سرمایشی شرایط خوبی ندارند، گفت: در بحث تجهیزات و لوازم سرمایشی مدارس هم باید توجه ویژهای داشت و خواهش ما از وزارت آموزش و پرورش رفع این کمبودها و مشکلات است و انتظار داریم در این زمینه نیز به استان مساعدت شود.
هنرستانها می توانند نقش موثری در فناوری داشته باشند
وزیر آموزش و پرورش که برای افتتاح نمایشگاه دستاوردها و محصولات تولیدی رستان های استان هرمزگان در بندرعباس حضور یافته بود ،هنرستان ها می توانند یکی از مراکز تولید، مبتنی بر فناوری باشند و این نمایشگاه ها باعث ایجاد اعتماد به نفس در دانش آموزان و هنرآموزان می شود که این روحیه و تفکر را به آن ها القا می کند که می توانند نقشی در تولید فناورانه کشور داشته باشند.
نوری با اشاره به تولیدات خوبی که از دست سازه های دانش آموزان هرمزگانی در این نمایشگاه در معرض نمایش گذاشته شده است، افزود: توسعه و افزایش زمینه های مهارتی دانش آموزان می تواند به توسعه اشتغال و رفع بیکاری در کشور کمک کند، به طوری که برخی از دست سازه های این نمایشگاه به مرحله تولید رسیده و می تواند زمینه های اشتغال دانش آموزان را فراهم کند.
وی با تاکید بر اینکه باید در راستای تحقق شعار سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» حرکت کنیم، بیان داشت: باید تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین همراه با توسعه آموزش های مهارتی همراه شود و تنوع رشته ها براساس طرح آمایش سرزمین و رشته های نوپا صورت گیرد و رشته های غیرکاربردی که در بازار کار جایگاهی ندارد، حذف شود.
در این نمایشگاه دستاوردهای دانش آموزان ۳۶ هنرستان از هفت منطقه آموزشی هرمزگان به نمایش گذاشته شده است،رویکرد آموزش وپرورش هرمزگان، تولیدی کردن هنرستان ها در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و در این راستا دستاوردهای دانش آموزان سراسر استان، در رشته های الکترونیک، الکتروتکنیک، کشاورزی، مدیریت خانواده، طراحی و دوخت، معماری داخلی، گرافیک، عکاسی، چهره سازی و ناوبری ارائه شده است.
سفر به جزیره های قشم و هنگام گام بعدی وزیر آموزش و پرورش بود و کلنگ زنی هشت مدرسه با ۵۶ کلاس
وزیر آموزش و پرورش پس از مناطق شرق و مرکز استان روز جمعه عازم جزیره های قشم وهنگام شد تا وضعیت آموزشی این مناطق را مورد بررسی قرار دهد در اولین گام کلنگ ساخت هشت مدرسه با ۵۶ کلاس درس در بخش شهاب و حرا جزیره قشم با مشارکت خیرین محلی و اداره کل نوسازی مدارس هرمزگان به زمین زده شد
این پروژه ها با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان در روستاهای سوزا، تنب پارسان، سهیلی، هفت رنگو، طبل، سرریگ و باسعیدو وهمچنینخانه معلم جزیره هنگام از محل ظرفیت مشارکت بخش خصوصی واستفاده از ماده ۲۷ قانون تنظیم مقررات مالی دولت، احداث و راه اندازی خواهد شد.
در ادامه این مراسم وزیر آموزش و پرورش با حضور در جزیره هنگام از روند احداث خانه معلم و هنرستان فنی و حرفه ای بازدید و ظرفیت های موجود منطقه را برای انجام برخی پروژه های آموزشی و پرورشی، از جمله روند احداث خانه معلم در این جزیره با مشارکت بخش خصوصی و اراضی مناسب برای ساخت هنرستان را بررسی کرد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه این بازدید قول مساعد مبنی بر اختصاص سه زمین چمن مصنوعی به مدارس منطقه علاوه بر پروژه های قبلی در طرح شهید سردار سلیمانی را داد.
دغدغه وزیر آموزش و پرورش در سفر به جزیره هنگام تهیه شناور برای دانش آموزان
مدیر کل آموزش و پرورش استان هرمزگان از حمایت وزیر این وزارتخانه در زمینه تهیه شناور استاندارد برای رفت و آمد ایمن دانش آموزان از جزیره هنگام به شهرستان قشم خبر داد و گفت: این امر با جدیت وفوریت ویژه ای برای سال تحصیلی آینده در دستور کار است.
محمد قویدل در خصوص تصمیم سفر وزیر به جزیره هنگام اظهار داشت: با توجه به ظرفیت گردشگری و زیبایی های بکر و طبیعی جزیره هنگام، راه اندازی خانه معلم و تجهیز آن برای تامین رفاه همکاران فرهنگی از جمله تصمیمات وزیر آموزش و پرورش در دومین سفر استانی خود به هرمزگان بود، در این سفر بازدید از فضای آموزشی انجام شد و تامین و بهسازی فضاهای آموزشی مناسب برای دانش آموزان جزایر مورد تاکید قرار گرفت.
وی از حمایت وزیر آموزش و پرورش در زمینه تهیه شناور استاندارد برای رفت و آمد ایمن دانش آموزان از جزیره هنگام به قشم خبر داد و گفت: این امر با جدیت وفوریت ویژه ای برای سال تحصیلی آینده در دستور کار است.
قویدل نگاه متصدیان امر آموزش وپرورش به مسیر تعالی استان هرمزگان را سازنده دانست و افزود: با چنین حمایت های پیگیرانه ای که در دولت سیزدهم شاهد هستیم، قطعا دسترسی به تحقق اهداف، میسر تر خواهد شد.
نظر شما