۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۷
کد خبرنگار: 844
کد خبر: 84786769
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استفاده از اَبَرکرم‌ها برای بازیافت پلاستیک

۲۳ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۷
کد خبر: 84786769
استفاده از اَبَرکرم‌ها برای بازیافت پلاستیک

تهران- ایرنا- محققان در یک مطالعه جدید مشاهده کردند ابرکِرم‌های پلاستیک خوار می توانند با تجزیه پلاستیک به بازیافت اقتصادی تر این مواد در طبیعت کمک کنند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری interestingengineering، در آزمایشگاهی در دانشگاه کوئینزلند در استرالیا، پلاستیک یک خوراک لذیذ محسوب می‌شود.

ابَرکِرم‌هایی که از سرِ گرسنگی پلاستیک می خورند، اکنون به بازیافت پلاستیک کمک می‌کنند. نوعی آنزیم باکتریایی در روده این کرم‌ها به آن‌ها قدرتی فوق‌العاده می‌دهد.

گونه‌ای کرم که به اَبَرکرم زوفوباس موریو (Zophobas morio) معروف است به حدی به پُلی‌استایرِن علاقه‌مند است که می‌تواند روزی سه بار یا بیشتر، از آن بخورد و دچار هیچ‌ مشکلی نشود.

دانشمندان دانشگاه کوئینزلند کشف کردند که ابرکرم‌ها به دلیل وجود نوعی آنزیم باکتریایی در روده‌شان می‌توانند پلی‌استایرن  را بخورند.

این کرم‌های پلاستیک‌خوار می‌توانند در تجزیه پلاستیک مفید باشند و نقشی مهم در بازیافت پلاستیک در مقیاس جرمی ایفا کنند.

در ابتدا، به یک گروه از ابرکرم‌ها فقط پلی‌استایرن برای خوردن داده شد. بعد از 24 ساعت آن‌ها شروع به خوردن پلی‌استایرن کردند؛ احتمالاً به این دلیل که چیز دیگری برای خوردن نداشتند. در نهایت، آن‌ها نه تنها زنده ماندند بلکه وزنشان هم اضافه شد و این نشان داد که از پلی‌استایرن انرژی می‌گیرند.

به گفته دانشمندان اگر همه‌چیز مطابق برنامه‌ریزی پیش رود، احتمالاً تا دو سه سال آینده  می‌توانند از طریق مهندسی آنزیم، پروتئین‌ها را بهینه سازی کنند تا بتوان از آنها در فرایند بازیافت استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، پلی استایرن ترکیبی پلیمری یا همان مواد اولیه پلاستیک بسیار سخت است. یک پلاستیک همه منظوره  است که برای تولید تعداد زیاد از محصولاتی که کاربرد مصرفی دارند، استفاده می شود. به عنوان یک پلاستیک سخت و جامد، اغلب در محصولاتی که به وضوح نیاز دارند، مانند بسته بندی مواد غذایی و مواد آزمایشگاهی، استفاده می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha