طراحی خطوط ریلی قم تناسبی با نیازهای روز ندارد

قم - ایرنا - رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه طراحی خطوط ریلی شهر قم برای نیازهای روز شهر مناسب نیست گفت: با توجه به اینکه کلید خطوط ریلی شهر قم از دهه ۸۰ زده شد، طراحی آن متناسب با شرایط امروز نمی‌باشد.

به گزارش عصر دوشنبه ایرنا از روابط عمومی شهرداری قم، سید محمد حسین دهناد در جلسه کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم که در محل کارگاه دپو مترو قم برگزار شد افزود: در مورد خط A مترو قم محدودیت تامین ناوگان داریم و مراحل اجرایی مرحله دوم خط A نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد: در قسمت‌هایی که امکانش بوده باید مترو را به‌صورت رو سطحی اجرا کنیم و با توجه به اینکه هزینه تمام‌شده آن یک پنجم خواهد بود، باید به آن به‌صورت جدی پرداخته شود.

وی مشکل تامین ناوگان منوریل به علت محدودیت در تولید واگن آن در کل دنیا را نیز مطرح کرد و یادآور شد: یکی دیگر از موارد مورد بررسی در موضوع مترو، بحث تلاقی آن با قطار سریع‌السیر اصفهان-قم-تهران می‌باشد.

دهناد به لزوم حمایت‌های دولت برای اجرا و توسعه حمل‌ونقل ریلی تاکید کرد و گفت: حمل‌ونقل ریلی هزینه بالایی دارد و درصورتی‌که یارانه بنزین پرداختی توسط دولت به توسعه حمل‌ونقل ریلی اختصاص داده شود، بازدهی بیشتری خواهد داشت.

عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال ۸۸ با اعتباری بالغ بر ۱۱ هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد، راه اندازی خط مترو قم به ۲ مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌شود.

محدودیت‌های طرح متروی قم مورد توجه قرار گیرد

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم نیز مشکل‌های اجرای طرح مترو از سال ۹۸ را مورد بررسی قرار داد و اظهار داشت: باید به محدودیت‌هایی که تا قبل از سال ۹۸ در طرح مترو بوده از قبیل مشکل‌های قراردادی که با پیمانکار داشتیم و شروع همه‌گیری کرونا توجه داشته باشیم.

منصور درویشی از پیشرفت ۹۵ درصدی ایستگاه شهید مطهری خبر داد و افزود: ایستگاه میدان کشاورز با توجه به مشکل‌های تملکی، حدود ۸۷ درصد پیشرفت دارد، قرار بود سال گذشته آزمایش گرم مترو با یک خط ریلی انجام شود و در حال حاضر دو خط ریلی مسیر آماده‌ شده است.

مدیرعامل قطار شهری قم تصریح کرد: مرحله نخست خط A که ۸.۱۴ کیلومتر بوده حدود ۲ کیلومتر تونل تکمیل‌نشده دارد و مرحله اول تعداد ۶ ایستگاه داریم که ۲ ایستگاه مسافرگیر بوده و امیدواریم بحث پله‌برقی و آسانسور نیز زودتر حل شود.

وی تاکید کرد: مرحله دوم خط A نیز از سال گذشته، بازنگری طرح آن را شروع کردیم و تلاش داریم مشکل‌های اجرایی و طراحی مرحله اول را در مرحله دوم برطرف کرده و باید بدانیم یکی از مشکل‌های کلی مترو در سطح کشور کپی‌برداری شهرها از همدیگر است.

درویشی در ادامه هزینه ساخت هر ایستگاه مترو را حدود چهار هزار میلیارد ریال اعلام و خاطرنشان کرد: برای تامین هزینه‌های ساخت و نگهداری ایستگاه‌ها، طرح احداث ایستگاه‌ها را به‌صورت مجتمع ایستگاهی در دستور کار داده و سعی در استفاده از ظرفیت‌های شهر قم داریم.

وی یادآور شد: برغم حل نشدن مشکل‌های قراردادی، مرحله یک با دو خط ریلی به‌علاوه ریل سوم  یا ریل برق‌رسان در صورت برطرف شدن مشکل ناوگان آماده آزمایش گرم بوده و در مورد خط B مترو نیز بیش از ۵۰ درصد مطالعه‌ها انجام‌ شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری شهرداری قم ادامه داد: در مورد منوریل که ۷.۴ کیلومتر طول مسیر آن است، در سفر ریاست جمهوری به شهر قم ۶ ماه به وزارت کشور جهت تعیین تکلیف آن فرصت داده شد و ما هم در حال پیگیری تامین ناوگان آن هستیم.

اجرای طرح مونوریل قم از سال ۱۳۸۹ در بستر رودخانه قمرود شهر قم آغاز شد که مرحله نخست این طرح از پارک سوار شمالی تا مصلای قدس است.
در طول مسیر ۶.۸ کیلومتری مرحله نخست طرح مونوریل قم، هشت ایستگاه از جمله ایستگاه پایانه، فرهنگیان، امام موسی صدر، پل رضوی، پل شهید رجایی، شهید مطهری، حرم مطهر و مصلا در نظر گرفته شده‌است.

وی سپس به حیطه اختیارهای شهرداری اشاره کرد و گفت: ما به‌عنوان شهرداری قم کار خودمان را انجام داده‌ایم، اما بعضی امور در حیطه اختیارهای این نهاد نیست مانند تامین واگن و مشکل‌های ایجادشده در قرارداد با شرکت پوژن چین که سال‌ها است حل‌نشده و هنوز واگنی در اختیار شهر قم قرار نگرفته است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha