مقام آمریکایی: کاخ سفید همچنان درحال برنامه ریزی سفر بایدن به عربستان است

تهران-ایرنا- یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری تاس گفت که کاخ سفید همچنان درحال برنامه ریزی برای سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل  از خبرگزاری "تاس" تارنمای اکسیوس روز یکشنبه با اشاره به منابعی در اسرائیل و آمریکا گزارش داده بود که انتظار می‌رود بایدن در اواسط ماه جولای پیش از سفر به عربستان، از اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار کند. 
به گفته این تارنما، سفر بایدن به عربستان سعودی برای ۱۵ جولای برنامه ریزی شده است اما منابعی که با اکسیوس گفتگو کرده بودند هشدار دادند که این تاریخ ممکن است تغییر کند. 
این سخنگو که نامی از او برده نشده است افزود: ما همچنان به برنامه ریزی برای سفر بایدن به اسرائیل و عربستان سعودی ادامه می‌دهیم. ما جزئیات بیشتری برای تایید سفر نداریم، اما به محض تایید این سفر،  آن را اعلام خواهیم کرد. 
وی افزود: این سفر در چارچوب یک دستور کار مهم با عربستان سعودی، اسرائیل و دیگر کشورهای خاورمیانه انجام می‌شود. این دستور کار بر تامین منافع مردم آمریکا و همچنین پایان دادن به جنگ‌ها و به کارگیری دیپلماسی برای ایجاد ثبات در منطقه خاورمیانه متمرکز است. 
به گزارش ایرنا، جو بایدن رییس جمهور آمریکا روز شنبه اعلام کرده بود که هنوز در مورد سفر احتمالی به عربستان سعودی تصمیمی نگرفته است اما هرگونه سفر احتمالی به ریاض به انرژی مربوط نمی‌شود. 
جو بایدن در پاسخ به این سوال که چه چیزی مانع تصمیم وی برای این سفر شده و آیا این تصمیم در انتظار تعهدات سعودی‌ها یا گفت و گو بر سر مذاکرات صلح است، گفت: تعهدات سعودی‌ها به هیچ وجه مربوط به انرژی مربوط نمی‌شود و این سفر مربوط به یک نشست بزرگتر است که در عربستان سعودی برگزار می‌شود و دلیل سفر من به آنجا نیز همین است. 
به نوشته هیل، نشست بزرگ‌تری که بایدن به آن اشاره کرد، احتمالاً نشست شورای همکاری خلیج فارس است که انتظار می‌رود اواخر این ماه در ریاض برگزار شود و احتمالاً با سفر مورد انتظار بایدن به سرزمین‌های اشغالی همراه باشد. 
در هفته‌های اخیر گزارش شده است که رییس جمهور آمریکا قصد دارد به عربستان سفر کند و در آنجا با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور برای تثبیت بازارهای جهانی نفت در بحبوحه افزایش سرسام‌آور قیمت‌های گاز و نفت دیدار کند. 
براساس این گزارش، سفر به عربستان و ملاقات با محمد بن سلمان بحث برانگیز خواهد بود، زیرا قانونگذاران آمریکا نسبت به سابقه بد حقوق بشری ولیعهد سعودی احتمالاً مخالفت خود را ابراز می‌کنند. 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha