سال گذشته برای ۶۷۰ نفر در بخش صنایع دستی استان اردبیل اشتغال ایجاد شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: پارسال برای ۶۷۰ نفر از محل تسهیلات اعطایی در حوزه صنایع دستی این استان فرصت اشتغال ایجاد شد.

نادر فلاحی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در این مدت همچنین در بخش اعتبارات عمرانی نیز بیش از سه میلیارد و ۳۷۳ میلیون ریال در حوزه‌های سه‌گانه معاونت صنایع‌ دستی جذب شده است.

وی ادامه داد: بیمه تولیدکنندگان صنایع‌ دستی از محل صندوق اجتماعی و تامین اجتماعی نیز از جمله حمایت‌هایی بود که در سال گذشته از صنعتگران این حوزه انجام شد و ۱۱۵ نفر از فعالان صنایع‌ دستی استان زیرپوشش قرار گرفتند.

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی استان اردبیل با اشاره به تعداد صنعتگران زیرپوشش در استان بیان کرد: تاکنون ۳۲ هزار نفر از تولیدکنندگان و فعالان این حوزه تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: این استان قابلیت‌های منحصر بفردی در بخش صنایع‌ دستی دارد و برای رونق هر چه بیشتر تولید و بازاریابی در این حوزه با هدف حمایت از صنعتگران و نیز معرفی صنایع‌ دستی استان تلاش می‌شود.

فلاحی همچنین با اشاره ثبت ملی دو شهر استان به نام صنایع‌ دستی گفت: تاکنون عنبران به عنوان شهر ملی گلیم و اصلاندوز مغان به عنوان شهر ملی ورنی ثبت ملی شده و تکمیل پرونده برای سفال سنتی کوثر نیز انجام و به وزارت میراث‌ فرهنگی ارسال شده تا در ردیف آثار ناملموس به ثبت برسد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل همچنین درباره پرداخت تسهیلات کرونا برای صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع‌دستی استان در دورانشیوع کرونا اظهار کرد: با توجه به متضرر شدن فعالان حوزه صنایع‌ دستی بر اثر شیوع ویروس کرونا، سال گذشته ۱۲۵ نفر از صنعتگران برای دریافت تسهیلات حمایتی به بانک‌های مربوطه معرفی و ۱۲ میلیارد ریال تسهیلات در این بخش ارائه شد.

فلاحی اضافه کرد: ۸۵۲ طرح صنعتگر برای اخذ تسهیلات بانکی از محل تفاهم‌نامه با بنیاد برکت معرفی شدند و ۴۸۰ نفر از صنعتگران هم از محل اعتبارات مشاغل خانگی تسهیلات گرفتند.

به گزارش ایرنا اردبیل از استان‌های برجسته در زمینه صنایع دستی در ایران محسوب می‌شود و دستان هنرمندان در هر منطقه از این استان از گذشته‌های دور کالاها و آثار ارزشمند در این زمینه خلق می‌کنند.

بیش از ۱۲۰ هزار نفر در استان اردبیل در ۶۲ رشته متنوع صنایع دستی مانند چرم و ملیله اردبیل، معرق نمین، مرصع و معرق سنگ خلخال، گلیم عنبران، جاجیم بافی، قالی بافی، پالاز بافی، ورنی بافی، تراش شیشه، مسند بافی، سفالگری، چاقو سازی، قلم زنی و کاشی معرق فعال هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha