۲۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۰۰
کد خبر: 84789438
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

انگلیس مدعی تسلط روسیه بر بیشتر مناطق سیورودونتسک شد

لندن – ایرنا – رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از جنگ در اوکراین مدعی تسلط روسیه بر بیشتر مناطق سیورودونتسک شد.

به گزارش ایرنا، در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دفاع انگلیس که یک نسخه آن در توئیتر منتشر شد آمده است: پس از حدود یک ماه درگیری شدید، نیروهای روسی اکنون کنترل اکثریت سیورودونتسک را در اختیار دارند.

این بیانیه ادعایی می‌افزاید:‌ تاکتیک‌های جنگی روسیه، که متکی به استفاده سنگین از توپخانه است، خسارات جانبی گسترده‌ای را در سراسر شهر ایجاد کرده است.

بر اساس بیانیه یادشده، نیروهای مسلح اوکراین، همراه با صدها غیرنظامی، در پناهگاه های زیرزمینی در کارخانه شیمیایی آزوت، در منطقه صنعتی شهر، پناه گرفته اند. نیروهای روسیه هم احتمالا در آن اطراف مستقر خواهند شد و این احتمالا به طور موقت روسیه را از ماموریت مجدد نیروها برای ماموریت در مناطق دیگر باز می دارد.

طبق ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، بعید است که روسیه در طول برنامه ریزی اولیه خود برای حمله به اوکراین، چنین مخالفت شدید یا چنین درگیری فرسایشی و کُند را پیش بینی کرده بود.

این درحالیست که ارتش اوکراین دوشنبه گذشته به عقب‌نشینی از مرکز سیورودونتسک اذعان کرده بود. ارتش اوکراین در صفحه فیسبوک خود تصریح کرد: «دشمن با پشتیبانی توپخانه، عملیات تهاجمی را در شهر سیورودونتسک انجام داد، موفقیت نسبی داشت و واحدهای ما را از مرکز شهر دور کرد».

تصرف شهر یکصد هزار نفری سیورودونتسک در استان لوهانسک در حالی اتفاق می افتد که این شهر در حال حاضر نقطه کانونی جبهه نبرد دونباس شناخته می شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha