۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 84792304
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پناهجویان در انگلیس برچسب گذاری می شوند

۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 84792304
پناهجویان در انگلیس برچسب گذاری می شوند

تهران- ایرنا- در پی حکم دادگاه حقوق بشر اروپا (ECHR) مبنی بر لغو پرواز حامل پناهجویان به رواندا، دولت انگلیس از اجرای یک طرح آزمایشی "برچسب گذاری الکترونیکی پناهجویان" با هدف ردیابی اطلاعات آنها خبر داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از تارنمای شبکه خبری اسکای نیوز، پناهجویانی که از مسیرهای خطرناک خود را به بریتانیا می رسانند، احتمالا براساس طرح جدید وزارت کشور انگلیس با برچسب‌های الکترونیکی نشانه گذاری شوند.  

گزارش‌ها حاکی است که این طرح وزارت کشور بریتانیا یک طرح ۱۲ ماهه آزمایشی است و به نظر می‌رسد دولت قصد دارد از طریق این برچسب‌های الکترونیکی، اطلاعاتی در مورد تعداد دفعات فرار پناهجویان به دست آورد. فعالان حقوق بشر این اقدام دولت انگلیس را غیرانسانی توصیف کرده اند.

انتشار گزارش ها از طرح جدید دولت انگلیس چند روز پس از آن صورت می گیرد که دادگاه حقوق بشر اروپا ECHR مستقر در استراسبورگ حکمی را صادر کرد که بر اساس آن اخراج پناهجویان از بریتانیا به رواندا متوقف شد.

سخنگوی وزارت کشور پس از توقف پرواز پناهجویان به رواندا گفت: دولت منصرف نمی شود، چراکه ما در حال برنامه ریزی برای پرواز بعدی به رواندا هستیم. ما تا جایی که قانون اجازه دهد افراد زیادی را در بازداشت نگه می داریم، اما در مواردی که دادگاه حکم می کند، فردی که قرار است در پرواز باشد آزاد گردد، ما در صورت لزوم آنها را برچسب گذاری می کنیم.

«پریتی پتل» وزیر کشور هندی تبار انگلیس نیز توقف پرواز حامل پناهجویان به رواندا را یک رسوایی کامل توصیف کرد و در مصاحبه ای با روزنامه "دیلی تلگراف" وعده داد راهی برای لغو این تصمیم بیابد.

وی افزود: چگونه و چرا آنها [دادگاه حقوق بشر اروپا] این تصمیم را گرفتند؟ آیا این انگیزه سیاسی بود؟ من معتقدم که کاملا همینطور است. روش غیرشفاف این دادگاه یک رسوایی کامل است. ما نمی دانیم که قضات چه کسانی هستند، نمی دانیم که هیات منصفه چه کسانی هستند.

دیلی تلگراف در گزارشی نوشت که اتهامات خانم پتل در مورد غیرشفاف بودن حکم دادگاه حقوق بشر اروپا نشان دهنده تمایل او به ترک حوزه قضایی آن است.

همزمان حکم "کنوانسیون اروپایی حقوق بشر" جرقه درخواست برخی از نمایندگان محافظه‌کار برای خروج بریتانیا از این کنوانسیون را برانگیخته است.

هرچند «دومینیک راب» وزیر دادگستری دولت انگلیس اعلام کرده است که بریتانیا در کنوانسیون باقی خواهد ماند، اما قوانین جدید موقت دادگاه استراسبورگ احتمالا از سوی دولت انگلیس نادیده گرفته شوند.

«بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس نیز بارها به کسانی که چالش‌های قانونی علیه طرح دولتش برای فرستادن پناهجویان به رواندا را مطرح می‌کنند، به همکاری با گروه‌های جنایتکار متهم کرده است.

بریتانیا یکی از امضاکنندگان کنوانسیون اروپایی حقوق بشر است که زیربنای تعهدات حقوق بشر در معاهدات بین‌المللی از جمله "پیمان جمعه نیک" (پیمان موجود بین طرف های درگیر در ایرلند شمالی) و "برگزیت" است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha