۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۳۷
کد خبر: 84792480
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ادعای انگلیس: روسیه از کریدورهای بشردوستانه سوء استفاده می کند

لندن – ایرنا – وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین ادعا کرد که روسیه از کریدورهای «بشر دوستانه» به عنوان مکانیزمی برای دستکاری در فضای نبرد استفاده می‌کند.

به گزارش ایرنا، در بیانیه روز شنبه رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس آمده است: در ۴۸ ساعت گذشته، روسیه احتمالاً تلاش‌های خود را برای پیشروی در جنوب ایزیوم، با هدف پیشروی عمیق‌تر در منطقه دونتسک، و احاطه سیورودونتسک از شمال، بیشتر کرده است.

این بیانیه با اشاره به اینکه مقام های روس و جدایی طلب از چهار روز پیش ادعا کرده‌اند که در تلاش هستند تا کریدورهای بشردوستانه ایجاد تا غیرنظامیان بتوانند سیورودونتسک را تخلیه کنند» مدعی شد: اما روسیه، چه در اوایل جنگ اوکراین و چه در سوریه، در استفاده از کریدورهای «بشر دوستانه» به عنوان مکانیزمی برای دستکاری در فضای نبرد و تحمیل انتقال اجباری جمعیت سابقه دارد. غیرنظامیان اوکراینی محبوس شده در سیورودونتسک هم احتمالاً به استفاده از کریدور پیشنهادی مشکوک هستند.

بیانیه یادشده می‌افزاید: گزینه‌های خروج از شهر با تخریب پل‌ها محدود شده است، اما مسیر پیشنهادی روسیه آن‌ها را به سمت شهر سواتوا، در داخل سرزمین‌های تحت اشغال روسیه می‌برد.

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد: اگر غیرنظامیان به دام افتاده پیشنهاد خروج از طریق یک کریدور را نپذیرند، روسیه احتمالاً ادعا خواهد کرد که تفاوت کمتری بین آنها و هر هدف نظامی اوکراینی در منطقه ایجاد می کند.

وزارت دفاع انگلیس از ابتدای جنگ در اوکراین آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha