سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان یزد تولید می‌شود

یزد - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: سالانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در زمینه‌های زراعی، باغی، دام، طیور و شیلات در این استان تولید می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید ابوالفضل وکیلی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: ارزش ناخالص محصولات کشاورزی استان  ۲۵ هزار میلیارد تومان است که این بخش ۱۱ درصد از تولید ناخالص استان را داراست.

وی میزان تولیدات باغی استان را ۲۹۷ هزار تن ، زارعی ۵۶۰ هزار تن ، دامی ۴۵۰ هزار تن  و گلخانه ای ۵۸۹ هزار تن بیان  و اظهار کرد: اکنون این استان ۱۹ درصد سهم تولیدات گلخانه ای، ۲.۷ درصد تولیدات دامی و ۱.۲ درصد از تولیداتی باغبانی کشور را به خود اختصاص داده است.

وکیلی سطح کل اراضی زیر کشت استان را ۱۱۰ هزار و ۷۱۵ هکتار بیان و اظهار کرد: از این میزان ۲۵ درصد محصولات زارعی و ۷۳ درصد محصولات باغی و ۲ درصد هم گلخانه ها تشکیل می دهد.

بهره برداری از ۳۸ طرح کشاورزی 

وی از بهره برداری ۳۸ طرح کشاورزی در این استان خبر داد و گفت: این طرح ها در هفته جهاد کشاورزی در زمینه های آب و خاک، تولیدات دامی ، گیاهی ، شیلات و صنایع تبدیلی افتتاح شد.

وکیلی با بیان اینکه  ۱۸ مورد از طرح یاد شده در زمینه آب و خاک است اظهار کرد: طرح های مورد اشاره برای ۱۶۳ نفر اشتغال ایجاد کرده است.

وی به سند تحول بخش کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: این سند از مدتها قبل مطالعاتی آن انجام که با دستور استاندار با جدیت بیشتر پیگیری شد و اکنون این سند تنظیم و آماده اجرا است.

وکیلی با بیان اینکه سند یاد شده در قالب ۶ محور تدوین شده است تصریح کرد: ایجاد زنجیره پرورش شتر، پرورش ماهی تیلاپیلا در آب های غیر متعارف،  ایجاد پایانه های صادراتی محصولات کشاورزی، تولید نشا و نهال های اصلاح شده ، ایجاد شهرک های گلخانه ای  مدرن و توسعه گردشگری بخش کشاورزی از جمله محورهای این سند است.

وی اضافه کرد: متاسفانه اکنون پایانه صادراتی ویژه ای که شامل محل نگهداری محصولات و سردخانه در یک مکان مشخص با شد در استان وجود ندارد که با توجه به رایزنی های انجام شده ۲ نقطه در شهرستانهای اشکذر و یزد برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

 تولید ۲ میلیارد نشاء انواع نهال و صیفی جات در استان 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد  از تولید ۲ میلیارد نشاء انواع نهال و انواع سبزی و صیفی جات در استان خبر داد و گفت: برنامه ریزی شده این میزان ظرف چهار سال آینده در استان تولید و به استانهای همجوار ارسال شود.

وکیلی ادامه داد: اکنون ۱۲۰ میلیون نشاء در استان تولید می شود.

آغاز توزیع کارتخوان‌های یارانه نان در استان

سرپرست معاونت توسعه و برنامه‌ریزی جهاد کشاورزی یزد هم از آغاز توزیع کارتخوان‌های یارانه نان بین نانوایی‌های استان از امروز /۲۸ خردادماه/  گفت: اکنون یک هزار و ۱۸۱ نانوایی در استان فعال است.

محمدعلی حاتمی‌زاده افزود: کارتخوان‌های توزیع شده آغازی برای خرید یارانه‌ای و واریز مابه تفاوت هزینه نان به حساب نانوایان است که بدون هیچ افزایش قیمت نان انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد یارانه نان آخر هر شب به حساب نانوایان واریز می‌شود خاطرنشان کرد: نانوایان برای دریافت کارتخوان مد نظر باید کد رهگیری اقتصادی و کد ملی مشخص و رسمی داشته باشند.

سرپرست معاونت توسعه جهادکشاورزی یزد با بیان این‌که دریافت وجه نقد به ضرر نانوایان است افزود: در صورت دریافت وجه نقد یارانه نان به حساب نانوا واریز نمی‌شود.

توزیع ۲ هزار تن برنج و شکر در استان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به توزیع یکهزار و ۵۰۰ تن انواع برنج شرکت بازرگانی دولتی ایران و نیز ۵۰۰ تن شکر تنظیم بازار در استان، از آمادگی استان برای توزیع گوشت و مرغ منجمد جهت تنظیم بازار این کالاها خبر داد.

نعمت الله جعفری افزود: برخی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مانند اقلام برنج، شکر، گوشت منجمد قرمز و مرغ، صرفاً جهت تنظیم بازار به استان اختصاص می‌یابد که با همکاری مباشرین توزیع عمده و خرده و با قیمت‌های مصوب کشوری و تنظیم بازار در سطح استان توزیع و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: اکنون انواع برنج شرکت بازرگانی دولتی ایران(GTC) به میزان یکهزار و ۵۰۰ تن  شامل برنج تایلندی با قیمت هر کیلو ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج هندی هر کیلو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج پاکستانی هر کیلو ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان در سطح استان توزیع شده و در دسترس عموم مردم قرار دارد.

وی با بیان اینکه بالغ بر ۵۰۰ تن شکر تنظیم بازار در بسته‌های ۹۰۰ گرمی و با قیمت ۱۹ هزار و ۴۵۰  تومان در حال توزیع است تصریح کرد: در راستای تنظیم بازار گوشت و مرغ نیز آمادگی توزیع مرغ منجمد با قیمت ۴۸ هزار  تومان و گوشت منجمد با قیمت ۱۱۰ هزار تومان در استان فراهم است.

به گفته جعفری متوسط مصرف سرانه برنج برای هر نفر در استان ۴۵ کیلوگرم و به عبارتی نیاز استان در این بخش سالانه بالغ بر ۵۵ هزار تن است، همچنین سرانه مصرف شکر سالانه ۲۹ کیلوگرم و نیاز سالانه استانی آن بالغ بر ۳۷هزار تن، سرانه مصرف گوشت قرمز ۱۰ کیلوگرم و نیاز استان بالغ بر ۱۳ هزار تن و سرانه مصرف مرغ ۳۰ کیلوگرم و نیاز استان بالغ بر ۴۰ هزار تن است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha