معافیت مالیاتی بیش از ۵۰ درصد مشاغل کردستان و چند خبرکوتاه دیگر از کردستان

سنندج- ایرنا- معافیت مالیاتی بیش از ۵۰ درصد صاحبان مشاغلی که فرم تبصره ماده ۱۰۰ را ثبت کردند، ضبط بیش از ۶۳۳ کاست از ترانه‌خوانان کُرد توسط هنرمند سنندجی و برگزاری گردهمایی سالانه شعر کوردی در مریوان از جمله اخبار کوتاه امروز کردستان است.

به گزارش ایرنا، مدیرکل امور مالیاتی کردستان اظهار داشت: براساس آمار خوداظهاری مودیان مالیاتی، بیشتر از ۵۰ درصد از صاحبان مشاغل در استان که فرم تبصره ماده ۱۰۰ را ثبت کرده‌اند و با توجه به داده های واقعی خرید و فروش آنها، از پرداخت مالیات معاف هستند.

مصطفی فعله‌گری اضافه کرد: مودیان مالیاتی می‌توانند با مراجعه به سایت my.tax.gov.ir در صورتی که مجموع فروش و درآمد ارائه خدمات آنها برابر یا کمتر از ۴۸ میلیارد ریال است از تسهیلات تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

وی ادامه داد: این افراد در صورت عدم پذیرش مبلغ مالیات قطعی اعلامی توسط سازمان، اقدام به تسلیم اظهارنامه مالیاتی کنند.

مدیرکل امور مالیاتی کردستان یادآور شد: مودیانی که فروش آنها از میزان ۴۸ میلیارد ریال بیشتر است نیز ملزم به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر هستند.

فعله‌گری گفت: برخورداری از هرگونه معافیت مالیاتی نیاز به تسلیم اظهارنامه مالیاتی در مهلت اعلام شده دارد و مودیان مالیاتی در صورت عدم تسلیم اظهارنامه علاوه بر محرومیت از معافیت‌های مالیاتی، موجب اعمال جرائم ذی‌ربط نیز خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه طبق قانون مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشاغل تا پایان خرداد است، اظهار داشت: امسال با توجه به شرایط ویژه مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشاغل تا ۱۵ تیرماه تمدید شده است و توصیه می شود که مودیان تسلیم اظهارنامه را به روزهای پایانی موکول نکنند.

فعله‌گری گفت: در راستای شفاف سازی و هوشمندسازی اطلاعات مالی مودیان و برقراری عدالت اجتماعی، امسال برای  نخستین بار با اتکا به واریزی به دستگاه‌های کارتخوان صاحبان مشاغل، طی فرآیندی مالیات مقطوع برآورد و پیشنهاد می‌شود.

وی ادامه داد:  در این راستا یکی دیگر از تسهیلاتی که سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته تعدیل ضریب‌های سود با کاهش ۵۰ درصدی و تقسیط مالیات متعلقه در چهار قسط است که اصناف می‌توانند در استفاده از تسهیلات تبصره ماده صد از آن بهره‌مند شوند.

ضبط بیش از ۶۳۳ کاست از هنرمندان و ترانه خوانان کردستانی

سیدجلال حسینی هنرمند سنندجی در جریان دیدار مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار داشت: بیش از ۶۳۳ کاست از هنرمندان و ترانه خوانان و آوازه خوانان نامدار کردستان و مناطق کوردنشین غرب کشور را در استودیوی خانگی با کیفیت بسیار عالی ضبط کرده ام.

وی با اشاره به اینکه این کاست ها و نوارها آرشیوی ماندگار در عرصه موسیقی کردستان به حساب می آید، افزود: این آرشیو گرانبها از سوی میراث فرهنگی خریداری و قرار شده در بخش ویژه ای در آرشیو اداره کل میراث فرهنگی جزو آثار ماندگار قرار گیرد.

این هنرمند سنندجی افزود: علاوه بر فعالیت هنری ضبط صدای هنرمندان، در عرصه هنری صدابرداری در مراسمات ملی و مذهبی هم فعالیت هایی دارم.

حسینی علاوه بر موارد مذکور در زمینه های مختلف دینی و مذهبی نیز به زبان های کُردی و فارسی هم اشعاری سروده است.

برگزاری گردهمایی شعرخوانی سالانه در مریوان

انجمن فرهنگی ادبی مریوان نخستین گردهمایی شعرخوانی سالانه شعر کوردی خود را با عنوان «تا زریبار و دیریک»، در تیرماە سال جاری برگزار می‌کند.

طی فراخوان اعلام شده از سوی این انجمن از تمامی شاعران کُرد دعوت به‌ عمل آمده تا اشعار کوردی خود را برای «هیئت انتخاب» کمیته انجمن فرهنگی ادبی مریوان ارسال کنند.

اشعار ارسالی باید  به یکی از گویش های زبان کوردی (سورانی، هورامی، کرمانجی، کلهری، فیلی، لکی و لُری) باشد و شعرا در انتخاب سبک و قالب شعری، آزادند.

علاقه مندان به شرکت در این برنامه تا پنجم تیرماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را به این انجمن ارسال کنند و زمان برگزاری مراسم شعرخوانی، پس از پایان مراحل انتخاب، به شاعران برگزیده اعلام خواهد شد.

استان کردستان طبق سرشماری سال ۹۵ یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۹۷ روستا زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha