از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

تهران- ایرنا- گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در سایه تحریم‌ها، درخواست پارلمان عراق برای افشای نتایج تحقیقات ترور شهیدان سلیمانی و المهندس ، اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران و احتمال شروع مجدد مذاکرات اوکراین با روسیه مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در سایه تحریم‌ها

برخی کارشناسان می‌گویند: ایران و روسیه دارای علایق و اهداف مشترکی در غرب آسیا هستند و صرف نظر از مسائل مختلف، این اهداف مشترک افزایش خواهد یافت.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

به باور کارشناسان، ایران و روسیه دارای علایق و اهداف مشترکی در غرب آسیا هستند و صرف نظر از مسائل مختلف، این اهداف مشترک همواره ثابت و احتمالا افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال، در گفت وگوهای وین، برای افزایش امنیت منطقه، روسیه خواستار تثبیت و نزدیکی روابط کشورهای حوزه خلیج‌­فارس شده است. ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، قبل از سفر به مسکو، بابت نزدیکتر شدن روابط دو کشور در نتیجه این دیدار، ابراز امیدواری کرد.

چندی پیش در مسکو رئیسی و همتای روس خود، ولادیمیر پوتین در نشست سه ساعته، از تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور حمایت و درباره مسائل مختلف منطقه خاورمیانه و بین‌­المللی گفت وگو کردند.

«نیکول گرجاوسکی» پژوهشگر برنامه امنیت بین­‌الملل مرکز مطالعات امور بین­‌الملل بلفر درمصاحبه با الجزیره می‌گوید: «دیدار دو مقام بلندپایه روسیه و ایران، به جای نقطه عطفی برای نزدیکتر شدن هرچه بیشتر روابط میان این دو کشور، بیشتر حالت تشریفاتی داشت. نتایج گفت وگوهای شدت گرفته وین با هدف بازیابی توافق هسته‌­ای ۲۰۱۵ ایران با قدرت های جهانی نیز در روابط آینده بین تهران و مسکو نقش بزرگی را ایفا خواهد کرد.»

گرجاوسکی همچنین می‌افزاید: «با توجه به تاریخچه روابط بین دو کشور، چالش­‌ها و مسائل هسته­‌ای ایران بر روابط میان مسکو و تهران تاثیری چشمگیر خواهد گذاشت. گفت وگوهای وین کانون روابط کنونی روسیه و ایران را تشکیل می­‌دهد. روسیه، همواره، حتی در دوران روابط متشنج روسیه و آمریکا پس از مسائل اوکراین، موضع سازنده خود در برنامه هسته­‌ای ایران را حفظ کرده است.»

وزارت امور خارجه روسیه پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرد باوجود تحریم‌های غرب علیه روسیه و ایران، مسکو و تهران همکاری خود را در همه زمینه‌ها تقویت خواهند نمود.

طبق این بیانیه سرگئی لاوروف و حسین امیرعبداللهیان به ترتیب وزرای خارجه روسیه و ایران در حاشیه سومین نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در چین دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند.

در این بیانیه با اشاره به اینکه در این دیدار اجرایی دستورهایی صادر شده پس از دیدار ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی، رئیسان جمهوری دو کشور در ماه ژانویه (بهمن ماه) امسال مورد بحث قرار گرفته، آمده است: «با وجود تدابیر محدودکننده غیرقانونی علیه روسیه و ایران توسط تعدادی از کشورهای غیردوست، بر قصد دوجانبه برای تقویت همکاری‌ها در همه زمینه‌ها تاکید شد. همچنین وزرای خارجه دو کشور وضعیت در اوکراین و افغانستان را نیز مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند، به توجه روز افزون نسبت به برجام نیز اشاره شد.»

روسیه و ایران برای اتصال سیستم‌های بین بانکی خود به منظور دور زدن شبکه تراکنش‌های مالی سوئیفت همکاری‌هایی را با هم آغاز کرده‌اند. هر دو کشور با تحریم‌های شدید غرب مواجه هستند به همین دلیل عملاً تسویه حساب تجاریشان از طریق سوئیفت بسیار دشوار یا غیرممکن شده است.

اخیراً، هفت بانک روسی از سوئیفت جدا شدند و عملاً دسترسی آنها به بازارهای بین­‌المللی غیرممکن شد، این ممنوعیت بخشی از آخرین تحریم‌های غرب است که روسیه را به دلیل عملیات نظامی این کشورعلیه اوکراین مورد هدف قرار داده است.

روسیه مکانیسم پرداخت خود را به نام سیستم انتقال پیام مالی دارد که عملکرد مشابهی با سوئیفت دارد و امکان انتقال پیام‌ها را در قالب سوئیفت می‌دهد. این شبکه تراکنش مالی به عنوان جایگزین سوئیفت ایجاد شد و توسط بانک روسیه از سال ۲۰۱۴ توسعه یافته است. اگرچه هنوز پیام­رسان مالی روس‌ها ضعیف است اما حدود ۴۰ الی ۵۰ کشور با آن کار می‌کنند و عضو آن هستند. البته هنوز هم روسیه به سوئیفت متکی‌ است، ولی از قبل مقامات این کشور پیش‌بینی‌هایی برای خروج از آن داشتند به همین دلیل حال با وضع تحریم‌ها قصد دارند ساختارهای مالی مشترکی را توسعه دهند.

irna.ir/xjJHFF

**عضوارشد حزب مردم پاکستان: اجرای طرح گازی ایران راهکار عبور از بحران انرژی است

عضو ارشد حزب مردم پاکستان که اخیرا به همراه وزیر امور خارجه کشورش به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده است، گفت: ما برای چند دهه با بحران انرژی دست و پنجه نرم می‌کنیم و برای عبور از این چالش دولت اسلام‌آباد باید به مسیر پیشبرد طرح انتقال گاز از ایران و اجرای آن برگردد.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

«ندیم افضل چَن» که هفته گذشته بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان را در سفر رسمی به کشورمان همراهی می‌کرد، روز شنبه طی گفت وگو با ایرنا در اسلام‌آباد بر لزوم افزایش تبادل هیات میان دو کشور همسایه تاکید کرد و خواستار گسترش همکاری‌های دوجانبه به ویژه در بخش تجاری شد.

وی اظهار داشت: منطقه با پدیده نا امنی، عدم ثبات اقتصادی و فقر مواجه است. پاکستان نیز با چنین چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند و به اعتقاد ما افزایش تعاملات با همسایگان از جمله ایران به عنوان کشور دوست و نزدیک‌ترین همسایه در راستای تامین منافع پاکستان خواهد بود.

سخنگوی سابق نخست وزیر پاکستان یادآور شد: در زمان دولت حزب مردم، کلنگ عملیات اجرایی پروژه احداث خط لوله انتقال گاز ایران در خاک پاکستان زده شد اما تا امروز منتظر پیشرفت‌های بیشتر در این خصوص هستیم.

ندیم افضل تاکید کرد: پاکستان نیاز به غلبه بر بحران طولانی انرژی در داخل دارد و ما پروژه گازی ایران را راهکار اصلی برای این چالش می‌دانیم و از دولت اسلام‌آباد می‌خواهیم تا به مسیر پیشبرد این طرح عظیم برگردد.

نماینده سابق مجلس پاکستان افزود: طرح انتقال گاز ایران به پاکستان باید تکمیل شود و اگر به دنبال پایان دادن به مشکلات تولید انرژی در داخل باشیم باید این طرح را به اجرا بگذاریم.

وزیر امور خارجه پاکستان یک روز پیش از سفر رسمی به ایران طی گفت وگو با رسانه‌ها در پارلمان ملی در اسلام‌آباد درباره طرح گازی ایران و پاکستان گفت: ما خواستار استفاده بهینه از پتانسیل‌های یکدیگر هستیم و هرگونه پیشرفت در تعهدات بین المللی و توافق جامعه جهانی با ایران می‌تواند به پیشبرد طرح گازی میان دو کشور کمک کند.

اواخر اسفند گذشته وزیر وقت دارایی پاکستان با اشاره به طرح انتقال گاز از ایران گفت: به نتیجه رسیدن مذاکرات برای احیای برجام راه ما را برای پیشبرد این طرح مهم هموار می‌سازد.

رهبران سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند: دولت باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی پی (خط لوله صلح) در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

گفتنی است، احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان یکی از پروژه‌های مهم دو کشور همسایه است. در عین حال تهران توانسته‌ به تمامی تعهدات خود در این راستا عمل کرده و لوله انتقال گاز را به نزدیک مرز پاکستان رسانده است. اکنون انتظار می‌رود این پروژه با تلاش مسئولان پاکستانی و پایبندی به وعده‌های رسمی این کشور در قرارداد گازی مشترک عملیاتی شود.

روزنامه «داون» پاکستان روز گذشته در سرمقاله خود بر لزوم استفاده از فرصت تامین نفت و گاز از جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و نوشت: تحریم‌های آمریکا مانع اصلی پیش روی پروژه گاز ایران است. لذا اسلام‌آباد نیز مانند هند، باید از واشنگتن معافیت‌های تحریمی دریافت کند.

irna.ir/xjJKw4

**پارلمان عراق خواستار افشای نتایج تحقیقات ترور شهیدان سلیمانی و المهندس شد

کمیته دفاعی و امنیتی پارلمان عراق خواستار ارسال نتایج تحقیقات درباره پرونده ترور سپهبد حاج قاسم سلیمانی و نایب رئیس سازمان حشد الشعبی که به شهادت این دو فرمانده ارشد جبهه مقاومت اسلامی و چند نفر از همرزمان آنها منجر شد، گردید.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

«احمد الموسوی» عضو کمیته دفاعی و امنیتی پارلمان عراق به پایگاه خبری العهد گفت: «مصطفی الکاظمی» موظف است با ارسال نتایج تحقیقات درباره پرونده ترور «مهدی المهندس» نایب رئیس سازمان حشد الشعبی و سپهبد حاج قاسم سلیمانی موافقت کند.

"احمد الموسوی" ضمن درخواست از مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق برای افشاسی نتایج تحقیقات درباره پرونده ترور «فرماندهان پیروزی» و همرزمان آنها، تأکید کرد که تأخیر در افشای نتایج «تعجب آور» است.

وی با بیان اینکه افشای عاملان ترور فرماندهان پیروزی و ارائه نتایج بدون تعلل به پارلمان عراق امری ضروری است، خاطرنشان کرد: دولت موقت موظف است گزارش خود را درباره اینکه چه کسانی در جنایت فرودگاه بغداد نقش داشته‌اند، اعلام کند.

 سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده سابق نیروی قدس سپاه و «ابومهدی المهندس» معاون سازمان «الحشد الشعبی» عراق به همراه ۸ نفر دیگر از همرزمانشان جمعه ۱۳ دی ۹۸ در مسیر فرودگاه بغداد در اقدام تروریستی کاخ سفید و به دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با شلیک راکت از پهپادهای ارتش این کشور، به شهادت رسیدند.

ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده وقت سپاه قدس ایران، یکی از هولناک ترین جنایاتی بود که به دستور مستقیم رئیس جمهوری سابق آمریکا علیه قهرمان ملی ایران و منطقه در مبارزه با تروریسم، اجرا شد.

در پیامد این اقدام تروریستی کاخ سفید، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ماه چندین فروند موشک بالستیک را به سمت پایگاه آمریکایی «عین‌الاسد» در استان «الانبار» عراق شلیک کرد.

این جنایت پلید آمریکا علیه فرماندهان شهید سلیمانی و المهندس سبب شد که نمایندگان منتخب مردم عراق در پارلمان این کشور مصوبه اخراج نیروهای بیگانه از کشورشان را تصویب کنند تا مرحله دیگری از مبارزه مردم عراق علیه اشغالگری آمریکا آغاز شود.

irna.ir/xjJKsy

**شرکت‌های تجاری انگلیس مشتاق همکاری با ایران هستند، مشکل کجاست؟

شمار قابل توجهی از شرکت‌های تجاری انگلیس به گفته یک منبع نزدیک به اتاق بازرگانی انگلیس و ایران مشتاق همکاری با ایران هستند و دولت لندن هم ظاهراً همکاری‌های اقتصادی با ایران را منع نمی‌کند اما هنگام تبادلات بانکی کار به مشکل می‌خورد و دولت هم اقدام موثری برای حل مشکل صورت نمی‌دهد.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

حجم مراودات تجاری ایران و انگلیس در سال حدود ۱۸۰ میلیون پوند برآورد می‌شود. این رقمی است که منبع مطلع به عنوان آمار رسمی ارائه داد اما گفت آمار غیر رسمی تا حدود ۴۰۰ میلیون پوند هم می‌رسد.

این منبع مطلع گفت که قوانین تجارت انگلیس با ایران بر خلاف آمریکا محدود به کالاهای بشردوستانه نیست و وزارت تجارت بین‌الملل برای آنچه معاملات مشروع می‌نامد اسناد گمرکی صادر می‌کند اما زمانی که کار به جابه‌جایی منابع مالی می‌رسد بانک‌های انگلیسی از ترس تحریم‌های آمریکا همکاری نمی‌کنند.

هنگامی که از او درباره استفاده شرکت‌های انگلیسی از سازوکار ویژه مالی اروپا و ایران موسوم به اینستکس پرسیدم گفت که آن‌ها چندان رغبتی به استفاده از این مکانیسم نشان نمی‌دهند.

اینستکس ۹ ماه بعد از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، بهمن ۱۳۹۷ با کلی منت از سوی سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه برای تسهیل تجارت غیردلاری با تهران ایجاد شد. هدف از ایجاد اینستکس از سوی اروپایی‌ها، فراهم آوردن امکانی برای برخورداری جمهوری اسلامی ایران از مزایای برجام و در نتیجه تداوم توافق بود.

در واقع با خروج آمریکا از برجام و خارج شدن شرکت‌های بزرگ از ایران به دلیل تهدیدات و فشارهای کاخ سفید، اینستکس به منظور تشویق و حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی که پیوند مالی کمتری با آمریکا دارند، جهت همکاری با تهران شکل ‌گرفت.

اما به گفته «میشل ارهارد باک» رئیس اینستکس این سازوکار تاکنون داستان موفقیت آمیزی نبوده است. وی سال گذشته در نشست اقتصادی مرتبط با ایران گفت: بانک‌های اروپایی از سوی آمریکا تحت فشار هستند و باید اعلام کنند چه اقدامات مالی انجام می‌دهند. برای آنها ساده ترین کار این است که اصلا طرف تجارت با ایران نروند و این مساله برای من حیرت آور است. بالاخره اینستکس یک نهادی است که از سوی ۹ کشور اروپایی مورد تائید قرار گرفته است اما به نظر می‌رسد که این مساله برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

به گفته منبع مطلع، زمانی که وزارت تجارت انگلیس گواهی صادرات کالا به ایران صادر می‌کند و در اسناد آن مصارف اجناس به طور دقیق تشریح می‌شود، بانک‌های انگلیس برای مخالفت با انتقال منابع مالی مرتبط با ایران فقط بهانه‌تراشی می‌کنند. هنگامی که از او درباره واکنش دولت انگلیس برای رفع این مشکل سووال کردم گفت که پاسخ روشنی ارائه نمی‌شود.

مشکل از نظر نورمن لامونت فرستاده ویژه دولت انگلیس در امور تجاری ایران اینجاست که بانک‌ها در انگلیس بصورت خصوصی فعالیت می‌کنند و تصمیم‌های اتخاذ شده تابع منافع اقتصادی آن‌هاست. این درحالیست که تجربه نشان داده است که رفع تحریم‌های برجامی هم فقل روابط کارگزاری بین بانکی را باز نکرد و سایر تحریم‌های آمریکا مانع همکاری‌های بانکی بشمار می‌رود.

فروردین سال ۱۳۹۵ یعنی ۹ ماه پس از امضاء توافق هسته‌ای، دیوید کامرون نخست وزیر وقت انگلیس در نامه‌ای به مدیر بانک بین‌المللی بارکلیز از تعلل او در انجام تراکنش مالی با ایران انتقاد کرد.

کامرون این نامه را پس از آن نوشت که شرکت گریس سازی «مولی اسلیپ» به دلیل امتناع بانک یاد شده از انجام تراکنش مالی، قادر به تکمیل قراردادی به ارزش ۱۴۰۰۰ پوند با یک شرکت توزیع کننده ایرانی نشد.

نخست وزیر اسبق انگلیس در نامه به «جس استالی» مدیر عامل وقت بارکلیز، اقدام این بانک را در تضاد با سیاست‌های دولت خواند. اما «استالی» در پاسخ به کامرون نوشت که با توجه به حفظ تحریم‌های اولیه آمریکا علیه ایران، این بانک کماکان ملزم به محدود کردن فعالیت‌های تجاری با ایران است.

مدیرعامل وقت بارکلیز اینگونه نوشت: «موسسات انگلیسی با توجه به تحریم‌های اولیه آمریکا، در رویکردشان نسبت به ایران دچار تردید هستند و بر همین اساس، ارتباط مستقیم شرکت‌ها و افراد حقیقی با ایران را محدود می‌کنند.»

بر اساس این گزارش، مهم ترین تحریم علیه ایران، قانون مصوب کنگره آمریکا  در سال ۲۰۱۱ است که بانک ها را از انجام امور مربوط به مرادوات مالی مرتبط با ایران در داخل خاک آمریکا منع می‌کند. این قانون، تمامی عملیات بانکی که با دلار آمریکایی انجام می‌شوند را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

موسسات مالی اروپا هم بعد از آنکه بانک‌های بزرگ اروپایی با جرایم مالی سنگین آمریکا به دلیل نقض تحریم‌های ایران رو به رو شدند از نزدیک شدن به همکاری‌های مالی با ایران پرهیز می‌کنند. این وضعیت طبیعتا گزینه‌های مالی برای شرکت‌های اروپایی که در اندیشه تجارت با ایران هستند را محدود می‌کند.

جک استراو وزیر امور خارجه اسبق انگلیس که این روزها ریاست هیات مدیره اتاق بازرگانی انگلیس و ایران را برعهده دارد، پیشتر نقل می‌کرد که یک بانک انگلیسی هنگامی که او در گروه پارلمانی دوستی انگلیس و ایران فعالیت می‌کرد حساب‌شان صرفا به این دلیل که نام ایران را یدک می‌کشید مسدود کرد. وی گفت که پس از رایزنی‌های به‌عمل آمده با مسئولان بانک و ارائه توضیح درباره فعالیت گروه، مشکل رفع شد؛ اما بانک‌ها به تعبیر او روی حساب‌های مرتبط با ایران به شدت حساس هستند.

به هر روی شرکت‌های انگلیسی به تعبیر منبع نزدیک به اتاق بازرگانی در تمام زمینه‌ها علاقه‌مند به توسعه همکاری تجاری با ایران هستند اما به طور ویژه تمایل بیشتری نسبت به صنایع کشاورزی و دامپروری دارند. آن‌ها به امید احیای روابط تجاری با ایران چشم به نتیجه مذاکرات وین دوخته‌اند؛ اما واقعیت این است که اگر قرار باشد توافقی امضاء شود که موانع بانکی را مرتفع نکند، امیدی به تحول در مناسبات تجاری نخواهد بود.

از این جهت است که تضامین در مورد رفع «موثر» تحریم‌های ایالات متحده و برخورداری ایران از مزایای کامل اقتصادی یکی از مطالبات اصلی و منطقی ایران در مذاکرات وین است که دولت جو بایدن تاکنون حاضر به تصمیم‌گیری در این زمینه نشده است.

البته کارزارهای تبلیغاتی وابسته به ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در ادامه بازی مقصرنمایی تلاش می‌کنند تا مطالبه ایران برای خارج کردن نام سپاه‌ پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا بزرگنمایی و تنها عامل وقفه در گفت‌ وگوها نشان دهند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در این باره گفت: اگر بخواهم صادقانه بگویم چه چیزی باعث مکث در مذاکرات شده درخواست‌ها و مطالبات اقتصادی ما در مسیر تجارت جهانی است و نباید مساله را به یک موضوع تقلیل داد. وی بر همین اساس تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار در وین، در صورتی که طرف‌های غربی واقع‌بین باشند آمادگی دارد.

irna.ir/xjJKg3

**چرا استراتژی ترور اسرائیل علیه ایران محکوم به شکست است؟

میدل ایست آی نوشت: تنها دستاورد اسراییل از ترورهای پراکنده در ایران، تقویت این نگاه در میان رهبران تهران است که استراتژی افزایش قدرت نظامی که اتخاذ کرده اند، سیاست درستی بوده و باید بیش از پیش تمرکز سیاسی و اقتصادی خود را حول این محور متمرکر کنند.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

تارنمای خبری الخلیج الجدید امروز (شنبه) در مطلبی با عنوان" چرا استراتژی ترور اسرائیل علیه ایران محکوم به شکست است؟ " به نقل از میدل ایست آی نوشت: تکرار ترورهای دانشمندان و نخبگان ایرانی، موجب افزایش خشم و نفرت عمومی مردم ایران از اسراییل (رژیم صهیونیستی) می شود.

این رسانه افزود: در حالی که تهران تصویری گمراه کننده از سیستم امنیتی و اطلاعاتی ایران به نمایش می گذارد، اسرائیل همچنان به ترور دانشمندان، مهندسان و مقامات ایرانی در بخش امنیت ملی این کشور ادامه می دهد.

حملات و ترورهای اخیر (صهیونیست ها در ایران) نشان از تصمیم یکجانبه اسرائیل علیه دانشمندان و سایت‌های هسته‌ای ایران و نیز کسانی که در زمینه‌های دیگری مانند برنامه‌های پهپاد و موشکی کار می‌کنند، دارد؛ همه اینها ممکن است بخشی از استراتژی "مرگ به هزار ضربه" باشد که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، سال گذشته به رئیس جمهور آمریکا "جو بایدن" ارائه کرد.

اسرائیل رسما مسئولیت حملات علیه اهداف ایرانی را بر عهده نمی گیرد و به نظر می رسد بیشتر تلاش دارد از طریق "پروپاگاندا" (تبلیغات سیاسی) در شبکه های  رسانه های اجتماعی تصویری مبهم از عملیات اطلاعاتی مورد ادعای خود در خاک ایران ارائه دهد. با این وجود بعید است این عملیات بتواند منجر به اختلالات اساسی در برنامه ها و پروژه های سیستم دفاعی ایران شود.

ایران با بیش از ۱۰ کشور مرز زمینی یا آبی مشترک دارد و مرزهای مشترک آن با این کشورها، هزاران کیلومتر است و همین مساله باعث تسهیل نفوذ مزدوران حمایت شده خارجی به داخل این کشور می شود.

بنابر این گزارش، فرماندهی مرزبانی ایران - زیرمجموعه نیروی انتظامی کشور که وظیفه نظارت و حفاظت از مرزهای کشور را بر عهده دارد - به اندازه سازمان های اطلاعاتی کشور برای ورود به مسائل امنیت ملی مجهز و آموزش دیده نیست، به همین دلیل رهبر ایران اخیراً تصمیم به بازسازی تشکیلات نیروی انتظامی ایران گرفته تا این تشکیلات بتواند نقش اطلاعاتی قوی‌تری ایفا کند.

شکنندگی

تعداد زیاد دست اندرکاران برنامه های دفاعی ایران، موجب شده تا دولت پروتکل های حفاظتی را برای همه دانشمندان، مهندسان و تکنسین های مرتبط با این حوزه اعمال نکند، بسیاری از این افراد هم در بخش های عمومی یا حوزه  دانشگاهی کار می کنند و به همین دلیل برای ردیابی و هدف قراردادن این افراد، نیاز به هیچ برنامه ریزی پیچیده یا تجهیزات خاص نیست؛ اگر اطلاعات ایران برای همه این افراد، پروتکل‌های حفاظتی اعمال می کرد، اسرائیل نمی‌توانست به این راحتی حملات متعددی را در یک بازه زمانی کوتاه انجام دهد.

میدل ایست آی می نویسد، اگرچه اسرائیل شخصیت‌های برجسته‌ای مانند "محسن فخری‌زاده" و "حسن تهرانی مقدم"، دو چهره برجسته برنامه‌ هسته‌ای و موشکی ایران را ترور کرده و در ترور سردار قاسم سلیمانی نیز به آمریکا کمک کرد، با این وجود استراتژی دفاعی ایران مبتنی بر وجود افراد خاص نیست.

دانشگاه های بزرگ ایران مراکز توسعه ای بزرگ و غنی برای جمع آوری، سازماندهی و بایگانی دانش نخبگان علمی کشور ایجاد کرده اند، بنابراین کل این روند را نمی توان با ترور افراد یا خرابکاری در تاسیسات این کشور مختل کرد.

عواقب ادامه ترورها

بنابر این گزارش، با این تفاصیل، تنها دستاورد اسراییل از اقدامات تروریستی پراکنده (در ایران)، تقویت این نگاه در میان رهبران ایران است که استراتژی افزایش قدرت نظامی که اتخاذ کرده اند، سیاست درستی بوده و باید بیش از پیش تمرکز سیاسی و اقتصادی خود را حول این محور متمرکر کنند. علاوه بر این، تکرار ترورهای دانشمندان و نخبگان ایرانی، موجب افزایش خشم و نفرت عمومی مردم ایران از اسراییل می شود.

در طول چهار دهه گذشته، سازمان‌های اطلاعاتی ایران با موفقیت تهدیدهای بی‌شماری علیه این کشور را خنثی کرده‌اند، اما ایران هنوز هم نقاط حیاتی آسیب پذیر دارد که زمینه مانور اطلاعاتی اسراییل را درطول مرزهای گسترده ایران –مثلا تحت پوشش «دهکده‌های هوشمند» در جمهوری آذربایجان یا همکاری‌های اقتصادی با کردستان عراق را فراهم می کند.

الگوی عملیات اسرائیل در داخل ایران نشان می دهد که تل آویو از پروتکل های احتیاطی گسترده بهره برداری کرده و در عین حال اهداف نسبتاً پرتی را دنبال کرده است تا از به جا گذاشتن ردپایی از خود و مواجهه با اطلاعات ایران جلوگیری کند.

ایران می تواند سایت های آسیب دیده خود را بازسازی کند، ولی دسترسی به اسناد طبقه بندی شده می تواند عواقب زیادی به همراه داشته باشد؛ اسرائیل با دستیابی به "آرشیو هسته ای" ایران در سال ۲۰۱۸، اطلاعات زیادی در مورد تاسیسات هسته ای ایران بدست آورد که با استفاده از آنها  اقدام به خرابکاری در تاسیسات این کشور کرد.

با این حال، این  ترورها و خرابکاری ها در بهترین حالت تنها در حد "خراشهایی" به ایران است و نمی توان از این اقدامات به عنوان "ضربات حیاتی" به برنامه های امنیتی و دفاعی ایران یاد کرد، برنامه هایی که مبانی اساسی امنیت ملی ایران را تشکیل می دهند، ایران هنوز گروه های تحقیقاتی، دانشمندان، تکنسین ها، خطوط تولید و زرادخانه های بسیاری دارد که در نهایت محرمانگی فعال هستند.

 حملات موردی و تصادفی به افراد یا اماکن ممکن است هزینه هایی از لحاظ افکار عمومی یا هزینه مادی موقت، در پی داشته باشد، ولی قطعا نخواهند توانست سیستم جامع و پیچیده ایران را در درازمدت از مسیر خود منحرف  کنند.

irna.ir/xjJKy4

**وصول مطالبات؛ دیپلماسی نو در عرصه سیاست خارجی

جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به تازگی از وصول طلب ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات گاز ایران به عراق پس از چند ماه مذاکره بین مقام‌های دو کشور خبر داد.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

وصول طلب ایران بابت صادرات گاز به عراق در هفته گذشته با وجود برخی شیطنت های از سوی بدخواهان روابط تهران – بغداد و اظهارات وزیر خارجه عراق به دنبال رایزنی های گسترده مقام های دو کشور و تصویب پرداخت بدهی ایران از سوی مجلس عراق صورت گرفت.

دولت سیزدهم از زمان روی کارآمدن در ۱۲ مرداد ماه سال ۱۴۰۰ چند موضوع محوری و اساسی را در بعد داخلی و خارجی برای خروج کشور از وضعیت اقتصادی موجود به عنوان مهم ترین اولویت در دستور کار خود قرار داده است.

در این ارتباط می توان از تلاش های یک سال گذشته برای راه اندازی صنایع تعطیل شده، جلوگیری از قاچاق کالای اساسی و یارانه‌ای، توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی، هدفمند سازی یارانه ها در بعد داخلی و تلاش برای دریافت مطالبات ایران از برخی کشورهای خارجی، توسعه مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه و عضویت در سازمان شانگهای و امضای توافق نامه‌های گسترش روابط و مناسبات با برخی کشورها نظیر چین، روسیه، ترکمنستان و ونزوئلا و در آینده نزدیک با قزاقستان نام برد.
اقدام مزبور را باید بخشی از تلاش‌ها و رایزنی‌ها در چارچوب دیپلماسی فعال برای بازکردن گره زدن مشکلات کشور به برجام و بدعهدی های طرف های حاضر در آن و گسترش مناسبات با کشورهای دوست و سیاست نگاه به شرق و دریافت بدهی‌های معوق ایران از برخی کشورهای خارجی نام برد.

قرار است در روز یکشنبه ۲۹ خرداد ماه نیز «قاسم جومارت توقایف» رئیس جمهوری قزاقستان برای دیدار با همتای ایرانی خود، برگزاری نشست های دو جانبه در سطح عالی و امضای برخی اسناد و توافق ها برای توسعه و گسترش روابط به تهران سفر کند.

پیش از عراق انگلیس نیز به دنبال رایزنی‌های چند ساله در نهایت مجبور شد پس از گذشت ۴۳ سال، اسفند ماه ۱۴۰۰ بدهی ۳۹۰ میلیون پوندی خود را شامل اصل و فرغ آن بابت پیش پرداخت خرید تانک های چیفتن سفارش شده قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و عدم تحویل آن به ایران پرداخت کند.

بر اساس برخی گزارش های منتشره بدهی بعضی از کشورهای خارجی به خاطر اعمال تحریم های همه جانبه آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ به رقمی بیش از ۴۲ میلیارد دلار از کشورهایی چون آمریکا، چین، کره جنوبی، ژاپن، لوکزامبورگ، کانادا، هند و امارات متحده عربی با رقم هایی بین یک تا ۲۲ میلیارد دلار می رسد و آمارهای دقیق و رسمی در این ارتباط وجود ندارد.

در این میان برخی منابع خبری میزان طلب ایران را از طرف های خارجی تا یکصد میلیارد دلار نیز اعلام می کنند ولی آمارهای دقیق منتشر شده در برخی رسانه ها بیشتر بر میزان رقمی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار تاکید دارد که با وصول بخش هایی از آن در روزها و ماه های گذشته این رقم در حال کاهش است.

کره جنوبی نیز بابت خرید نفت از ایران قبل از تشدید تحریم های آمریکا ۷ و نیم میلیارد دلار بدهکار است و رایزنی ها و مذاکراتی بین مقام های کره جنوبی و ایران برای یافتن راه‌های پرداخت آن در جریان است و سفرهایی نیز از سوی مقام های سئول به ایران در این ارتباط انجام شده است.

بهمن ماه ۱۴۰۰ سئول اعلام کرد که ۱۸ میلیون دلار از دارایی های مسدود شده ایران را به عنوان بدهی حق عضویت ایران به سازمان ملل متحد پرداخت کرده است؛ اقدامی که موجب شد تا ایران بتواند باردیگر حق رای خود را در این سازمان به دست آورد.

تلاش ها برای وصول مطالبات خارجی ایران که می توان از آن با عنوان «دیپلماسی وصول مطالبات خارجی» نام برد، در کنار دیگر اقدامات برای خارج کردن دلار از گردش مالی ایران با طرف های خارجی و معامله با ارزهای معتبر دیگر مانند روبل و یوان برای خروج از بن بست معاملات کنونی با دلار و ایجاد بیش از پیش رونق اقتصادی در مناسبات با طرف های منطقه ای و خارجی به خصوص کشورهای دوست صورت می گیرد.

از دیدگاه کارشناسان اقتصادی وقتی رقم کل صادرات یک کشور در کنار واردات آن قرار گیرد، در صورتی که این رقم ها به نفع صادرات باشد، نشانگر مزیت اقتصاد آن کشور و وقتی بر عکس باشد، نشانگر وابستگی آن کشور به واردات و پیشی گرفتن آن از صادرات است.

از نگاه اقتصاددانان ورود مطالبات معوق صادراتی یک کشور به اقتصاد آن میزان و رقم صادرات را افزایش داده و نشانگر تزاز مثبت اقتصادی و بهبود اوضاع است که می‌توان در آینده آثار خود را نشان دهد.

ابراهیم رزاقی استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در ارتباط با دریافت مطالبات از کشورهای خارجی بدهکار به ایران معتقد است که این ارقام بعد از ورود به ایران باید در زمینه سرمایه گذاری برای جلوگیری از خام فروشی نفت و دیگر اقلام صادراتی به کار گرفته شود تا هم اشتغال ایجاد کرده و هم کشور را از وابستگی به برخی مواد خارج کند.
وی با اشاره به برخی مخالفت ها با این سیاست در کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سوی برخی مدیران که بیشتر به دنبال واردات کالا بودند، خاطر نشان کرد، دنبال کردن چنین رویه ای نیازمند مدیران جهادی و دلسوز در بخش های مختلف کشور است که مخالف صرف ارزهای به دست آمده برای وارد کردن کالاهای مصرفی از خارج و کسب سودهای خود هستند.

رزاقی ادامه داد، همانگونه که ما توانستیم در برخی از بخش های کشور مانند صنایع نظامی و برخی علوم به پیشرفت های بسیار خوبی برسیم، در صورت ایجاد زمینه لازم در دیگر بخش ها که هنوز وابسته هستیم، نیز می توانیم کشور را این وابستگی نجات داده و آینده درخشانی را رقم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه باید در دیگر بخش های کشور نظیر کشاورزی نیز پرهیز از خام فروشی محصولات به عنوان یک اصل اساسی در نظر گرفته شود، تصریح کرد، بیشتر طلب های ایران از کشورهای خارجی مربوط به صادرات نفت خام و یا گاز است، در صورتی که اگر ما می توانستیم این مواد را به صورت فرآورده به دیگر کشورها صادر کنیم امروز ضربه پذیری کشور بسیار کاهش یافته بود و ضمن ایجاد اشتغال وارث این همه فقیر از دولت های قبل نبودیم.

باید گفت که دریافت بدهی های خارجی یک روی سکه است و روی دیگر آن ورود آن به اقتصاد کشور و کاهش بدهی های دولت و متعاقب آن افزایش ارزش پول ملی، به گردش درآمدن دوباره چرخ های صنایع تعطیل شده، سرمایه گذاری های جدید و زیربنایی و نظایر آن است که می تواند به صورت غیرمستقیم به رونق کسب و کار منجر شده و به سفره های مردم وارد شود.

در دیگر سو با توجه به وجود بدهی خارجی ۸ میلیارد دلاری ایران به عنوان یکی از کشورهایی که دارای کمترین بدهی است، می توان گفت در صورت ادامه رایزنی ها برای وصول مطالبات و کاهش میزان آن با هزینه کرد بهینه این مطالبات و مدیریت حساب شده آن، وضعیت اقتصادی کشور به خصوص در بخش صادراتی و خارجی می تواند آینده درخشانی را شاهد باشد.

irna.ir/xjJKCH


**اوکراین از احتمال شروع مجدد مذاکرات با روسیه خبر داد

یکی از اعضای تیم مذاکره کننده اوکراین روز شنبه از احتمال از سرگیری مذاکرات آتش بس با روسیه در ماه اوت خبر داد.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

"دیوید آراخامیا" قانونگذار و مذاکره کننده ارشد اوکراین در مذاکرات با روسیه اعلام کرد که کی یف احتمالا مذاکرات با روسیه را در ماه اوت از سر می گیرد.

آراخامیا به شبکه صدای آمریکا گفت که درصورت امکان این مذاکرات در پایان ماه اوت و پس از انجام چندین ضد حمله توسط اوکراین انجام می شود.

اظهار نظر مقام اوکراینی در حالی است که کرملین در واکنش به سفر پنجشنبه گذشته رهبران اروپایی به کی یف تصریح کرد که مذاکرات روسیه با اوکراین به بن بست رسیده و نمی‌توان روی ادامه آن حساب کرد.

اما از سوی دیگر دیمیتری پولیانسکی معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل بر آمادگی کشورش برای انجام مذاکرات با اوکراین تاکید کرده و عامل اصلی عقب‌نشینی اوکراین از روند مذاکرات را دخالت آمریکا و انگلیس و نبود همگرایی جدی میان اوکراینی ها دانست.

روسیه هشدار داده است که اگر ولودیمیر زلنسکی رییس جمهوری روسیه و تمام کسانی که او را تحریک می‌کنند، آماده مذاکره نباشند، عواقب غم انگیز این تصمیم بر عهده خود آنهاست.

در مذاکرات پیشین مقام های مسکو و کی یف در ترکیه، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته بود که واشنگتن، لندن و بروکسل می‌خواهند از اوکراین در جهت منافع استراتژیک خود بهره ببرند.

irna.ir/xjJKyq

**کابوس بی‌پایان پارتی‌گیت؛ تنگنای کمیته تحقیقات پارلمان انگلیس برای جانسون

کمیته ویژه پارلمان انگلیس برای تحقیق درباره تخلفات نخست وزیر این کشور در ماجرای رسوایی پارتی‌گیت به احتمال زیادی بوریس جانسون را برای شهادت احضار خواهد کرد تا وی در تنگنای بیشتری برای کناره‌گیری از قدرت قرار گیرد.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

کمیته تحقیقات پارلمان انگلیس کار خود را از ماه آینده میلادی آغاز می کند و انتظار می‌رود که یافته‌های خود را چند ماه بعد در پائیز منتشر کند. جلسات استماع به احتمال زیاد علنی برگزار می شود تا انتقادها در مورد نحوه کار کمیته محدود و از هرگونه اتهام "لاپوشانی" جلوگیری شود.

همچنین ممکن است قبل از تعطیلات تابستانی یک فراخوان برای دریافت شواهد ارائه شود تا افراد - از جمله افشاگران احتمالی که در دفتر نخست وزیری کار می کنند - هر گونه اعتراف یا مدرکی را ارائه کنند.

بوریس جانسون متهم است که با برگزاری گردهمایی‌های غیرقانونی در ساختمان دفتر نخست وزیری پروتکل‌های بهداشتی را در اوج محدودیت‌های کرونایی زیر پا گذاشته است. ماجرایی که از آن به عنوان پارتی‌گیت یاد می‌شود.

اوایل خردادماه «سو گری» مامور تحقیق در زمینه مهمانی های خلاف مقررات دفتر جانسون، گزارش کامل تحقیقات خود را در این زمینه منتشر کرد. گری، نخست وزیر انگلیس را مسئول تمام تخلفات صورت گرفته معرفی کرد و گفت که این مهمانی‌ها زیر چتر او برگزار شده است و باید مسئولیت آن را بپذیرد.

جانسون با ایراد سخنانی در پارلمان باردیگر عذرخواهی کرد و گفت که از این رویداد درس گرفته اما حاضر به استعفا نیست. اما انتشار گزارش سو گری منجر به برگزاری جلسه رای اعتماد به وی در داخل حزب محافظه‌کار شد. جانسون از این جلسه جان سالم به در برد، اما وی با بیش از ۴۰ درصد آرای مخالف در گروه خود، نتیجه بدتری حتی نسبت به ترزا می سلف خود گرفت، که در سال ۲۰۱۸ در اوج مناقشه های برگزیت مجبور شد با رای عدم اعتماد روبرو شود.

کابوس پارتی گیت برای جانسون به پایان نرسیده است. نمایندگان مجلس انگلیس اردیبهشت گذشته به لایحه بحث‌برانگیز ارجاع پرونده تخلفات نخست وزیر به کمیته تحقیقات مجلس، رای موافق دادند. آن‌ها به لایحه پیشنهادی حزب اصلی مخالف دولت (کارگر) رای دادند که در آن ادعا شده نخست وزیر انگلیس با زیر پا گذاشتن پروتکل‌های بهداشتی در ماجرای پارتی‌گیت پارلمان را فریب داده است.

بر اساس این گزارش، کمیته تحقیقات پارلمان هم به دنبال بررسی میزان قانون شکنی در دفتر نخست وزیری نخواهد بود، بلکه در عوض روی گمراه کردن نمایندگان مجلس توسط جانسون تمرکز خواهد کرد. به عنوان بخشی از روند تحقیقات، جانسون احتمالاً با توجه به جدی بودن اتهام ها علیه او برای ارائه شهادت فراخوانده خواهد شد. طبق قانون «از کسانی که آگاهانه پارلمان را گمراه می کنند، انتظار می رود که استعفای خود را ارائه کنند».

مرحله ارائه شهادت در کمیته تحقیقات پارلمان بی سابقه نیست اما به ندرت در تاریخ انگلیس برگزار شده است. منابع دولتی معتقدند که برخی از شواهدی که سو گری تصمیم به عدم انتشار آن گرفت، ممکن است در کمیته تحقیقات منتشر شود.

نشریه گاردین امروز در سرمقاله خود نوشت: دروغگویی بوریس جانسون در دولت از چشم رأی دهندگان دور نمانده است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محبوبیت او کمرنگ شده است. این یادداشت با اشاره به احتمال بالای شکست حزب محافظه‌کار در انتخابات میان‌دوره‌ای پیش‌رو افزوده است که این تحول پیام روشنی را به حزب حاکم ارسال می‌کند که کرسی‌های آن‌ها در پارلمان تضمین شده نیست، مگر اینکه تغییری در رهبری حزب ایجاد شود.

جانسون این روزها تحت فشار است تا برای جلوگیری از سقوط اعتبار حزب محافظه‌کار از قدرت کناره‌گیری کند؛ اما او که بشدت شیفته قدرت است، تلاش می‌کند تا به بهانه شرایط اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین و مشغله‌های دولت ادامه حضور خود را توجیه کند.

تازه‌ترین نتایج نظرسنجی‌ صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که بیشتر مردم این کشور خواهان برکناری بوریس جانسون از قدرت هستند. طبق این نظرسنجی‌ حزب اصلی مخالف دولت (کارگر)، از محبوبیت بیشتری نسبت به حزب جانسون برخوردار است. تحلیل بیشتر رسانه‌های انگلیس هم این است که رفتن جانسون یک موضوع قطعی است و از مرحله شاید و اگر به «چه زمانی» رسیده است.

irna.ir/xjJKy9

**رزمایش دریایی آمریکا و امارات تا دوم تیر ادامه خواهد داشت

بنا به اعلام منابع آمریکایی، مانور دریایی ایالات متحده و امارات متحده عربی در خلیج فارس که از سه روز پیش آغاز شده است، تا دوم تیرماه ادامه خواهد داشت.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

فرمانده ستاد مرکزی تروریست‌های آمریکایی در غرب آسیا (سنتکام) اعلام کرد که این مانور مشترک روی امنیت دریایی، مین روبی و دفاع از بنادر متمرکز خواهد بود.

سنتکام بدون اشاره به مکان دقیق برگزاری این مانور اعلام کرده است که این رزمایش دریایی، «یک مانور مشترک سالانه آموزشی نیروی دریایی آمریکا و امارات» است.

وزارت دفاع امارات هم دیروز (جمعه) در بیانیه‌ای از آغاز مانور نظامی «دفاع آهنین ۲۲» بین نیروهای دریایی این کشور و آمریکا خبر داد و اعلام کرد که این مانور تا ۲۳ ژوئن (۲ تیرماه) ادامه خواهد داشت.

در ادامه این بیانیه تأکید شده که رزمایش مشترک با هدف تبادل تجربیات نظامی برای بالا بردن کارایی و آمادگی رزمی و در راستای حرفه‌ای شدن در انجام وظایف و تقویت روابط دفاعی بین امارات و آمریکا برگزار شده است.

وزارتخانه یادشده اضافه کرد، این رزمایش در چارچوب طرح‌ها و برنامه‌های آموزش مشترک نیروهای دریایی با نیروهای آمریکایی برای تبادل تجربیات و ارتقای همکاری‌های نظامی است.

در ۳۱ ژانویه گذشته (۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۰)، امارات متحده عربی در بزرگترین رزمایش دریایی (IMX/CE ۲۰۲۲) در خاورمیانه به رهبری ایالات متحده آمریکا در بحرین شرکت کرد.

در این رزمایش که تا ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰) ادامه داشت ۶۰ کشور و سازمان بین المللی از جمله ترکیه، مصر، عربستان سعودی و بحرین شرکت داشتند.

irna.ir/xjJKtv

**ادعای انگلیس: روسیه از کریدورهای بشردوستانه سوء استفاده می کند

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات اوکراین ادعا کرد که روسیه از کریدورهای «بشر دوستانه» به عنوان مکانیزمی برای دستکاری در فضای نبرد استفاده می‌کند.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

در بیانیه روز شنبه رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس آمده است: در ۴۸ ساعت گذشته، روسیه احتمالاً تلاش‌های خود را برای پیشروی در جنوب ایزیوم، با هدف پیشروی عمیق‌تر در منطقه دونتسک، و احاطه سیورودونتسک از شمال، بیشتر کرده است.

این بیانیه با اشاره به اینکه مقام های روس و جدایی طلب از چهار روز پیش ادعا کرده‌اند که در تلاش هستند تا کریدورهای بشردوستانه ایجاد تا غیرنظامیان بتوانند سیورودونتسک را تخلیه کنند» مدعی شد: اما روسیه، چه در اوایل جنگ اوکراین و چه در سوریه، در استفاده از کریدورهای «بشر دوستانه» به عنوان مکانیزمی برای دستکاری در فضای نبرد و تحمیل انتقال اجباری جمعیت سابقه دارد. غیرنظامیان اوکراینی محبوس شده در سیورودونتسک هم احتمالاً به استفاده از کریدور پیشنهادی مشکوک هستند.

بیانیه یادشده می‌افزاید: گزینه‌های خروج از شهر با تخریب پل‌ها محدود شده است، اما مسیر پیشنهادی روسیه آن‌ها را به سمت شهر سواتوا، در داخل سرزمین‌های تحت اشغال روسیه می‌برد.

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد: اگر غیرنظامیان به دام افتاده پیشنهاد خروج از طریق یک کریدور را نپذیرند، روسیه احتمالاً ادعا خواهد کرد که تفاوت کمتری بین آنها و هر هدف نظامی اوکراینی در منطقه ایجاد می کند.

وزارت دفاع انگلیس از ابتدای جنگ در اوکراین آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJKvN

**آمریکا یک شرکت نیکاراگوئه را به دلیل ارتباط با روسیه تحریم کرد

آمریکا، شرکت دولتی استخراج طلای نیکاراگوئه و رئیس هیات مدیره آن را به خاطر ارتباط با روسیه تحریم کرد.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: به دلیل تلاش رهبران نیکاراگوئه برای تعمیق روابط با روسیه در شرایط جنگ اوکراین، شرکت استخراج طلای این کشور تحریم می‌شود.

وزارت خزانه‌داری آمریکا، دولت نیکاراگوئه را متهم به استفاده از درآمدهای استخراج طلا برای سرکوب مردم متهم کرده و این اقدام را عملیاتی کردن یک قانون اجرایی تصویب شده در دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده عنوان کرد.

بیانیه خزانه داری آمریکا، شرکت دولتی استخراج طلای نیکاراگوئه را تهدیدی برای امنیت نیمکره عنوان و تصریح کرد: اعضای ارشد دولت دانیل اورتگا در سال‌های اخیر، از افزایش صادرات طلا بهره‌مند شده‌اند.

تحریم از سوی وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریک موجب ضبط تمام اموال این شرکت در قلمرو آمریکا خواهد شد. دولت آمریکا به شهروندان آمریکایی تا ۱۸ ژ.وئیه مهلت داد تا به همکاری مالی با شرکت استخراج طلای نیکاراگوئه پایان دهند. در سال ۲۰۲۱، صادرات طلا از نیکاراگوئه به آمریکا به رقم ۷۴۴ میلیون دلار رسید که ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌داد.

وزارت خزانه داری آمریکا اوایل سال ۲۰۲۲، واردات طلا از روسیه را نیز مشمول تحریم کرد.

irna.ir/xjJKsf

**چین: آمریکا تحریم‌های یکجانبه افغانستان را لغو کند

نماینده چین در پنجاهمین اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد آمریکا باید تحریم های یکجانبه علیه افغانستان را لغو کند و دارایی های ملت افغان را بازگرداند.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

نماینده چین گفت آمریکا به عنوان عامل اوضاع افغانستان، باید با اقداماتی ملموس، ویرانی های به بار آمده برای ملت افغانستان را جبران کند.

وی تاکید کرد که با گذشت ۱۰ ماه از اوضاع حاکم بر افغانستان و پیشرفت های حاصل شده از سوی دولت موقت، این کشور همچنان با چالش های متعدد بشردوستانه، اقتصادی، امنیتی و سایر موارد روبه روست.

نماینده چین یادآور شد که جامعه جهانی باید ارتباط با دولت موقت افغانستان را تحکیم کند تا به آن در ایجاد یک سیستم سیاسی جامع و اتخاذ سیاست های خارجی و داخلی میانه رو و همچنین مقابله با همه انواع تروریسم و زندگی مسالمت آمیز با کشورهای دیگر کمک شود. بعلاوه جامعه جهانی باید کمک های فوری بشردوستانه در زمینه مبارزه ویروسی را در اختیار افغانستان قرار دهد تا امکان رفع مشکلات معیشتی مردم فراهم گردد.

نماینده چین با اشاره به اینکه آمریکا آغازگر و مسبب اوضاع کنونی در افغانستان است، گفت غیرنظامیان بی گناه به دست نظامیان آمریکایی یا در جنگ هایی که آمریکا آغاز کرده است، کشته می شوند، شرایطی که صدها هزار بی خانمان و آواره برجا گذاشته است.

وی عقب نشینی غیرمسئولانه آمریکا از افغانستان را عاملی برای بحران انسانی شدید جاری دانست و افزود واشنگتن به جای کمک به ملت افغانستان، دارایی های آنها را غارت و دردشان را افزون کرده است.

وی گفت که چین از آمریکا می خواهد تحریم های یکجانبه علیه افغانستان را به طور کامل لغو کند، دارایی های ملت افغانستان را بی قید و شرط بازگرداند و ویرانی های به جا مانده از رفتار آمریکایی ها را با اقدامات ملموس برای مردم افغانستان جبران کند.

irna.ir/xjJKxs

**تداوم اعتراضات ضددولتی در اکوادور و اعلام وضعیت اضطراری

با گذشت پنج روز از اعتراضات ضددولتی، «گیرمو لاسو» رئیس‌جمهوری اکوادور در سه شهر محل اصلی تجمع معترضان از جمله کیتو پایتخت این کشور، وضعیت اضطراری اعلام کرد.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

رئیس‌جمهوری اکوادور در نطقی تلویزیونی ضمن اعلام این خبر، گفت‌وگو با «همه تشکل‌های اجتماعی» را خواستار شد و تاکید کرد: متعهد به دفاع از سرمایه و کشورمان هستم.

وضعیت اضطراری و منع رفت‌وآمد شبانه به مدت ۳۰ روز به طول خواهد انجامید. به نوشته افه، نکته بحث‌برانگیز فرمان دولت، «محدود شدن حق آزادی» است که به موجب آن، دولت «ممکن است از ارائه‌دهندگان شبکه‌های مخابراتی عمومی بخواهد، خدمات مخابراتی را به حالت تعلیق درآورند و یا به صورت موقت محدود کنند».

لاسو همچنین از افزایش کوپن فقیرترین اقشار جامعه از ۵۰ دلار به ۵۵ دلار و بخشودگی وام‌های معوق بانک دولتی تا سقف سه هزار دلار و پرداخت یارانه‌های جزئی خبر داد.

رئیس جمهوری اکوادور اعلام کرد به دلیل کمبود دارو، وضعیت اضطراری در نظام بهداشت عمومی کشور نیز وضع می‌شود.

وی همچنین از دو برابر شدن بودجه آموزش فرهنگی و گشایش خطوط اعتباری تا سقف پنج هزار دلار برای کشاورزان با سود ۱ درصد و به مدت ۳۰ سال خبر داد.

لاسو اما به توقف روند رو به رشد و کاهش قیمت بنزین که یکی از اصلی‌ترین مطالبات اعتراضات روزهای اخیر است، اشاره ای نکرد.

وی همچنین ورود به فرآیندهای خصوصی‌سازی خدمات عمومی و بخش‌های راهبردی که یکی از خواسته‌های جنبش معترضان بومی است را رد کرد.
کاهش قیمت سوخت، حل‌وفصل مشکل بیکاری، تنظیم قیمت محصولات کشاورزی و مبارزه با جرم و جنایت از جمله مطالبه‌های شهروندان اکوادوری است که با هماهنگی «کنفدراسیون ملیت‌های بومی»، مردم را از روز دوشنبه در برخی شهرهای اکوادور به خیابان‌ها کشانده است.

کلاس‌های درس در بیش از سه هزار موسسه آموزشی در سراسر این کشور تعلیق شده و جاده‌ها در برخی شهرها بسته شده‌اند.

پلیس و مقام‌های شهرداری کیتو روز پنج‌شنبه گزارش دادند که در جریان تجمعات خشونت‌آمیز، گروهی از معترضان سعی کردند نرده‌های فلزی اطراف کاخ کاروندِلِت مقر دولت را بشکنند. همچنین خسارت‌هایی به بناها و ساختمان‌های تاریخی و فضاهای عمومی مربوط به دوران استعمار وارد شده است.

مقام‌های امنیتی اکوادور با اعلام اینکه معترضان در مرکز تاریخی کیتو دست به اقدامات خرابکارانه می‌زنند، از شناسایی و تعقیب قانونی این افراد به دستور مراجع ذی‌صلاح خبر دادند.

نهاد سازمان ملل متحد در اکوادور نیز از طریق بیانیه‌ای در واکنش به اعتراضات در این کشور، خواستار صلح، کاهش تنش و جستجوی راه‌های گفت‌وگو شد.

دراین بیانیه آمده است: سازمان ملل از بازیگران اجتماعی می‌خواهد که از حق خود برای اعتراض مسالمت‌آمیز در چارچوب حاکمیت قانون و همزیستی لازم و صلح اجتماعی استفاده کنند.

بر اساس آخرین داده‌های سنجش افکار عمومی (Perfiles de Opinión)، ۸۱ درصد از اکوادوری‌ها، عملکرد «گیرمو لاسو» رئیس‌جمهوری این کشور را «وحشتناک» توصیف می‌کنند. نتایج این نظرسنجی جدید، کاهش ۲۵ درصدی محبوبیت لاسو نسبت به ۲۵ آوریل گذشته (پنجم اردیبهشت) را نشان می‌دهد.

irna.ir/xjJKx4

**واکنش گروه‌های مقاومت فلسطین به تجاوزگری جدید صهیونیستها به غزه

گروه‌های مقاومت فلسطین تجاوزگری جدید صبح امروز رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرده و آن را نشانه ناتوانی و سردرگمی دشمن برشمردند.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

جنبش«جهاد اسلامی» فلسطین اعلام کرد که حمله دشمن صهیونیست به غزه، بیانگر عجز و ناتوانی و سردرگمی ارتش رژیم صهیونیستی در نتیجه حملات و عملیات‌های مقاومت به ویژه گردان جنین و پویایی آن است.

«احمد المدلل» از رهبران جهاد اسلامی امروز شنبه در اظهاراتی مطبوعاتی تصریح کرد که ملت فلسطین هرگز اجازه نخواهد داد که رژیم صهیونیستی احساس امنیت کند زیرا این رژیم، دشمنی جنایتکار است و جزء زبان زور مقاومت، چیز دیگری نمی فهمد.

جنبش «مجاهدین فلسطین» هم در بیانیه‎ ای اعلام کرد که تشدید حملات دشمن صهیونیستی علیه غزه و بمباران مواضع مقاومت، تلاشی نافرجام برای منحرف کردن نگاه‌ها از جنایت ترور سه مبارز مقاومت در جنین است.

جنبش مجاهدین تأکید کرد که جنایات دشمن هرگز نمی‌تواند مقاومت فلسطین را از ادامه راه خود و آماده‌سازی نیروهایش برای بیرون راندن اشغالگران از سرزمین و مقدسات فلسطین بازدارد.

«جبهه دمکراتیک برای آزادی فلسطین» هم در بیانیه‌ای به حمله صبح روز شنبه رژیم صهیونیستی به غزه واکنش نشان داد و اعلام کرد که دشمن صهیونیستی اگر گمان می‌کند که با بمباران نوار غزه و جنایت وحشیانه خود علیه این منطقه، ملت و مقاومت فلسطین را از پاسخگویی به جنایات بی‌وقفه در اراضی اشغالی بازمی‌دارد، کاملا به اشتباه رفته است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» نیز در اولین واکنش به این حمله ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که این حمله در امتداد تجاوزگری علیه تمام سرزمین فلسطین صورت گرفت.

این جنبش تاکید کرد: مقاومت همیشه سپر حفاظتی مردم فلسطین در همه جا و شمشیر آنها خواهد بود که به دشمن ضربه خواهد زد.

جنگنده ها، واحدهای توپخانه و قایق های ارتش رژیم صهیونیستی بامداد و صبح امروز شنبه به بهانه شلیک راکت گروه‌های مقاومت به شهرک عسقلان، به مرکز، شمال و جنوب نوار غزه حمله کردند.

در مقابل، نیروهای مقاومت فلسطین نیز امروز شنبه یک شهرک صهیونیست نشین در مرز نوار غزه با اراضی اشغالی فلسطین را هدف قرار دادند.
irna.ir/xjJKzq

**آمریکا: روسیه به مواضع ائتلاف بین المللی در سوریه حمله کرده است

مقام‌های نظامی آمریکا جمعه شب گفتند که روسیه در ماه جاری مجموعه‌ای از حملات را علیه مواضع ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا در سوریه انجام داده است.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های ارتش آمریکا گزارش داد، نیروهای روسیه در این ماه مجموعه‌ای از عملیات‌ها را علیه ائتلاف تحت رهبری آمریکا در سوریه انجام داده‌اند، از جمله یکی از این عملیات‌ها در این هفته در پایگاه راهبردی التنف در بخش جنوب سوریه انجام شده است.

۲ مقام نظامی آمریکایی به وال استریت ژورنال گفتند که روسیه هفته جاری به پایگاه التنف در جنوب سوریه حمله کرده است.

براساس این گزارش، ۲ جنگنده از نوع سوخو سایتی را در پایگاه التنف بمباران کردند.

این گزارش می‌افزاید، روسیه به آمریکا هشدار داده است که به حمله ادعایی علیه نیروهای سوریه پاسخ خواهد داد.

مقام‌های نظامی آمریکا هشدار دادند که تشدید تنش‌های روسیه در سوریه خطر درگیری مستقیم با آمریکا را به دنبال دارد.

حملات هوایی اخیر روسیه و سایر عملیات‌ها در سوریه در بحبوحه تنش‌های شدید بر سر اوکراین، زنگ خطر را به صدا درآورده است.

بنا بر این گزارش، اقدامات روسیه مقام‌های نظامی آمریکا را نگران کرده است. آنها نگران هستند که یک اشتباه محاسباتی ممکن است به درگیری ناخواسته بین نیروهای آمریکا و روسیه در سوریه تبدیل شود. تنش‌ها بین دو کشور پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه و تلاش‌های آمریکا برای تسلیح ارتش اوکراین برای شکست نیروهای روسیه بالا گرفته است.

این در حالی است که منابع خبری بامداد پنجشنبه از حملات پهپادی به پایگاه نظامی نیروهای آمریکایی در التنف سوریه خبر داده بودند.

منطقه التنف که پایگاه آمریکا در آنجا قرار دارد، یک منطقه کلیدی و ژئواستراتژیک بسیار مهم به شمار می‌رود که در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن قرار دارد. این پایگاه غیر قانونی و با حضور اشغالگرانه آمریکا بنا شده و ۵۰ کیلومتر منطقه ممنوعه دارد.

irna.ir/xjJKgZ

**ائتلاف سعودی ۱۰۳ بار آتش‌بس یمن را نقض کرد

منابع خبری بامداد شنبه گزارش دادند نیروهای ائتلاف سعودی در ۲۴ ساعت گذشته ۱۰۳ بار آتش‌بس یمن را نقض کردند.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

نیروهای سعودی با انجام پروازهای تجسسی و شناسایی بر فراز استان‌های مأرب، حجه، الجوف، تعز، صعده، ضالع و بیضاء و محورهای مرزی آتش بس سازمان ملل متحد را نقض کردند.

براساس این گزارش، نیروهای ائتلاف سعودی مواضع نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در استان‌های مأرب، تعز، جیزان، حجه، صعده و ضالع را هدف حملات سنگین توپخانه، راکتی و خمپاره قرار دادند.

نیروهای ائتلاف سعودی همچنین در حملات توپخانه‌ای به منطقه الرقو استان صعده واقع در شمال این کشور یک نوزاد را کشته و ۲ زن را زخمی کردند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد برای تمدید دوباره آن، در نهایت پنجشنبه دو هفته گذشته برای دو ماه دیگر تمدید شد.

پیشتر «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفته بود که آتش‌بس یمن با نقض مکرر آن توسط ائتلاف سعودی تقریبا از بین رفته است.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

irna.ir/xjJKh7

**پناهجویان افغان؛ غم پنهان در غوغای جنگ اوکراین

جنگ در اوکراین توجهات جهانی را به سرعت به سوی پناهجویان اوکراینی که روانه اروپا شده اند، معطوف کرد و قصه پر غصه پناهجویان کشورهایی پردرد و رنج چون افغانستان، از سوی مدعیان غربی حمایت از حقوق بشر و برخی نهادهای ذیربط بین المللی تا حد زیادی به فراموشی سپرده شده است.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

در شرایطی گسترده که درگیری ها، بلایای طبیعی و بحران های اقتصادی صدها هزار نفر را بی خانمان می کند، محافظت از حقوق پناهجویان از هر اصالت و کشوری ، مستلزم توجه سیاسی برابر و مستمر و منابع کافی است.

نشریه دیپلمات در گزارشی در این خصوص نوشت: کمیسر عالی پناهجویان سازمان ملل چندی پیش تاکید کرد که اوضاع اسف بار انسانی در افغانستان نباید مورد فراموشی قرار گیرد، نظر به اینکه توجه جامعه جهانی به درگیری ها در اوکراین متمرکز است.

پس از پایان دو دهه اشغالگری آمریکا در افغانستان و خروج غیرمسئولانه نظامیان آمریکایی از این کشور جنگ زده، شرایطی به مراتب وخیم تر را برای مردم این کشور ایجاد کرد و بحران پناهجویان را درا ین کشور تشدید کرد.

انتشار تصاویر تلخ از فرودگاه کابل که هواپیماها را مملو از پناهجویان افغان در شرایطی بسیار سخت نشان می داد، جهان را شوکه کرد.

کشورهای مختلف در جهت تسهیل خروج پناهجویان افغان برآمدند، از فرآیندهای بوروکراتیک پر پیچ و خم خود چشم پوشی کردند و متعهد شدند محافظت از جان انسان را تامین کنند.

با این همه، شرایط همچنان در افغانستان رو به وخامت است. این اوضاع باعث شده است صدها هزار افغان سختی سفرهای پرخطر را به جان خرند و از کشورشان خارج شوند.

تمهیدات غرب برای تخلیه افغان ها به سرعت پس از روی کار آمدن طالبان پایان یافت و هزاران نفر را در شرایط پر ابهامی فرو برد.

شروع جنگ اوکراین از اوایل اسفند ماه سال گذشته اما خیلی از مسائل را ناگهان تغییر داد. بسیاری از کشورهای غربی که ادعا کرده بودند قصد دارند خارج از پیچ و خم های بروکراتیک، پذیرای پناهجویان افغان باشند، در اندک زمان به سمت اوکراین چرخیدند و با انگیزه مقابله با روسیه و هدف ظاهری حمایت از مردم اوکراین، نگاه های خود را از توجه به پناهجویان افغان به سمت پناهجویانی اوکراینی تغییر دادند؛ موضوعی که شرایط را برای مردم افغانستان سخت تر کرد و ناامیدی برای آنان به دنبال داشت.

در میانه جنگ اوکراین و به فراموشی سپرده شدن وعده های بشردوستانه غربی ها مبنی بر پناه دادن به مردم افغانستان، سیل دیگری از مردم این کشور خسته از جنگ بار دیگر به سمت ایران و پاکستان روانه شدند چون دهها سال است که از سخاوت و میزبانی دوستانه مردم و دولت ایران با خبرند.

بیش از ۳ هزار نفر روزانه به پاکستان و ایران نقل مکان کردند. شمار افرادی که بدون مدرک و سند و از طریق شبکه های قاچاق به کشورهای دیگر رفته اند، بیش از این رقم تخمین زده می شود.

اما ماجرای مهاجرت و پناهجویان افغان در ایران و پاکستان، قصه تازه ای نیست. این دو کشور سخاوتمندانه شمار میلیونی از افغان ها را طی دهه ها پذیرا بوده اند؛ مقامات سازمان ملل بارها به میزبانی گرم، میهمان نوازانه و سخاوتمندانه ایران از این پناهجویان کشور همسایه اذعان کرده اند و دستور موکد حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ضرورت امکان تحصیل برای این پناهجویان در سراسر ایران، گواهی برای این واقعیت است.

چندی پیش، اسلام آباد ۹۴ درصد از عملیات حصارکشی مرزی در امتداد مرز پاکستان – افغانستان را تکمیل کرد با این ادعا که این حائل، امنیت را برای هر دو کشور افغانستان و پاکستان تقویت می کند.

این گزارش در ادامه حاکی است که افغان ها در ترکیه و امتداد مرزهای اروپا نیز با خطراتی مواجه شده اند.

ترکیه از اواخر سال ۲۰۲۱ برای جلوگیری از ورود پناهجویان به کشورش در امتداد مرز خود با ایران، تدابیر امنیتی جدیدی به اجرا گذاشت.

بعلاوه، اخراج اتباع افغانستان از ترکیه با وجود شرایط به شدت متزلزل در افغانستان، هیچ گاه متوقف نشده است.

هجوم پناهجویان اوکراینی به اروپا نیز به چالش های پیش روی افغان های بی خانمان دامن زده است.

تغییر اولویت های بین المللی توام با پاسخ های منطقه ای ناسازگار به مساله پناهجویانی با اصالت های متفاوت، احتمالا به خطرات مضاعف برای افغان ها در مرزهای ترکیه – اتحادیه اروپا منتهی می شود.

تا قبل از بحران اوکراین، مردم افغانستان در امتداد مرزهای خارجی اروپا با خطرات و واکنش های خشونت باری روبه رو بودند.

حال این اوضاع، نگرانی های بیشتری را به بار می آورد. تفکیک منطبق با پناهجویان با ریشه های مختلف، مفهوم حمایت جهانی از پناهجویان مبتنی بر قانون حقوق بشر بین المللی را به چالش می کشد.

نجات جان افغان ها و کمک به کسانی که در حال مهاجرت هستند، باید همچنان به عنوان یک ضرورت سیاسی و بشردوستانه مورد توجه قرار گیرد.

irna.ir/xjJJgQ

**کاسه صبر عراق در حال لبریز شدن است؛ تشدید تحرکات علیه حملات مکرر ترکیه

از وزارت خارجه تا پارلمان، گروه های مقاومت و مقام های اقلیم کردستان؛ عراق در حال آماده شدن برای تقابل با حملات مکرر ترکیه به خاک خود است.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

پس از ماه ها حملات مکرر ترکیه به شمال عراق از اقلیم کردستان (عمدتا دهوک) تا استان نینوا (به ویژه سنجار)، با هدف اعلامی سرکوب عناصر حزب کارگران اقلیم کردستان (پ ک ک) و در چارچوب عملیات موسوم به «قفل پنجه» حالا نشانه ها و واکنش های عراقی ها از تشدید موضع گیری ها علیه اقدامات ترکیه حکایت دارد؛ اقداماتی که گفته می شود، عمق ۳۰۰ کیلومتری داخل عراق را نشانه رفته و در راستای آن، دهها پایگاه ترکیه ای نیز در داخل خاک عراق تاسیس شده است.

پبشتر، در دو-سه ماهه اخیر، ارتش ترکیه دهها بار با بالگردها و پهپادها و بعضا آتش توپخانه به خاک عراق و عمدتا به دهوک در اقلیم کردستان عراق حمله کرده بود؛ عراق هم متقابلا بارها به ترکیه تذکر داد، سفیر آن کشور در بغداد را احضار و مراتب اعتراض بغداد را به آنکارا ابلاغ کرد.  

روز چهارشنبه ( ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ) اما، ترکیه در اقدامی کم سابقه با بمباران بخش «سنونی» از توابع شهرستان سنجار (خاستگاه اقلیت دینی ایزدی) در غرب استان نینوا، باعث کشته شدن چهار غیرنظامی از جمله یک کودک به نام «صلاح شفان ناصو» شد.

حملات جدید ترکیه این بار در عمق ۳۰۰ کیلومتری خاک عراق اگر چه با دستاویز سرکوب عناصر حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) در خاک عراق انجام می شود، اما انتشار تصویر کشتن غیرنظامیان به ویژه تصاویر منتشر شده از یک کودک کشته شده در بمباران ترکیه، فعالان شبکه های اجتماعی و برخی رسانه های عراق را به واکنش هایی خشم آلود در برابر این اقدام برانگیخت.

رسانه های عراق اعلام کرده اند که ارتش ترکیه به ادعای وجود نیروهای حزب کارگران کرد ترکیه در سنونی، ساختمان بخشداری سنونی را بمباران کرد که یکی از کشته های این حادثه یک کودک خردسال بوده است.

پس از حمله روز چهارشنبه ترکیه به سنجار، آنکارا بار دیگر به روستای «برخی» از توابع ناحیه «درکار» هم مرز «زاخو» در شمال دهوک اقلیم کردستان عراق حمله کرد. این عملیات‌ها واکنش خشم آلود برخی شخصیت‌های عراقی از جمله دبیرکل عصائب اهل‌الحق و نیز عضو کمیسیون دفاع پارلمان را برانگیخت.
الخزعلی: ساکت نمی مانیم

«قیس الخزعلی» دبیرکل تشکیلات مقاومتی عصائب اهل الحق عراق در واکنش به این حملات در توییتی نوشت: تجاوز آشکار ترکیه علیه ملت ما در سنجار مطلقا و از سوی هر عراقی که قطره‌ای غیرت در مقابل ملت خود داشته باشد، قابل سکوت نیست مگر از سوی کسانی که این غیرت را نداشته باشند و مانند مردگان ساکت شوند... ما خیلی (غیرت) داریم، بنابراین سکوت نمی‌کنیم.

نماینده عضو کمیسیون امنیت پارلما عراق: دیگر نباید به بیانیه محکومیت محدود شد

در همین حال، «یاسر اسکندر وتوت» عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق نیز خواستار سد کردن وضعیت تهاجمی ترکیه به شمال عراق شد.

وی در توییتی نوشت: ادامه تجاوزهای ترکیه به سرزمین عراق، مصداق تجاوز آشکار به حاکمیت کشور است.

عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق از مسئولان عراقی خواست برای جلوگیری از حملات ترکیه به امنیت و ثبات ملت عراق گام‌هایی جدی بردارند، گام‌هایی که به گفته او «محدود به بیانیه‌های محکومیت نباشد».

حضور الکاظمی در جلسه چارچوب هماهنگی

روز پنجشنبه نمایندگان گروه های چارچوب هماهنگی در منزل فالح الفیاض گرد هم آمدند و در رویدادی بی سابقه، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق نیز در این نشست شرکت کرد. ورود الکاظمی به جلسه چارچوب هماهنگی شیعی در منزل رئیس هیات حشدالشعبی سوال برانگیز شد و در حالی که منبعی آگاه به برخی رسانه ها گفت که حضور او در جلسه چارچوب هماهنگی شیعی با هدف توافق برای حفظ دولت در مرحله آینده و نوعی «تبادل پیام اطمینان بخش» است، اما «محمود الربیعی» عضو دفتر سیاسی الصادقون یکی از گروه های شیعی در توییتی نوشت: حضور الکاظمی در نشست نیروهای چارچوب هماهنگی درباره اوضاع امنیتی و تدابیر حفاظت از امنیت ملی، سالم سازی کشور در برابر تجاوزهای ترکیه (به خاک عراق)، اقدامات خرابکارانه داعش و نیز تلاش ها برای ایجاد آشوب در کشور است.

حملات دوباره ترکیه به عراق

این موضع گیری ها هم، ترکیه را متوقف نکرد تا منابع عراقی در پی وقوع انفجار مهیب صبح روز جمعه (۲۷ خرداد) در استان سلیمانیه، حمله پهپادی ترکیه به یک دستگاه خودرو در منطقه «گرمیان» واقع در شهرستان «کلار» را گزارش کردند که گفته شد حامل اعضای «پ ک ک» بود و ۴ تن از سرنشینان آن کشته شدند.

ترکیه پیشتر اعلام کرد که ۶ عضو پ‌ک‌ک را در عملیات نظامی ارتش این کشور در شمال عراق کشته است.

در عین حال شب گذشته (جمعه) منابع خبری از حمله راکتی به پایگاه نیروهای ترکیه در شمال عراق خبر دادند.

پایگاه نظامی زلیکان نیروهای ترکیه در موصل واقع در استان نینوای عراق هدف حمله با پنج فروند موشک گراد کالیبر ۱۲۲ قرار گرفت.

گزارشی درباره خسارت‌های احتمالی این حمله منتشر نشد، اما ظاهرا این تمام واکنش ها و تصمیم ها نیست.

ائتلاف دولت قانون: زمان نشست فوق العاده پارلمان است

«عطوان العطوانی» رئیس فراکسیون ائتلاف دولت قانون (وابسته به نوری المالکی) در مجلس از پارلمان عراق خواسته است تا نشست فوق العاده ای برای بررسی تجاوزهای ترکیه برگزار کند.

العطوانی در بیانیه ای نوشت: سکوت دولت در برابر نقض های مداوم ترکیه علیه حاکمیت عراق با عملیات های نظامی در شمال عراق عجیب است. این اقدامات خصمانه حاکی از بی احترامی ترکیه به مبانی حسن همجواری و نشانگر خطر طرح توسعه طلبانه آن در عراق است، امری که موضع قاطع دولت عراق را در پیشگیری از این تجاوزات آشکار از راه های دیپلماتیک و از جمله طرح شکایت در سازمان ملل و دادگاه های بین المللی، ضروری می کند.

فراکسیون الصادقون امضای نمایندگان را جمع می کند

در همین حال، فراکسیون الصادقون (ذیل چارچوب هماهنگی شیعی) امضاهایی را از برخی نمایندگان با هدف مطالبه برگزاری جلسه فوق العاده پارلمان با حضور نخست وزیر عراق و فرماندهان نظامی برای بررسی تجاوزهای ترکیه به خاک عراق و با تمرکز بر کشتن غیرنظامیان در سنجار تجمیع کرد.

irna.ir/xjJKh9

**روسیه: دیگر برای اوکراین بازگشت به مرزهای قبلی امکان‌پذیر نیست

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: برای اوکراین دیگر بازگشت به مرزهای قبلی این کشور امکان‌پذیر نیست.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

خبرگزاری تاس نوشت: این مقام روس در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز عربی گفت: اوکراینی که من و شما می‌شناختیم و در مرزهایی که قبلا این کشور در آن قرار داشت، دیگر وجود ندارد و هرگز نیز وجود نخواهد داشت. این موضوع روشن است.

در همین حال «لئونید پاسچنیک» رئیس‌جمهوری خودخوانده لوهانسک گفت این کشور ممکن است درباره الحاق به روسیه همه‌پرسی برگزار کند.

رئیس جمهوری دونتسک نیز گفت، زمانی که جمهوری دونتسک مرزهای خود را مطابق با قانون اساسی بازگرداند، موضوع پیوستن به روسیه «به اولویت شماره یک تبدیل خواهد شد».

بعلاوه مقامات دولت نظامی- مدنی منطقه خرسون که از اواسط ماه مارس تحت کنترل روسیه بوده، بارها تاکید کرده که این منطقه نیز به دنبال ملحق شدن به روسیه است.

همچنین یک مقام ارشد در منطقه به نام زاپوروژیه گفت که این منطقه امیدوار است به روسیه بپیوندد و بخشی از ناحیه فدرال جنوبی آن شود.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد که روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر کرد.

irna.ir/xjJKkH

**مارکس پوتزل معاون نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان شد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل، مارکس پوتزل را به عنوان معاون نماینده ویژه این سازمان در افغانستان معرفی کرده است.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل متحد تایید کرد که مارکس پوتزل به عنوان مسوول نمایندگی سیاسی این سازمان در افغانستان کار خواهد کرد.

او در اطلاعیه سازمان ملل گفته است که معاون نماینده جدید این سازمان ۲۷ سال تجربه انجام ماموریت دیپلماتیک در سطح بین‌المللی دارد.

مارکس پوتزل دیپلمات آلمانی است و به جای مته نودسن دیپلمات دانمارکی معاون نماینده ویژه سازمان ملل در افغانستان تعیین شده است.

 پوتزل در سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ سفیر آلمان در کابل بوده و از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۲۱ به عنوان نماینده ویژه آن کشور در افغانستان کار کرده است.

این در حالی است که دبورا لاینز به تازگی ماموریت خود را به عنوان نماینده سازمان ملل در افغانستان پایان داد. او در سال ۲۰۲۰ به این سمت گماشته شده بود.

پوتزل به زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فارسی تسلط دارد.

irna.ir/xjJKmc

**بحران کمبود سوخت، سریلانکایی‌ها را خانه‌نشین کرد

دولت سریلانکا به دلیل کمبود سوخت و مواجهه با بدترین اوضاع آشفتگی اقتصادی طی هفت دهه گذشته، به کارمندان بخش عمومی دستور داد از خانه دورکاری انجام دهند. همزمان با بحران سوخت در سریلانکا، خطر کمبود مواد غذایی میلیون ها نفر از مردم این کشور را تهدید می کند.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

سریلانکا که در تقلا برای یافتن ارز جهت پرداخت وجه برای واردات سوخت به این کشور است، با آشفته‌ترین اوضاع مالی طی هفت دهه گذشته دست و پنجه نرم می کند. به نظر می رسد ذخایر بنزین و گازوئیل در چند روز آینده در این کشور رو به اتمام است.

به گزارش رویترز، برخی مشکلات مربوط مدیریت دولت و نیز برخی مشکلات حاصل از همه گیری کرونا، این کشور ۲۲ میلیون نفری را به سوی عمیق‌ترین بحران اقتصادی سوق داد که از زمان استقلال از انگلیس در سال ۱۹۴۸ به خود ندیده بود.

وزارت امور داخلی و مدیریت دولتی سریلانکا در ارتباط با این موضوع گفت: «با درنظر گرفتن محدودیت‌های جدی در ذخایر سوخت، سیستم ضعیف حمل و نقل عمومی و دشواری استفاده از خودروهای شخصی، تنها تعداد بسیار محدودی از کارمندان از روز دوشنبه می توانند به صورت حضوری در محل کار خود حاضر شوند.

براساس این دستور تقریبا یک میلیون کارمند دولت که خدمات ضروری مانند بخش بهداشت و سلامت را تامین می کنند، به کار در محل به شکل حضوری ادامه خواهند داد. 

در روزهای اخیر، دولت سریلانکا موضوع ۴ روز کاری در هفته برای کارمندان بخش عمومی را پذیرفت تا به آنها کمک کند با مشکلات کمبود سوخت سازگار شوند. این هفته صف‌های طولانی چند کیلومتری در پمپ بنزین‌ها شکل گرفت و برخی بیش از ۱۰ ساعت در انتظار ماندند. 

این کشور در حال مذاکره با صندوق بین الملل پول برای دریافت بسته کمک مالی است. قرار است روز دوشنبه هیاتی در این رابطه در پایتخت این کشور مذاکرات را انجام دهند. 

از سوی دیگر سازمان ملل متحد طرحی را ارائه کرده تا ۴۷ میلیون دلار برای کمک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار سریلانکایی که از این بحران اقتصادی بیشترین آسیب را دیدند در ۴ ماه آینده در اختیار دولت قرار دهد. 

در بیانیه‌ای که روز گذشته از سوی دفتر «رانیل ویکریمسینگ» نخست وزیر این کشور منتشر شد حدود ۵ میلیون سریلانکایی ممکن است مسقیما در ماه‌های آینده با مشکلات کمبود مواد غذایی مواجه شوند. 

سریلانکا از هفته‌ها قبل دچار بحران اقتصادی ناشی از کمبود ارز است که به کمبود مایحتاج ضروری همچون سوخت، غذا و دارو منجر شده است.

irna.ir/xjJKkq

**صادرات نفت ونزوئلا به اروپا از سر گرفته شد

نخستین صادرات نفت خام ونزوئلا که پیشتر تحت تحریم‌های آمریکا بود، به اروپا برای نخستین بار در دو سال اخیر آغاز شده است.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

براساس داده‌های تارنمای ردیابی کشتی‌ها «رفینیتیو ایکون» (Refinitiv Eikon)، این محموله ۶۵۰ هزار بشکه‌ای نفت از ونزوئلا برای نخستین بار در دو سال اخیر توسط شرکت ایتالیایی «اِنی» (Eni) به اروپا صادر می‌شود.

وزارت امور خارجه آمریکا در ماه می با ارسال نامه‌هایی به شرکت انی ایتالیا و رپسول اسپانیا اجازه داد تا خرید نفت خام از ونزوئلا را به عنوان راهکاری برای پرداخت میلیاردها دلار بدهی و سود سهام این کشور عضو اوپک از سر بگیرند.

بر اساس داده‌های ارائه شده، نفتکش دوم به نام «پانتاناسا» که توسط شرکت انی اجاره شده است نیز به سمت ونزوئلا در حرکت بوده و انتظار می‌رود دو میلیون بشکه نفت خام رقیق شده نیز توسط این نفتکش به اروپا منتقل شود.

انتظار می‌رود این محموله دوم تا اواخر ماه جاری میلادی توسط شرکت دولتی ونزوئلا (PDVSA) به اِنی تحویل داده شود و بر اساس اسناد ارائه شده، بخشی از این محموله به شرکت رپسول اسپانیا فروخته شده و به پالایشگاه‌های کارتاخِنا و بیلبائو تحویل داده خواهد شد.

نفت‌کش پانتاناسا با پرچم مالت قرار است نفت ونزوئلا را از طریق انتقال کشتی به کشتی در بندر آموا دریافت کند.

صادرات نفت ونزوئلا در ماه مه به پایین‌ترین میزان در ۱۹ ماه گذشته رسید.

اوج تولیدات صنعت نفت این کشور که در سال ۱۹۷۰ میلادی به تولید روزانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه می‌رسید، همچنین در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۰ (تیر- مرداد) تحت تاثیر اقدامات آمریکا برای قطع کامل صادرات نفت این کشور با حجم تولیدی سال ۱۹۳۴ میلادی برابری کرد (۳۳۹ هزار بشکه در روز)؛ زمانی که جمعیت ونزوئلا، یک دهم جمعیت فعلی بود.

دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا در ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت)، لغو بخشی از تحریم‌ها علیه ونزوئلا را اعلام کرد و به شرکت‌های نفتی آمریکا و اروپا اجازه داد مذاکرات و فعالیت‌های خود در ونزوئلا را از سر بگیرند.

با این حال، دولت ونزوئلا خواستار لغو همه اقدامات قهری یکجانبه اعمال شده توسط واشنگتن علیه کاراکاس است.

irna.ir/xjJKmN

**حمایت آمریکا از فیلیپین در دریای چین جنوبی

دولت آمریکا درحالی که همواره از چین می خواهد از انجام اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی خودداری کند و به قوانین بین المللی احترام بگذارد، اعلام کرد از فیلیپین در این منطقه حمایت می کند.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

دولت فیلیپین هفته گذشته اعتراض جدید دیپلماتیکی را در برابر فعالیت های دریایی چین در ۳۲۱ کیلومتری منطقه انحصاری اقتصادی «مانیل» پایتخت این کشور مطرح کرد و چین را به ماهیگیری غیرقانونی در این منطقه هنگامی که کشتی های گشت‌زنی گارد ساحلی چین قایق های فیلیپینی را تعقیب می کردند متهم کرد و افزود بیش از ۳۰۰ شکایت علیه فعالیت‌های پکن در دریای چین جنوبی ثبت شده است.

در همین حال دولت آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، با درنظر گرفتن نگرانی‌های فیلیپین، از این کشور در منطقه دریای چین جنوبی حمایت می کند و همزمان از چین درخواست کرد تا به اقدامات تحریک آمیز در دریای چین جنوبی پایان دهد و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.
«ند پرایس» سخنگوی دولت آمریکا گفت: «چنین اقداماتی بخشی از روند وسیع‌تر چین در اقدامات تحریک‌آمیز منطقه دریای چین جنوبی برای کشورهایی است که به شکل قانونی در این منطقه فعالیت می کنند.» 

دریای چین جنوبی دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به‌شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود سه و نیم میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگهٔ تایوان را دربر می‌گیرد. پس از پنج اقیانوس جهان این دریا بزرگ‌ترین ناحیهٔ دریایی جهان است. جزیره‌های واقع در دریای چین جنوبی که با هم یک مجمع‌الجزایر را تشکیل می‌دهند بالغ بر صدها عدد و  عمدتاً خالی از سکنه هستند.

 چین تقریباً بر کل این دریا و کشورهای ویتنام، فیلیپین، مالزی، برونئی و تایوان هریک بر بخش‌هایی از آن ادعای مالکیت می کنند. همچنین این کشورها بر سر جزایر غنی از نفت و گاز «اسپراتلی» و «پارسل» اختلاف دارند. آمریکا  این دریا را از آب‌های بین‌المللی می‌داند و  همواره بر حق قانونی کشتی‌ها و زیردریایی‌هایش در رفت‌وآمد در این دریا تأکید می‌کند.

irna.ir/xjJKnB

**کره جنوبی تولید انرژی هسته‌ای را توسعه می‌دهد

هان داک سو نخست وزیر کره جنوبی گفت کشورش به شکل پویایی از نیروگاه های هسته ای به عنوان ابزاری برای تامین امنیت انرژی و به صفر رساندن استفاده از کربن استفاده خواهد کرد و قصد دارد طرح های برق هسته ای خود را توسعه دهد.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

خبرگزاری کره جنوبی (یونهاپ) نوشت: این مقام کره جنوبی در سخنرانی ویدئویی در اجلاس جهانی آب و هوایی که روز جمعه به میزبانی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برگزار شد، گفت کشورش فعالانه از انرژی هسته ای برای اهداف به صفر رساندن کربن و نیز به عنوان ابزاری برای تامین نیاز کشور به انرژی استفاده می کند.

بر اساس بیانیه ای که دفتر نخست وزیر کره جنوبی منتشر کرده است این اظهارات هان در مجمع اقتصادهای بزرگ در زمینه انرژی و آب و هوا مطرح شده است.

کره جنوبی متعهد شده انتشار گازهای گلخانه ای را از سطوح سال ۲۰۱۸  به میزان ۴۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش دهد و مصرف کربن را تا سال ۲۰۵۰ به صفر برساند.

هان دوک سو همچنین گفت طرحی را برای ترکیب مناسب برق هسته ای با انرژی تجدیدشدنی برای دستیابی به صفر رساندن مصرف کربن ترسیم خواهد کرد.

وی افزود:  کره جنوبی سرمایه گذاری در یک پروژه برق هسته ای کوچک موسوم به «راکتورهای مدولار کوچک» (SMR) و انرژی تجدیدشدنی را توسعه خواهد داد. 

به گفته این مقام سئول، کره جنوبی تا سال ۲۰۳۰ میلادی بیش از ۴.۵ میلیون خودروی بدون آلایندگی عرضه خواهد کرد.

سال گذشته کره جنوبی توافقی جهانی رابرای کاهش گاز متان به میزان ۲۰ درصد تا سال ۲۰۳۰ امضا کرد.

میزان سرمایه گذاری‌های در زمینه انرژی باد و خورشید در منطقه آسیا-اقیانوسه در کشورهایی مانند چین، ژاپن، هند، کره جنوبی و تایوان در بالاترین میزان قرار دارد.

 کره‌جنوبی  به عنوان هشتمین مصرف کننده انرژی در جهان می‌کوشد بر اساس برنامه‌ای ۱۵ ساله  مدل مصرف انرژی خود بر اساس استفاده از انرژی های فسیلی را تغییر دهد و تا سال ۲۰۳۰، سهم انرژی‌های تجدید پذیر را به ۲۰ درصد برساند.

چندی پیش کره‌جنوبی پروژه ای را به ارزش ۴۸.۵ تریلیون وون (۴۳.۲ میلیارد دلار) برای ساخت بزرگترین نیروگاه بادی فراساحلی جهان تا سال ۲۰۳۰ رونمایی کرد.

irna.ir/xjJKqx

**کره جنوبی موشک فضایی "نوری" را به‌زودی به فضا پرتاب می‌کند

وزارت علوم کره جنوبی با اعلام اینکه به دلیل تعمیر یک قطعه معیوب در موشک فضایی موسوم به "نوری" پرتاب آن به تاخیر افتاده است ، روز ۳۱ خرداد (سه شنبه هفته جاری) را برای پرتاب این موشک تعیین کرد.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

کره جنوبی اعلام کرد که قصد دارد موشک فضایی بومی "نوری" خود را که قرار بود روز پنجشنبه پرتاب شود، به دلیل برخی مشکلات فنی چند روز با تاخیر پرتاب کند. گزارش ها حاکی از آن است مهندسان هوافضا یک قطعه معیوب در یکی از حسگرها را تعمیر کرده اند و همین امر دلیل تاخیر در پرتاب این موشک فضایی اعلام شده است.

مؤسسه تحقیقات هوافضای کره (KARI) پرتاب برنامه ریزی شده روز پنجشنبه نوری را لغو و زمان پرتاب نوری را روز ۲۱ ژوئن (۳۱ خرداد) اعلام کرده است.

«کوان هیون جون» یکی از مقامات وزارت علوم این کشور در این خصوص گفت: ما قصد داریم یک کمیته مدیریت پرتاب را برای پیگیری پرتاب دوم "نوری" در ۲۱ ژوئن برگزار کنیم.

این وزارتخانه یک دوره سه روزه (۲۱ تا ۲۳ ژوئن) را به عنوان پنجره پرتاب برای این موشک تعیین کرده است.

irna.ir/xjJKrR

**مقام حزب الله : آمریکا تمایلی به حل مشکلات لبنان ندارد

نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان گفت: برخی افراد در لبنان منتظر راه‌حل‌هایی از سوی آمریکا برای حل مشکلات این کشور هستند، از این رو برای جلب نظر آمریکایی ها تلاش می‌کنند، اما این افراد باید بدانند که آمریکا نه تنها تمایلی به حل مشکلات لبنان ندارد، بلکه خود مانع بسیاری از راه حلهاست.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

شیخ "علی دعموش" تاکید کرد: مسئولیت فساد در لبنان بر عهده مفسدان و همه حامیان آنهاست؛ کسانی که با حمایت از مفسدان آنها را به قدرت رساندند در حالی که نه شایستگی قدرت را داشتند و نه برای تصدی مسئولیت قابل اطمینان بودند.

وی در خطبه های این هفته نماز جمعه بیروت خاطر نشان کرد: مسئولیت فروپاشی، بحران اقتصادی و مالی، از بین رفتن سرمایه سپرده گذاران و انباشت بیش از صد میلیارد دلار بدهی برای لبنان، برعهده مفسدان و همه حامیان آنها و در راس همه آمریکاست که با پناه دادن به مفسدان لبنان و حمایت از آنها، این افراد را به کرسی های قدرت رسانده است.

دعموش ادامه داد: با ادامه محاصره لبنان و فشارهای آمریکا و فقدان راه حل و چاره اندیشی ها و تداوم رویکرد التماس برخی سیاستمداران کشور به آمریکا، بحران اقتصادی و معیشتی همچنان ادامه خواهد داشت و بدتر هم خواهد شد و مسئولیت ادامه این وضع بر عهده آمریکا و همه کسانی است که چشم به کاخ سفید دوخته اند.

نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان تاکید کرد: ادامه بحران جاری در کشور و عمیق تر شدن آن، به دلیل تسلیم شدن به خواست آمریکایی هاست؛ اگر مقامات لبنانی بتوانند بدون هراس از مخالفت آمریکا، از کشورهای دوست لبنان که در بسیاری از معضلات مانند بحران برق و زباله و حمل و نقل و زیرساخت ها، به ما کمک کرده اند، استفاده می کردند، کشور ما امروز به این سطح از فروپاشی نمی رسید.

دعموش تصریح کرد: اکنون نیز باب چاره اندیشی برای وضعیت کشور بسته نیست  و راه حل ها همچنان در مقابل ما قرار دارند، تنها نیاز به یک اراده ملی و همکاری و همبستگی همه دلسوزان برای منافع کشور و دوری از موضع گیریهای متناقض و بی نتیجه داریم.

وی خاطرنشان کرد: راه حل خروج کشور از بحران، تسریع در تشکیل دولتی کارآمد و  مسئولیت پذیر برای محافظت از منابع و ثروت نفتی لبنان بدون واهمه از مواضع آمریکاست، مواضعی که به هیچ عنوان در راستای منافع ملی کشور ما نیست.  

irna.ir/xjJKsb

**نیویورک پست:آمریکا در مقابل چین ناتوان است

روزنامه آمریکایی نیویورک پست در گزارشی با اشاره به فعالیت های چین در منطقه هند- آرام برای تسلط بر این منطقه، نوشت که واشنگتن در مقابل پکن ناتوان است.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

این روزنامه امروز شنبه در تفسیر فعالیت های چین با این ادعا آغاز کرد که هدف سیاست خارجی حزب کمونیست چین نه تنها تسلط بر آب های هند- آرام برای تسخیر تایوان بلکه تغییر اقیانوس هند به دریاچه پکن است.

نیویورک پست با اشاره به اینکه جو بایدن رییس جمهوری آمریکا "فقدان کامل استراتژی" در آسیا دارد، به صورت کنایه آمیز نوشت که بایدن حتی این روزها نمی تواند آسیا را بر روی نقشه پیدا کند و چین به راحتی می تواند به اهداف خود دست یابد.  

این رسانه آمریکایی در ادامه آورده است که از اواسط دهه ۱۹۹۰، پکن به آرامی اما به طور پیوسته تلاش کرده تا بر آب های اطراف تایوان، جنوب و حتی دریاهای چین شرقی تسلط یابد.

روزنامه نامبرده درباره قدرت دریایی روز افزون چین نوشت: چین در حال تقویت قدرت نظامی برای اعمال نفوذ در این مناطق است و به طور خاص، سومین ناو هواپیمابر آن شروع به کار کرده که دست کم دو تا سه ناو دیگر در آینده نزدیک عرضه خواهد شد. نیروی دریایی چین اکنون بزرگ‌ترین نیروی دریایی جهان است و از آمریکا پیشی می‌گیرد.

نیویورک پست همچنین در مورد پیشینه اقدامات آمریکا در تقابل با چین افزود: "یک دهه پیش آمریکا جلوی چین می ایستاد و بایدن بخشی از این تلاش بود. آن زمان وی معاون رییس جمهوری و به شدت درگیر سیاست موسوم به آسیا محوری بود. تفکر در آن زمان این بود که اروپا می‌تواند روسیه را مدیریت کند و آمریکا باید چین در حال ظهور را که تهدید بزرگ‌تری است مهار نماید.

چین هزینه‌های نظامی را به‌طور چشمگیری افزایش داد تا اطمینان حاصل کند که می‌تواند بر آسیا تسلط یابد. پکن دارای ناوگانی از جنگنده‌های رادارگریز جدید و موشک‌هایی است که می‌توانند کشتی‌های جنگی آمریکا را از فاصله ۲ هزار مایلی (۳ هزار و ۲۰۰ کیلومتری) غرق کنند. این کشور هواپیماهای بدون سرنشین پیشرفته دارد که می‌تواند به سرزمین آمریکا ضربه بزند."

نیویورک پست در نتیجه گزارش خود نوشت: ایالات متحده خود را در موقعیت وحشتناکی در آسیا می بیند و چین به پیشرفت روزافزون تجهیزات نظامی ادامه می‌دهد. قدرت نظامی چین اکنون بزرگترین دشمنی است که آمریکا از زمان اتحاد جماهیر شوروی با آن روبرو بوده است.

irna.ir/xjJKtT

**اعزام ناوگان دفاع از خود ژاپن به منطقه هند-اقیانوسیه برای رزمایش مشترک

ژاپن ناوگروه دریایی دفاع از خود را به یازده کشور منطقه هند-اقیانوسیه و یک محدوده خارجی در قالب رزمایش دریایی مشترک با آمریکا و سایر کشورها برای مقابله با چین اعزام کرد.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

وزارت دفاع ژاپن اعلام کرد در اعزام سالانه ناوگان دریایی دفاع از خود که از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد و تا ۲۸ اکتبر ادامه خواهد داشت، ناوگروه های دریایی دفاع از خود ژاپن به کشورهای منطقه هند-اقیانوسیه از جمله جزایر سلیمان، تونگا و فیجی برای نخستین بار اعزام می شوند. 

ناوگان دفاع از خود ژاپن همچنین در عملیات «ریم  اقیانوسیه» که بزرگترین رزمایش دریایی چندملیتی است و عملیات «ونگورد اقیانوسیه» با حضور استرالیا،ژاپن، آمریکا و کره جنوبی شرکت می کند. 

براساس این گزارش «ایزومو» یکی از دو حمل کننده نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن به همراه دو ناوشگن، یک زیردریایی، هواپیمای گشتزنی و دیگر تجهیزات به این عملیات ملحق خواهند شد. 

برپایه این گزارش، یازده کشوری که ژاپن در طول این رزمایش از آنها دیدار می کند آمریکا، هند، استرالیا، جزایر سلیمان، تونگا، پاپوآ گینه نو، پالااو، وانوآتو، فیجی، ویتنام و فیلیپین است. 

«نوبوئو کیشی» وزیر دفاع ژاپن ماه گذشته در کنفرانس خبری با اشاره به "منطقه آزاد و باز هند-اقیانوسیه" گفت: «ما خواستار ادامه روابط‌مان با کشورهای هند-اقیانوسیه در راستای تقویت و تحکیم منطقه آزاد و باز هند-اقیانوسیه هستیم.» 

اوایل سال جاری چین و جزایر سلیمان توافقنامه امنیتی امضا کردند که به چین اجازه می دهد نیروهای نظامی و کشتی های جنگی خود را به جزایرسلیمان اعزام کند. چنین اقدامی زنگ خطری برای کشورهای منطقه از جمله استرالیا، ژاپن، آمریکا و نیروهای دریایی شان است.

«وانگ ئی» وزیر امورخارجه چین که چندی پیش سفرهایی به ۸ کشور منطقه اقیانوسیه از اواخر ماه مه تا اوایل ژوئن داشت، اعتقاد دارد کشورهای این منطقه حیاط خلوت کشورهای دیگر نیستند.

irna.ir/xjJKw9

**کره جنوبی اطلاعات مربوط به کشته شدن چهار شهروندش در اوکراین را بررسی می‌کند

وزارت امور خارجه کره‌جنوبی امروز (شنبه) درباره اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت دفاع روسیه مبنی بر کشته شدن چهار فرد با ملیت کره‌ای در جنگ اوکراین، اعلام کرد که صحت و سقم این اطلاعات را بررسی می کند.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

یکی از مقامات وزارت خارجه کره‌جنوبی که نام وی عنوان نشده، اظهار داشت: ما از اطلاعات منتشر شده از سوی وزارت دفاع روسیه مطلع هستیم و به سفارت خودمان در مسکو دستور دادیم تا مدارک و شواهد را بررسی کند.

پیش از این مسکو اعلام کرده بود که 13 شهروند کره‌جنوبی برای حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه وارد این کشور شده‌اند. از بین این افراد چهار نفر کشته شده و هشت نفر دیگر نیز اوکراین را ترک کرده‌اند ولی با این حال یک شهروند دیگر کره‌جنوبی همچنان در اوکراین حضور دارد.

روسیه روز پنجم اسفندماه سال گذشته جنگ با اوکراین را آغاز کرد که تاکنون ادامه دارد.

irna.ir/xjJKDX

**آمریکا پایگاه‌های غیرقانونی خود در شرق سوریه را توسعه داده است

منابع خبری روسیه از توسعه پایگاه‌های نظامی غیرقانونی آمریکا در شرق سوریه خبر داده و اعلام کردند که ارتش آمریکا در این پایگاه‌ها، سامانه‌های پدافندی مستقر کرده است.

از گسترش همکاری‌های ایران و روسیه تا اشتیاق شرکت‌های تجاری انگلیس برای همکاری با ایران

ارتش اشغالگر آمریکا پس از ایجاد زیرساخت سکوهای راداری در پایگاه‌ غیر قانونی خود در منطقه «جسم السد» در استان الحسکه (شمال سوریه) و احداث تعداد زیادی انبار بزرگ در اطراف آن، سامانه راداری پیشرفته را در این پایگاه مستقر کرده است.

منابع محلی در  استان الحسکه می‌گویند، پایگاه مذکور که در واقع اولین پایگاهی است که نیروهای آمریکایی آن را با پشتیبانی شبه نظامیان موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد) احداث کرده‌اند، دارای انبارهای بزرگ، مرکز فرماندهی و مکانی برای فرود بالگردهای نظامی است.

در همین رابطه، خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از این منابع محلی نوشت که ارتش آمریکا همچنین پایگاه «سیلوهای غلات» در شهر تل بیدر( شمال الحسکه) را که مجهز به باند فرودگاه است، توسعه داده و به مقر هنگ سابق ارتش سوریه در این شهر متصل کرده است.

بنا به این گزارش، در پایگاه «سیلوهای غلات» همچنین تجهیزات نظامی تقویت شده و تعداد خودروها از نوع «همر» و برج‌های دیده بانی توسعه پیدا کرده است.

با شکست گروه تروریستی «داعش» به عنوان بازوی نظامی آمریکا در سوریه در آذر سال ۹۶، نیروهای آمریکایی مستقیماً جایگزین آنها شدند و دقیقاً از همان زمان نیز به جای داعش شروع به استخراج و سرقت نفت و منابع سوریه کردند.

مناطق تحت اشغال نیروهای آمریکایی و شبه نظامیان تحت حمایت واشنگتن موسوم به «نیروهای دمکراتیک سوریه» (قسد) در الحسکه و دیگر مناطق شمالی سوریه، همواره شاهد اعتراض‌های شهروندان سوری به حضور اقدامات تروریستی اشغالگران و شبه نظامیان علیه ساکنان این مناطق است.

دولت سوریه بارها تاکید کرده که این شبه نظامیان و آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه هدفی جز غارت نفت این کشور ندارند و حضور آنان غیر قانونی است.

irna.ir/xjJKCk

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha