۲۸ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۵۰
کد خبرنگار: 908
کد خبر: 84792997
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بازپخش گفتگوی تلویزیونی «شوکران» با مرحوم احمد مهدوی دامغانی

تهران- ایرنا- امشب (شنبه ۲۸ خرداد) ساعت ۲۲:۴۵ گفتگوی تلویزیونی مرحوم احمد مهدوی دامغانی اسلام‌شناس و استاد پیشین دانشگاه‌های تهران، پنسیلوانیا، کمبریج و هاروارد، با پیام فضلی‌نژاد در برنامه «شوکران» از شبکه چهار سیما بازپخش می شود.

به گزارش ایرنا، گفتگوی تلویزیونی مرحوم احمد مهدوی دامغانی با پیام فضلی‌نژاد در برنامه شوکران شبکه چهار سیما تنها گفتگوی صداوسیما پس از انقلاب با این الهی‌دان و حکیم معاصر است. در این گفتگو، استاد دامغانی به برخی از این ‌پرسش‌ها پاسخ گفته است:

‏‎آیا با پایان نسل طلایی متفکران ایرانی که در دهه چهل و پنجاه بالیدند، عالم اندیشه در کشور ما دچار گسست خواهد شد؟

‏‎جای متفکرانی چون جلال‌الدین همایی، سیدجمال آشتیانی، بدیع‌الزمان فروزانفر، علامه محمد قزوینی، عبدالحسین زرین‌کوب، مظاهر مصفا، محمدرضا شفیعی کدکنی و... را چه شخصیت‌هایی خواهند گرفت؟ آیا برای آنان جانشینی وجود دارد؟ میراث این نسل چگونه به آیندگان منتقل خواهد شد؟

‏‎چرا دیگر خاک ایران حاصل‌خیز نیست تا حافظ‌ها و مولوی‌ها و سنایی‌ها و عطارها و... را بپروراند؟

‏‎آیا دین با عقل سازگار است؟ اگر عقلانیت دینی تضعیف شود، بنیادگرایی سربرنمی‌آورد؟ 

‏‎چگونه با تفسیری عاشقانه از اسلام می‌توان به گسترش امر دینی در جهان پرداخت؟ 

مرحوم استاد مهدوی دامغانی متولد ۱۳ شهریور ۱۳۰۵ در مشهد بود. او دوران ابتدایی و دبیرستان را در مشهد سپری کرد. تحصیلات عالی دانشگاهی را تا مقطع دکترا در رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران پشت سر گذاشت و پس از آن به تدریس در دانشکده‌های ادبیات و الهیات دانشگاه تهران پرداخت. او یس از انقلاب، رییس کانون سردفتران ایران نیز بود. 

در سال ۱۳۶۴ به آمریکا مهاجرت کرد و تدریس در رشته‌های معارف اسلامی، ادبیات عرب، متون فارسی تصوف و فلسفه اسلامی از جمله فعالیت‌های آموزشی این متفکر کهن‌سال در دانشگاه های آمریکا است. فریده مهدوی دامغانی، مترجم مشهور، از فرزندان اوست. 

این اسلام‌شناس و استاد پیشین دانشگاه‌های تهران، پنسیلوانیا، کمبریج و هاروارد، جمعه ۲۷ خردادماه در ۹۵ سالگی از دنیا رفت.

از آثار مهدوی دامغانی به «از علی آموز اخلاص عمل»، »رساله درباره خضر»، «شاهدخت والاتبار شهربانو»، «در باغ روشنایی» «گزیده حدیقة الحقیقه»، «گزیده‌ای از شعر سعدی به زبان عربی»، «کشف الحقائق نَسَفی _ تحقیق و تحشیه»، «المَجدی فی أنساب الطّالبیّین» (تحقیق)، «نَسمةالسَّحر بذکر من تشیَّع و شعر» (تصحیح،تحقیق)، «دیوان خازن (عبداللّٰه بن احمد خازن)» (تصحیح و تحقیق) و «الوحشیات (ابوتمام)» (تصحیح) می‌توان اشاره کرد.
«حاصل اوقات» به اهتمام علی محمّد سجّادی، «مقالاتی در حدیث دیگران»، «یاد یاران و قطره‌های باران» به کوشش علی محمّد سجّادی و سعید واعظ، «یاد عزیزان در برگریزان» به همّت علی محمّد سجّادی و سعید واعظ و «در برف پیری» جمع‌آوری علی محمّد سجّادی و سعید واعظ از مجموعه مقالات او هستند.

‏شوکران امشب ساعت ۲۲:۴۵ پخش می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha