عشق مرحوم مهدوی دامغانی به فرهنگ و ادب ایرانی و اسلامی بی‌نهایت بود

مشهد- ایرنا- مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در پیام خود به مناسبت درگذشت مرحوم احمد مهدوی دامغانی اظهار کرد: عشق و ارادت این شخصیت گرانبها و دانشمند بزرگ خطه خورشید به اهل بیت (ع) و همچنین فرهنگ، ادب و منش ایران و ایرانی بی‌نهایت بود.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، محمد حسین زاده در پیام خود ضمن دعوت از آحاد مردم برای تشییع پیکر مرحوم دامغانی آورده است: مشهد مقدس پذیرای پیکر یکی از دانشمندان و فرزندان برومند این سرزمین در جوار مرقد نورانی امام مهربان، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) است.

وی ادامه داد: شخصیت ارجمند و خردمندی که به گواهی شهادت بسیاری از بزرگان، عشق و ارادت خالصانه به دین و مذهب و خاندان پاک پیامبر (ص) و همچنین ادب و فرهنگ ایرانی را به صورت توامان در دل داشت.

حسین‌زاده در ادامه این پیام آورده است: اینجانب ضمن گرامیداشت یاد و نام آن شخصیت بزرگ و تسلیت فقدان وی به خانواده و بستگان ارجمند و جامعه علمی و فرهنگی کشور و استان خراسان رضـوی، از تمام اهالی و اصحاب فرهنـگ و ادب و هنـر و اندیشـه و علاقه‌مندان به آثار و مفاخـر فرهنگی استان دعوت می کنم با حضور خود در آیین تشییع و خاکسپاری ایشان در ساعت ۱۷ عصر روز دوشنبه، ششم تیر ماه ۱۴۰۱، به این فرزند شایسته خطه خورشید و فرهنگ و ادب و فضل و خرد ایران اسلامی ادای احترام کنند.

دبیر انجمن آثار و  مفاخر فرهنگی خراسان رضوی در قسمت دیگری از این پیام نوشت: استاد احمد مهدوی دامغانی، پس از سالها دوری از وطن میهمان سرزمین مقدس و پر افتخاری خواهد بود که در طول سالیان دراز، لحظه ای از یاد و نام پر افتخارش فارغ نشد و سر بر آستان پر مهر امام و مقتدایی خواهد سود که روزی را بدون عرض درود و ارادت به سوی آن قبله‌گاه شریف آغاز نکرد.

حسین‌زاده بیان کرد: مرحوم مهدوی دامغانی ادیب و پژوهشگر برجسته و نامداری بوده است که با تحصیل در بالاترین سطوح حوزه و دانشگاه و تدریس در بزرگترین مراکز و محافل علمی و دانشگاهی داخل و خارج از کشور و نیز احاطه و تسلط بر زبان و ادب فارسی و عربی و انگلیسی، علوم و معارف دینی و ادبی، پیوند دهنده این دو حوزه علمی و معرفتی بود.

مرحوم احمد مهدوی دامغانی در ۱۳ شهریور ۱۳۰۵ در مشهد و در خاندانی اهل دانش و متدین و با اصالت دامغانی دیده به جهان گشود . وی بیست‌ و هفتم خرداد ماه امسال در سن ۹۵ سالگی دور از وطن از دنیا رفت.

وی علوم متداول قدیم و جدید را در مشهد فراگرفت و سپس در تهران اقامت گزید. در سال ۱۳۲۷ از دانشکدهٔ معقول و منقول (الهیات) دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۳ در رشتهٔ ادبیات فارسی از دانشکدهٔ ادبیات دانشگاه تهران لیسانس گرفت. در سال ۱۳۴۲ از دانشگاه تهران درجه دکتری در زبان و ادبیات فارسی گرفت و موضوع رساله دکتری او تصحیح کتاب "کشف‌الحقایق" عزیزالدین نسفی به راهنمایی محمدتقی مدرس رضوی بود.

پس از گذراندن دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی به عنوان استاد دانشگاه تهران به تدریس در دانشکده‌های ادبیات و الهیات دانشگاه تهران پرداخت.

او از سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۴ در دانشگاه مادرید به تدریس ادبیات عرب و فارسی و فقه اسلامی اشتغال داشت.

مهدوی دامغانی همچنین چندین سال سر دفتر اسناد رسمی در تهران و از سال ۱۳۵۴ رییس کانون سردفتران اسناد رسمی ایران بود.

احمد مهدوی دامغانی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا شد و در دانشگاه هاروارد و دانشگاه پنسیلوانیا مشغول به تدریس در مقطع دکتری و پسا دکتری بود. رشته‌های تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی بود.

وی فرزند آیت‌الله شیخ محمد کاظم مهدوی دامغانی از بزرگان حوزه علمیه مشهد است. از هم دوره‌ای های مهدوی دامغانی در حوزه علمیّه مشهد می‌توان به شیخ کاظم مدیر شانه چی، شیخ محمّد واعظ‌زاده، عبدالجواد فَلاطوری، سید جعفر سیّدان و آیت‌الله سیّد علی حسینی سیستانی اشاره کرد.

احمد مهدوی دامغانی مقاله‌های متعددی در مجله‌های "یغما، کلک، گلچرخ، ایران‌نامه، ایران‌شناسی، ره‌آورد و گلستان" به چاپ رسانده‌ است و از مشهورترین مقاله‌های او ماخذ ابیات عربی کلیله و دمنه و ماخذ ابیات عربی مرزبان‌نامه است.

از کتاب‌های چاپ‌شده مهدوی دامغانی، علاوه بر "کشف‌الحقایق" نسفی، تصحیح "نسمةالسحر بذکر من تشیع و شعر" و تألیف "شاهدخت والاتبار شهربانو" والده معظمه حضرت امام علی بن الحسین السجاد(ع) است.                        

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha