به گزارش خبرنگار ایرنا، پروژه کمربندی شمالی اسلامشهر از ابتدای خیابان سوسنگرد آغاز و پس از گذشتن از جاده احمدآباد و دور زدن از این جاده و عبور از شمال محله طالقانی در منتهی الیه منطقه یک همچنین پس از گذر از اراضی آپرین به بلوار بسیج رسیده و با احداث پل روگذر به بلوار برنده سیفی در منطقه ۲ متصل میشود.
کمربندی شمالی اسلامشهر یا همان بزرگراه سردار شهید سلیمانی یکی از طرح هایی است که با اجرای آن، بار ترافیکی معابر مهم شهر به ویژه بلوار بسیج مستضعفین کاهش می یابد؛ طرحی که سوم تیر سال ۹۹ آغاز شد و قرار بود در سال انجام شود.
چندی پیش با اتمام عملیات اجرایی پل احمدآباد مستوفی، فاز نخست این طرح با صدور مجوز از سوی پلیس راه غرب استان تهران، زیر بار ترافیک رفت تا گره کور افتتاح این کمربندی در دولت سیزدهم باز شود.
محسن حمیدی شهردار اسلامشهر در این باره گفته است: ۵۰۰ متر از این طرح ۶ هزار و ۸۰۰ متری در فاز نخست و با تکمیل عملیات اجرایی پل احمدآباد مستوفی، بهره برداری شده و هم اکنون نیز کارگاه های عمرانی برای تکمیل این طرح فعال است.
وی این را هم با اشاره به برخی موانع پیش روی اجرای طرحهای عمرانی شهر، افزود: در بحث اجرای طرح ۲۴ متری کنارگذر راهآهن و کمربندی شمالی اسلامشهر در طی سالهای گذشته توافقاتی با مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی ایران توسط شهردار، رئیس شورای شهر و فرماندار وقت انجام و پیگیری های متعددی صورت گرفته که با تغییرات ایجاد شده در مدیریت راهآهن، بخشهایی از این توافقات به نتیجه نرسیده و ادامه فعالیت این طرح در انتظار مجوزها و همکاری راه آهن است.
کار ساخت کمربندی شمالی اسلامشهر با اعتباری حدود ۱۴۰ میلیارد تومان توسط موسسه شهید رجایی قرارگاه خاتم الانبیا و با نظارت معاونت فنی وعمرانی شهرداری اسلامشهر انجام می شود.
هدف از اجرای این طرح تسهیل در تردد شهروندان در سمت شمالی اسلامشهر و سهولت ترافیکی در سایر مسیرهای این شهر عنوان شده که با احداث آن، ترددهای شهرهای همجوار از این مسیر انجام شده و از ترافیک داخل شهر کاسته خواهد شد.
در واقع این طرح از انتهای خیابان سوسنگرد با احداث زیرگذری از زیر خط گرم راه آهن شروع می شود و به سمت پل احمدآباد ادامه پیدا می کند و از زیر پل احمدآباد با احداث زیرگذر دیگری به سمت ایستگاه آپرین راه آهن می رود.
اجرای کمربندی شمالی شهر در چند جبهه
همانطور که گفته شد این طرح از انتهای خیابان سوسنگرد با احداث زیرگذری از زیر خط گرم راه آهن شروع می شود و به سمت پل احمدآباد ادامه می یابد؛ سپس از زیر پل احمدآباد با احداث زیرگذر دیگری به سمت ایستگاه آپرین راه آهن می رود و در آنجا وارد اراضی راه آهن می شود.
کمربندی شمالی اسلامشهر در انتهای شهرک طالقانی از اراضی راه آهن خارج می شود و به سمت ورزشگاه امام خمینی مسیر ادامه پیدا می کند.
البته این پایان راه نیست و در طول این قطعه از مسیر جهت سهولت در تردد در شهرک طالقانی و ایجاد ارتباط سمت شمال و جنوب شهرک طالقانی، زیرگذری تعبیه شده که پس از آن مسیر ادامه پیدا کرده و در سمت ورزشگاه امام خمینی (ع) در مجاورت این ورزشگاه تونلی جهت عبور مسیر از زیر خط گرم راه آهن احداث می شود که طول این تونل دو دهنه ۷۰ متری است و بعد از عبور از آن نیز زیرگذری احداث می شود.
در نهایت مسیر تا انتهای خیابان ۲۴متری مطهری ادامه پیدا کرده و پس از چهارراه باغ نرده مسیر به سمت تقاطع برنده سیفی ادامه پیدا می کند که جهت عبور از بلوار بسیج مستضعفین پل روگذری طراحی شده و در حال اجرا است.
این طرح دارای چهار زیرگذر، یک روگذر، یک دور برگردان غیرهمسطح و یک دور برگردان همسطح است، در ابتدای مسیر برای عبور از زیر خط گرم در ابتدای پروژه (سوسنگرد) اقداماتی همانند اجرای شمع ها و شمع های پل زیرگذر انجام شده ولی به جهت اینکه مجوز از طریق راه آهن هنوز صادر نشده کار در همان مرحله اجرای شمع ها باقی مانده که بلافاصله پس از اخذ مجوز عملیات ادامه پیدا خواهد کرد.
در واقع در این بخش ۳۵ درصد کار باقی مانده که به دلیل وجود معارض راه آهن کار خوابیده است؛ البته پل دوربرگردان چیچکلو هم به دلیل قرارگیری در محدوده کارگاه تیراژ راه آهن فعلا قابلیت اجرایی ندارد.
اما خبر خوش اینکه دیوارهای رمپ و زیرگذر احمدآباد پیشرفتی ۱۰۰ درصدی داشته و تمام شده است.
پس از پل احمد آباد به سمت آپرین، زیر سازی، جدول گذاری و آسفالت در یک لایه از مسیر انجام شده، که با اخذ مجوز از راه آهن مسیر به سمت شهرک طالقانی ادامه پیدا خواهد کرد که در این قسمت، زیر گذر طالقانی احداث شده، شمع ها زده شده و تابلیه روگذری زده می شود و تابلیه هم سطح کمربندی نیز درحال اجراست.
در ادامه مسیر، قسمت اعظمی از زیرسازی مسیر از انتهای طالقانی تا مقابل ورزشگاه امام خمینی انجام شده که با سرعت در حال انجام است و در زیر خط گرم راه آهن جنب ورزشگاه امام خمینی باید تونلی احداث شود و نیازمند مجوز از راه آهن است و اقداماتش در حال انجام است.
در جبهه دیگر، قسمتی از زیرگذر شمع ها و تابلیه پل (عرشه) زیرگذر انتهای خیابان ۲۴متری در انتهای خیابان مطهری انجام شده و در قسمت دیگر باید به اراضی راه اهن وارد بشویم که پس از اخذ مجوز انجام خواهد شد و در ادامه زیرسازی تا ۲۴متری مطهری تا باغ نرده زیرسازی مسیر درحال انجام است.
در ادامه، از باغ نرده تا بلوار برنده سیفی به زودی عملیات آسفالت انجام خواهد شد و پل روگذر شهید برنده سیفی در تقاطع بلوار برنده سیفی و بلوار بسیج مستضعفین که سه دهنه ۳۰ متری دارد به صورت شبانه روزی و با سرعت در حال انجام است که در حال حاضر تمامی شمع ها و ستون های پل تقریبا به مرحله اتمام رسیده و دو سرستون زده شده و دو سر ستون دیگر باقی مانده که کار اسکافلد بندی و زیرسازی آنها نیز در حال انجام است.
پروژه کمربندی شمال اسلامشهر کی پایان می یابد؟
به گفته مسئولان شهری اسلامشهر تیمهای مختلف در چند جبهه در حال تکمیل این کمربندی هستند اما مانع بزرگی بر سر راه است؛ این پروژه باید از زمین های راه آهن عبور کند که در گذشته مسئولان راه آهن قول مساعدی برای همکاری داده بودند که گویا چند صباحی است این موضوع با مشکل مواجه شده است؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم و عزم دولت برای تکمیل پروژه های ناتمام و به ارث رسیده از دولت های قبلی به نظر می رسد که بتوان امیدوار بود کمربندی اسلامشهر در دولت مردمی به سرانجام مقصود خود برسد.
این امر همکاری و مساعدت همه دستگاه های دخیل از شهرداری اسلامشهر تا راه آهن جمهوری اسلامی و فرمانداری را می طلبد تا مگاپروژه ای افتتاح و باری از مشکلات مردم جنوب غربی تهران را کن کند.
بی شک نگاه کمربندی شمالی اسلامشهر از مگاپروژه های استان تهران است به نحوی که حسین حبیبی فرماندار این شهرستان به ایرنا گفت: با تکیمل این طرح زیرساختی که در حال حاضر یکی از عظیم ترین پروژه های عمرانی استان تهران است تحول چشمگیری در بهبود جریان ترافیکی درون شهری اسلامشهر ایجاد خواهد شد.
البته این زیر نظر مدیریت شهری اسلامشهر بوده و در این راستا فرماندار خواستار تعامل و همکاری همه دستگاه ها با شهرداری اسلامشهر برای اتمام آن است.
نظر شما