واشنگتن پست: پیشگامی کوبا در واکسیناسیون علیه کرونا، سندی بر ناکارآمدی تحریم های آمریکا است

تهران - ایرنا - روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله‌ای به معرفی کوبا به عنوان کشور پیشگام در زمینه واکسیناسیون کودکان علیه کووید-۱۹ پرداخت و موفقیت این کشور در کارزار واکسیناسیون را با وجود تحریم‌های آمریکا برجسته کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این روزنامه آمریکایی درحالی از کوبا به عنوان پیشگام در واکسیناسیون کرونا نام برده است که «موانع بزرگی بر سر راه کوبا قرار داشتند و این کشور با تحریم‌های آمریکا، مشکلات زنجیره‌های تامین مواد غذایی و چالش‌های اقتصادی داخلی مواجه بود».

خبرگزاری پرنسا لاتینا کوبا ضمن بازتاب این گزارش در رسانه آمریکایی،نوشت، واشنگتن‌پست امروز به موضوع واکسیناسیون کودکان زیر پنج سال در کوبا پرداخته است در حالی که این امر دستاوردی است که ماه‌ها پیش حاصل شده است.  

در مقاله واشنگتن پست آمده است: بسیاری از تجهیزات پیشرفته و محصولات دارویی از ایالات متحده یا اروپا می‌آیند اما کوبا تلاش کرد با خرید از طریق کشورهای ثالث، تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

«خِراردو گیلِن» مدیر تحقیقات زیست‌پزشکی در مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی هاوانا، به واشنگتن پست گفت: ما به طور دائم مجبوریم واسطه‌ها را تغییر دهیم تا مقام‌های آمریکایی نتوانند آن‌ها را شناسایی کرده و خریدهای ما را لغو کنند.

این نشریه همچنین به موفقیت علمی به دست‌آمده در نتیجه چشم‌انداز «فیدل کاسترو» رهبر تاریخی انقلاب کوبا و نقش وی در توسعه صنعت بیوتکنولوژی این کشور اشاره کرده است.

به نوشته واشنگتن پست، «سال‌ها کار روی واکسن‌های کودکان مزیتی برای دانشمندان کوبایی است». کوبا سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۰)، اولین کارزار گسترده واکسیناسیون کودکان علیه کووید-۱۹ در جهان را راه‌اندازی کرد که هدف آن تزریق واکسن به ۱.۷ میلیون نفر بین ۲ تا ۱۸ سال با برنامه سه دُز بود. واکسن‌های سوبرانا ۰۲، سوبرانا پلاس و آبدالا گزینه هایی هستند که کوبا برای کودکان استفاده می‌کند.

کاهش شدید موارد ابتلا به ویروس کرونا در هفته‌های اخیر و پس از گذشت حدود سه هفته از موارد صفر مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری، مقام‌های کوبا، استفاده اجباری از ماسک را حذف کردند. تصمیمی که قطعا به لطف کارزار موفقیت واکسیناسیون حاصل شده است.

روزنامه انگلیسی گاردین نیز پیشتر (اردیبهشت ۱۴۰۰) در مقاله‌ای با عنوان «خیز بلند کوبا برای تولید واکسن‌های داخلی کرونا» با اشاره به تلاش‌های کوبا برای تولید واکسن‌های بومی علیه بیماری کووید-۱۹ به رغم تحریم‌های آمریکا و شرایط اقتصادی دشوار ناشی از همه‌گیری تاکید کرد.

گاردین در آن زمان نوشت: این جزیره کارائیب که حدود ۶۰ سال تحت محاصره آمریکا بوده است، می‌تواند به کوچکترین کشور جهان که دارای واکسن تولید داخل است، تبدیل شود.

دست‌کم طی یک دهه گذشته، دولت کوبا توانسته‌ است با تولید و انجام واکسیناسیون در طرح‌های ملی خود، کشور را از بیماری‌هایی مانند دیفتری، کزاز، اوریون، سیاه‌سرفه و ... حفظ کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha