رییس پارک علم و فناوری خوزستان:تکیه بر تولید دانش بنیان شاه کلید حل مشکلات است

اهواز - ایرنا - رییس پارک علم و فناوری خوزستان با بیان اینکه آینده از آن تولید دانش بنیان است گفت: تکیه بر تولید دانش بنیان شاه کلید حل مشکلات کشور است.

به گزارش ایرنا دکتر محمد راضی‌جلالی روز یکشنبه در نشست خبری همایش علمی فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ که در محل بسیج رسانه در اهواز برگزار شد بیان کرد:توفیقات دانش‌بنیان در حوزه‌های هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، نانو و... با تکیه بر توان جوانان و هم‌افزایی مدیران، کشورمان را همچنان سرپا نگه داشته و امیدواریم شرایطی فراهم شود تا از ایده جوانان مستعد بیشتر استفاده شود.

 وی در خصوص جزییات برگزاری همایش علمی فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ افزود: این همایش در چهار محور انرژی (نفت، پتروشیمی، گاز، آب و برق)، محور کشاورزی، دامپروری و شیلات، محور صنعت و معدن و محور محیط زیست، بهداشت و سلامت‌ برگزار می‌شود.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: هدف از برگزاری این همایش، شناسایی فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان و برنامه‌ریزی و رصد سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای تحقق شعار امسال است.

وی با اشاره به اینکه برای برگزاری این همایش اطلاع‌رسانی خوبی صورت گرفت افزود: تاکنون حدود ۳۰۰ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که پس از داوری، هشت نویسنده مقاله برای سخنرانی در مراسم انتخاب شده‌اند که در هر محور ۲ مقاله خواهیم داشت. بیشترین مقالات دریافتی در محور کشاورزی، دامپروری و شیلات، و محور محیط زیست، بهداشت و سلامت هستند.

راضی‌جلالی گفت: مراسم افتتاحیه همایش ساعت هشت صبح روز سه‌شنبه ۳۱ خردادماه، در سالن همایش دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار خواهد شد که در این برنامه مهمان ویژه خواهیم داشت.

دبیر علمی همایش علمی فرصت‌ها و چالش‌های خوزستان در تحقق شعار سال ۱۴۰۱ ادامه داد: بر خلاف دیگر همایش‌ها، کار اصلی ما پس از پایان همایش آغاز می‌شود به این شکل که ۲ هفته پس از برگزاری، برنامه‌ای با عنوان آینده‌پژوهی و بررسی دستاوردهای همایش داشته و موضوعات محورها را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: مجموعه پارک علم و فناوری به عنوان یکی از متولیان اصلی علم و فناوری در کنار دانشگاه‌های خوزستان از جمله دانشگاه شهید چمران اهواز، آزاد، نفت، پیام نور، علمی کاربردی و ... و شرکت‌هایی همچون فولاد، مناطق نفت‌خیز جنوب، نفت و گاز اروندان، ملی‌ حفاری، پتروشیمی‌ها و سایر صنایع، حامیان همایش چالش‌ها و فرصت‌های خوزستان هستند.

راضی‌جلالی ادامه داد: با وجود اینکه همواره تاکید بر این بوده که تحقق شعار سال تنها در حد بنر نباشد اما در این سال‌ها فرصت‌های زیادی را از دست دادیم. ماموریت سال توسط رهبر معظم انقلاب به همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها ابلاغ شده و امیدواریم بتوانیم در این مسیر گام‌های خوبی برداریم اگرچه همراهی همه دستگاه ها لازم است.

وی با بیان اینکه بحث تولید بدون پیوست دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین چندان موفقیت‌آمیز نیست در حالی که در کشور و استان خوزستان، شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور دیده نمی‌شوند افزود: برخی مدیران نسبت به بحث فناوری و نوآوری اشراف کامل نداشته و حتی تعریفی از پارک علم و فناوری ندارند لذا هفته گذشته در جلسه‌ای به استاندار پیشنهاد دادیم برای مدیران استان تور فناوری برگزار کنیم تا این موضوع باعث شود که دید مدیران بازتر شود.

رییس پارک علم و فناوری خوزستان گفت: ظرفیت نیروی کارآمد در خوزستان بی‌نظیر است اما بستر فیزیکی برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار محدود است که این موضوع نیاز به بازنگری دارد.

وی افزود: بسیاری از صنایع گله‌مند هستند که دانش فنی فراگرفته شده توسط دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها از آنچه که در واقعیت صنعت وجود دارد، فاصله دارد که این موضوع نیاز به برگزاری دوره‌های بازآموزی و آموزش‌ تکمیلی برای جذب نیرو را دوچندان می‌کند. ازطرفی دانشگاه‌ها انتظار دارند که صنایع، چالش‌های خود را با آنها در میان بگذارند زیرا دانشگاه‌ها راه‌های اثرگذارتر و با راندمان بهتر را شناسایی کرده و در اختیار صنایع قرار می‌دهند.

راضی جلالی در خصوص استقرار شرکت‌های تعطیل و نیمه تعطیل در شهرک‌های صنعتی گفت: تعداد شرکت‌های موجود در شهرک های صنعتی کمتر از ظرفیت خوزستان است که باید افزایش یابد. بسیاری از آنها توانمندی‌ خوبی داشته و محصول‌محور هستند اما حمایت‌ لازم از آن‌ها صورت نمی‌گیرد که از آنها دعوت کردیم عضو پارک علم و فناوری شوند تا از مزایای عضویت در پارک همچون معافیت مالیاتی بهره مند شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha