بیش از ۹۴ هزار شهروند خراسان شمالی در مناطق کم برخوردار سکونت دارند

بجنورد- ایرنا- سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی گفت: ۹۴ هزار و ۴۰۹ نفر از شهروندان استان در ۳۰ محله کم برخوردار سکونت دارند که ساماندهی آنها نیازمند توجه مسوولان است.

حمیدرضا خاکشور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مناطق کم برخوردار این استان در سه شهر بجنورد، اسفراین و شیروان ایجاد شده اند.

وی افزود: از مجموع کل ساکنان مناطق کم برخوردار ۷۵ هزار نفر در ۲۳ محله در بجنورد مرکز استان خراسان شمالی سکونت دارند که بیشترین آمار در این خطه را به خود اختصاص داده است.

خاکشور اظهار داشت: همچنین ۱۷ هزار نفر در چهار محله در مناطق کم برخوردار شیروان و ۹۰۰ نفر در سه محله اسفراین سکونت دارند.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی گفت: از مجموع کل خانوارهایی که در مناطق حاشیه ای شهر بجنورد سکونت دارند و شناسایی شده اند ۴۵ هزار نفر در ۱۲ محله تحت پایش و رصد اقدامات دفاتر تسهیل گری قرار گرفته اند.

خاکشور افزود: حاشیه‌نشینی سبک خاصی از زندگی در شهر است که جمعیت ساکن در آن‌ها از حداقل امکانات و خدمات شهری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محروم بوده و همین امر باعث می‌شود که آنان در حاشیه قرار گرفته و جذب اقتصاد و اجتماع شهری نشده و به دلیل نابرابری اجتماعی و اقتصادی در زمره آسیب‌پذیرترین خانوارهای شهری جای بگیرند.

وی اظهار داشت: با توجه به مسایل و مشکلات متعدد به‌ خصوص آسیب‌های اجتماعی، دفاتر تسهیل گری به عنوان حلقه واسطه بین شهروندان با دولت و دستگاه‌های اجرایی دولتی ایجاد شده است و توسعه محلی به دنبال پیشرفت جامعه محلی حاصل می شود.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی گفت: در این دفاتر اقدامات اجتماع‌محور و دیدگاه‌های این قشر در توسعه اجتماعی، اقتصادی و محیطی در اولویت قرار می‌ گیرد و به دنبال توانمندسازی جامعه محلی است.

وی اظهار داشت: هدف این توسعه، به‌کارگیری و تقویت ظرفیت افراد به‌عنوان شهروندان فعال و کنشگر، از طریق همکاری، هم‌اندیشی، همراهی و تعامل در گروه‌های اجتماعی، سازمان‌ها، شبکه‌ها از یک‌سو و تقویت ظرفیت نهادها و اداره ها به وسیله تعامل و گفت‌و گو با شهروندان و مسئولان در شکل‌دهی و ایجاد تغییرات در محله از سوی دیگر است.

خاکشور با بیان اینکه بالا رفتن سطح کیفیت زندگی با مشارکت در طرح های اجتماعی رابطه مستقیمی دارد، افزود: در این طرح شمار کودکان کار، زنان سرپرست خانوار و سطح سواد جمعیت منطقه محاسبه شده و برای برطرف شدن مشکلات منطقه از مشارکت خود مردم بهره گرفته می شود.

وی به شناسایی مکان های ناامن در مناطق کم برخوردار نیز با مشارکت اجتماعی اشاره کرد و گفت: دوره های توانمندسازی، آموزش فنی و حرفه ای با مشارکت دستگاه های مختلف از جمله جهاد دانشگاهی، هلال احمر، اداره کل فنی و حرفه ای و سایر نهادهای مرتبط برگزار می شود.

سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان شمالی بر شناسایی ظرفیت های موجود در مناطق کم برخوردار تاکید کرد و گفت: مهم ترین چالش مناطق کم برخوردار استان معضل بیکاری است که توزیع و شیوع مصرف مواد مخدر، نبود فضاهای فرهنگی، ورزشی، تفریحی و آموزشی در این مناطق، نبود زیر ساخت های مناسب از نظر آسفالت و معابر از دیگر مشکلات این مناطق است.

خراسان شمالی ۸۶۳  هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۴ درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

خشکسالی های پی در پی سالیان اخیر، فقر و بیکاری و کمبود زیرساخت های زندگی در روستاها، موجب مهاجرت روستاییان به شهرها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha