۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۰۸
کد خبر: 84794402
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کاهش مشارکت فرانسویان در انتخابات؛ دمکراسی در چالش مقبولیت

تهران- ایرنا- دور دوم انتخابات مجلس فرانسه دیروز در حالی برگزار شد که ۵۴ درصد واجدان شرایط در پای صندوق‌های رای حاضر نشدند؛ مساله‌ای که مقبولیت دمکراسی را در جمهوری پنجم و مشروعیت نمایندگان را در پارلمان به چالش می‌کشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در شرایطی که انتخابات پارلمانی فرانسه از امتیازهای رقابتی سیاسی قابل توجهی چون رویارویی دو ائتلاف حزبی مهم برخوردار بود اما این امر هم نتوانست فرانسویان بیشتری را به مشارکت در انتخابات متقاعد کند.

به شکل سنتی نرخ مشارکت در دور دوم انتخابات نسبت به دوره نخست کمتر است و این اصل در انتخابات دیروز فرانسه هم تکرار شد و فرانسویان کمتری (بیش از یک درصد) در دور دوم شرکت کردند تا یکی از کم فروغ‌ترین‌های انتخابات را در تاریخ جمهوری پنجم به ثبت برسانند.

به گزارش رسانه‌های فرانسوی، نرخ عدم مشارکت دیروز در حالی ۵۴ درصد اعلام شد که این عدد در دور نخست انتخابات پارلمانی که یکشنبه گذشته (۱۲ ژوئن/ ۲۲ خرداد) برگزار شد، ۵۲.۴۹ درصد عنوان شده بود که خود یک رکورد محسوب می‌شد.

مشارکت اندک در انتخابات؛ تایید نارضایتی دمکراتیک

«اروان رستروآن» مدیر مشاور موسسه نظرسنجی «اودوکسا» پیشتر در مصاحبه با رادیو فرانسه گفته بود: نرخ عدم مشارکت امسال نسبت به انتخابات مجلس گذشته (سال ۲۰۱۷ با نرخ عدم مشارکت ۵۰ درصد) وجود نارضایتی دمکراتیک را تایید می کند.

وی افزود: نرخ مشارکت در انتخابات پارلمانی به میزان قابل توجهی از آمار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری که تنها چند هفته پیش برگزار شد، کمتر است. می‌توان گفت که بیش از ۱۳ میلیون فرانسوی واجد شرایط که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند در دو هفته گذشته برای تعیین تکلیف کرسی‌های مجلس در پای صندوق‌های رای حاضر نشدند.

رستروآن با تایید تاثیر منفی نرخ پایین مشارکت بر مشروعیت نمایندگان راه‌یافته به مجلس، گفت: این بدان معناست که نمایندگان تنها از سوی نیمی از جامعه انتخاب شده اند. البته که پارلمان در کشوری با نظام ریاست جمهوری نسبت به نظام پارلمانی چندان موفق به جلب مشارکت مردمی نیست.

کاهش مشارکت فرانسویان در انتخابات؛ دمکراسی در چالش مقبولیت

 ناکامی مکرون در کسب اکثریت قاطع  پارلمان

مردم فرانسه هفته گذشته و دیروز (۱۲ و ۱۹ ژوئن/ ۲۲ و ۲۹ خرداد) در دو دوره انتخابات پارلمانی کشورشان صاحبان ۵۷۷ کرسی مجلس را مشخص کردند.

در انتخابات دیروز احزاب طرفدار «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه ۲۴۵ کرسی را به خود اختصاص دادند و به این ترتیب مکرون دوره دوم پنج ساله ریاست جمهوری خود از حمایت اکثریت قاطع نمایندگان محروم شد.

مهمترین ائتلاف رقیب موسوم به «نوپس» نیز که با رهبری «ژان لوک ملانشون» از چهره‌های سیاسی چپگرای فرانسه متحد شده بودند با ۱۳۱ کرسی، عنوان قوی‌ترین اپوزیسیون را از آن خود کرد.

حزب راستگرای افراطی «مجمع ملی» با رهبری «مارین لو پن» رقیب اصلی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری نیز فراتر از انتظارها با کسب ۸۹ کرسی به بهترین جایگاه در تاریخ این حزب دست یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha