۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 84794464
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برج هزار ساله گنبد قابوس با پنج میلیارد ریال مرمت می‌شود

گنبدکاووس- ایرنا- مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: طرح مرمت گنبد رک (مخروطی) این میراث جهانی با تولید آجرهای ریشه‌دار در مرحله مناقصه است و با تعیین پیمانکار اجرای آن با اعتبار پنج میلیارد ریال یک ماه آینده آغاز خواهد شد.

عبدالمجید نورتقانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: نشست شورای تخصصی وزارت میراث فرهنگی برای بررسی طرح مرمت گنبد رک برج قابوس خرداد امسال با حضور سرپرست اداره کل پایگاه‌های میراث جهانی و ملی، سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان و اعضای شورای شهر گنبد برگزار شد.

وی افزود: در این نشست ابعاد کمی و کیفی کارهای صورت گرفته در حوزه‌های مستندنگاری، فن شناسی، ریخت‌شناسی و ساختار شناسی مصالح، آسیب نگاری و آسیب شناسی بنا، آسیب نگاری و آسیب شناسی مصالح به عنوان پیش نیاز اجرای طرح مرمت این بنای تاریخی متعلق به سده چهارم هجری قمری مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس گفت: مرمت گنبد رک برج قابوس شامل تولید آجرهای مشابه تاریخی با تهیه خاک مناسب و افزودنی‌های لازم و نصب آن در بنا، پاکسازی ریشه گیاهان و تمیزکاری مصالح فرسوده، تثبیت آجرهای سست و ساماندهی اطراف دریچه است.

وی آخرین مرمت جدی برج قابوس در سال ۱۳۸۵ انجام شد و بعد از آن سال ۹۶ یک مرحله مرمت اضطراری در این بنا صورت گرفت.

وی حفاظت و مرمت پیوسته بناهای ثبت جهانی را جزو پروتکل‌های یونسکو دانست و گفت: به موازات تهیه طرح جامع مرمت توسط دانشگاه شهید بهشتی تهران، دفتر فنی پایگاه میراث جهانی گنبدقابوس سال ۹۸ داربست‌های را برای بوته زدایی و اجرای برنامه‌های مطالعاتی بر روی بنا نصب کرد.

مدیر پایگاه میراث جهانی گنبدکاووس افزود: علاوه بر مرمت گنبد رک این اثر تاریخی، در نشست شورای راهبردی پایگاه میراث جهانی برج قابوس و شورای تخصصی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۹۰۰ میلیون ریال برای مطالعه اولیه سلامت سازه برج قابوس تخصیص یافت.

نورتقانی ادامه داد: سال ۱۳۴۲ مقداری خاک برای زیباسازی اطراف برج قابوس در جبهه شرقی محل احداث آن ریخته شد که در برخی مواقع بخشی از آن رانش پیدا می‌کند اما تاکنون مشکلی برای بنا ایجاد نکرده است.

وی در رابطه با گلایه شهروندان از نصب داربست و ایجاد مشکل برای سازه گفت: داربست با فاصله از بنا نصب شده و در برخی نقاط هم که میله‌ای تا نزدیکی بنا کشیده شده با تخته‌های چوبی از احتمال بروز ضربه جلوگیری شده است.

به گزارش ایرنا، برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان و مقبره "قابوس بن وشمگیر"، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری قمری است که بر فراز تپه‌ای خاکی در مرکز شهر گنبدکاووس بنا شده‌ است.

ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا راس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته به ۵۵ متر می‌رسد که اگر ارتفاع ۱۵ متری تپه‌ای که برج روی آن بنا شده را به آن اضافه کنیم، به ارتفاع ۷۰ متری این بنا از سطح زمین می‌رسیم.

این بنای تاریخی به شماره ۸۶ درسال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است و در دهم تیر سال ۱۳۹۱ هم در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.

شهرستان تاریخی گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha