استاندار قم: مدیریت عملکرد میزان مصرف آب در واحدهای صنعتی ضروری است

قم ـ ایرنا ـ استاندار قم، با اشاره مساله کم‌آبی گفت: ضرورت دارد که در نحوه چگونگی استفاده و نیز مدیریت عملکرد در میزان مصرف آب در واحدهای صنعتی برنامه‌ریزی لازم صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید محمدتقی شاهچراغی روز سه‌شنبه در چهارمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قم در سال جاری در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری افزود: کشور دچار مشکل کم‌آبی است و باید در رابطه با تخصیص آب به واحدهای صنعتی راهکار ایجاد شود.

وی ادامه داد: در این زمینه شرکت های آب و فاضلاب (آبفا)، برق و گاز؛ یک بازنگری روی مصرف فعلی واحدهای صنعتی انجام دهند و اصلاح نظام توزیع در این زمینه در واحدهای صنعتی صورت بگیرد و در یک زمان مشخص این مساله تعیین تکلیف شود.    

وی همچنین گفت: سازمان‌های مرتبط، بررسی‌های لازم را، در رابطه با طرح‌هایی که قرار است به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات معرفی کنند، انجام دهند تا طرح‌هایی به بانک ها معرفی شوند که شرایط لازم را برای دریافت تسهیلات داشته باشند.

شاهچراغی در رابطه با بانک‌های خصوصی اظهار داشت: مردم باید مطالبه کنند که سهم مردم استان قم از منابعی که در بانک خصوصی گذاشته و جای دیگری خرج می شود، کجاست؟ این باید واقعا یک مطالبه بشود.

وی بر مساله اسکان مسافر و تامین تخت مورد نیاز در این زمینه تاکید و بیان کرد: در این زمینه هم کمبود داریم و هم نیازمند ارتقای کیفیت تخت‌های موجود هستیم که تحقق این امر در حوزه اشتغال اثرگذار است.  

استاندار قم با بیان اینکه باید بیش از گذشته کار و تلاش کنیم، تصریح کرد: برای رفع موانع و مشکلات و پیشرفت امور؛ نیازمند پیگیری جدی، مستمر و مداوم در امور گوناگون توسط مدیران هستیم.       

  

ضرورت استفاده از پساب در واحدهای صنعتی

همچنین مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان قم در این جلسه، با اشاره به محدودیت منابع آبی تاکید کرد: لازم است در صنعت، به سمت استفاده از «پساب» برویم.

حسن بختیاری با بیان اینکه لازم است بحث «بازچرخانی آب» را در واحدهای صنعتی جدی بگیریم، اظهار داشت: توجه به این مساله، می تواند بخشی از کمبود آب واحدهای صنعتی را جبران کند.  

   

لزوم ساماندهی صنعت کفش

همچنین ابوالفضل فراهانی رییس خانه صنعت، معدن و تجارت قم؛ با اشاره به جایگاه و ویژگی های صنعت کفش قم و قدمت ۸۰ ساله آن در این استان، بر لزوم ساماندهی صنایع کفش تاکید و بیان کرد: صنعت کفش، صنعتی کم‌آب‌بَر و جزو صنایع صادراتی است.

پرداخت تسهیلات بانکی به ۱۱ واحد تولیدی به مبلغ ۲۴۲ میلیارد تومان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان قم در حاشیه این کارگروه در رابطه با مصوبه‌های این جلسه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مصوبات جلسه، پرداخت تسهیلات بانکی به ۱۱ واحد تولیدی به مبلغ ۲۴۲ میلیارد تومان است که توسط بانک‌های عامل پرداخت خواهد شد.

اکبر اَبدالی ادامه داد: از هفت واحد تولیدی که سال گذشته تسهیلات پرداخت شده، نظارت صورت گرفته شده است و این واحدها در مجموع ۴۲ میلیارد تومان تسهلات دریافت کرده‌اند که حدود ۹۰ نفر اشتغال جدید ایجاد شده است.  

وی افزود: یکی دیگر از مصوبات جلسه، بحث تمدید پروانه‌های واحدهای تولید کفش مستقر در جاده قدیم کاشان بود تا با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مهلت یک ساله دیگری به این واحدها داده شود؛ با این شرط که در این یک سال، واحدهای مذکور از سازمان صمت مجوز بگیرند و جایی را برای استقرار مشخص کنند و تمدید در سال آینده منوط به این جواز تاسیس و پیشرفت فیزیکی است.  

استفاده از پساب برای شهرک‌های صنعتی    

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم در حاشیه این کارگروه به خبرنگار ایرنا گفت: خط انتقال پساب از تصفیه‌خانه شهری قم برای مصارف صنعتی به شهرک های صنعتی؛ که قرارداد آن تا شهرک صنعتی محمودآباد به میزان ۴۴ میلیارد تومان منعقد شده و حدفاصل شهرک صنعتی شکوهیه تا شهرک صنعتی محمودآباد بیش از ۹۰ درصد لوله گذاری آن انجام شده و از تصفیه‌خانه تا شکوهیه در حال انجام است و با تکمیل این خط، پساب تصفیه‌شده در مرحله نخست برای فضای سبز استفاده می‌شود.

روح الله ابراهیمی افزود: در تلاش هستیم تا با ساخت یک تصفیه خانه و تصفیه دوباره؛ آب را با کیفیت مطلوب‌تری انتقال دهیم تا سایر صنایع (به غیر از صنایعی همچون غذایی و بهداشتی) بتوانند از آن استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات این کار انجام شده است که حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و حدود ۱۸ تا ۲۴ ماه زمان برای اجرای آن نیاز است.       

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha