۱ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۴۹
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 84797917
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دفاتر خدمات قضایی سیار در خراسان جنوبی راه‌اندازی می‌شود

بیرجند - ایرنا - رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: به‌مناسبت هفته قوه قضاییه دفاتر سیار خدمت قضایی در مناطق مرزی و دورافتاده استان به منظور رسیدگی به مشکلات مردم دایر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد روز چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی ضمن گرامیداشت شهدای واقعه هفتم تیر، افزود: در حال حاضر دفاتر خدمات قضایی در شهرستان‌ها و برخی دهستان‌های بزرگ وجود دارد اما در مناطق مرزی و روستاهای بزرگ و دورافتاده وجود ندارد و این مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در هفته قوه قضاییه امسال در یک اقدام جهادی دفاتر خدمات قضایی به صورت سیار در مناطق صعب العبور روستایی و مرز حضور پیدا خواهند کرد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: مقام معظم رهبری در یکی دو سال اخیر به موضوع جهاد تبیین اشاره کرده و فرمودند باید خادمین و کارگزاران نظام و انقلاب، خدماتی که جمهوری اسلامی برای مردم انجام داده را برای مردم به ویژه نسل جوان تبیین کنند تا بدانند که انقلاب چقدر خوب بوده و چه ثمره‌ای برای مردم داشته است.

وی افزود: روز گذشته نیز مقام معظم رهبری در کنگره سرداران شهید عشایر و دیدار با بسیجیان این حوزه فرمودند، «اگر کسی مردم را از آینده ناامید کند، برای دشمن کار می‌کند چه بداند و چه نداند».

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی تصریح کرد: بدون شک در کشور کمبودها و کاستی‌هایی داریم و ادعا نداریم نقصی نیست اما یک مسئول و خادم ضمن اینکه باید نقاط ضعف را مرتفع کند باید دستاوردهای انقلاب و نظام را برای مردم بازگو کرده تا از این طریق در دل مردم امید ایجاد کند.

وی اظهار داشت: دشمنان اسلام به دنبال ایجاد یاس و ناامیدی بین مردم بوده تا آنها را از نظام، انقلاب و رهبری دور کرده و بین آنها و خون و آرمان‌های شهدا فاصله بیندازند لذا ما وظیفه داریم بیش از پیش خدمت کرده و خدمات را اعلام کنیم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: سال گذشته بیش از ۵۸ هزار پرونده وارد شعب دادگستری‌های استان شد که نسبت به سال ۹۹، هفت هزار و ۳۷۷ پرونده معادل ۱۴.۵ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه پارسال ۲۶ هزار پرونده وارد شعب شوراهای حل اختلاف شد تصریح کرد: این میزان نسبت به سال قبل‌تر ۶۷ عدد کمتر بود همچنین از مجموع این پرونده‌ها، ۴۰ درصد منجر به سازش شد.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با اشاره به مجازات‌های حبس در استان عنوان کرد: برخی مردم توقع دارند وقتی فردی دستگیر می‌شود سریع به زندان منتقل شده و حبس طولانی مدت داشته باشد اما در قانون مجازات، زندان باید شخصی باشد، اما وقتی سرپرست خانواده حبس می‌شود در حقیقت مجازات خانوادگی بوده و همه خانواده، اقوام و فامیل زندانی از این بابت زجر می‌کشند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: با توجه به سند تحول قضایی، تاکیدات مقام معظم رهبری و دستور رئیس قوه قضائیه، همکاران در این زمینه گام برداشتند و سال گذشته ۶۸۱ پرونده زندانی تعلیق مجازات شد.

وی افزود: همچنین در این مدت ۲۰۱ پرونده تعویق، ۶۱۶ مورد از طریق پابند الکترونیک کنترل شد، ۱۷ نفر بجای معرفی به زندان به دستگاه‌های خدمات رسان عمومی معرفی و ۹۲۱ نفر به جزای نقدی محکوم شدند.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد یادآور شد: پارسال بیش از ۶۳۵ هزار تردد در دستگاه قضایی داشتیم که نشانگر این است مردم به دستگاه قضا اعتماد و اطمینان دارند.

وی گفت: با توجه به موضوع کرونا و مشکلات و محدودیت‌های رفت و آمد افراد از شهرستان‌ها و راه‌های دور یا تجمع در دادگستری، بیش از ۴۶ هزار و ۸۰۰ جلسه دادرسی به صورت غیرحضوری و ویدئوکنفرانس برگزار کردیم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه در کشور جزو استان‌های برتر در استفاده از سامانه‌های الکترونیک هستیم حدود ۴۸ هزار پرونده پارسال ثبت الکترونیک شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دفاتر خدمات قضایی در شهرستان‌ها و برخی دهستان‌های بزرگ وجود دارد اما در مناطق مرزی و روستاهای بزرگ و دورافتاده وجود ندارد، در هفته قوه قضاییه امسال در یک اقدام جهادی دفاتر خدمات قضایی به صورت سیار در مناطق صعب العبور روستایی و مرز حضور پیدا خواهند کرد.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با اشاره به بحث پیشگیری از وقوع جرم و سامانه سجام، اظهار داشت: در این زمینه افرادی به عنوان دیده‌بان‌های پیشگیری از وقوع جرم به صورت افتخاری جذب شده‌اند.

وی با بیان اینکه هزار و ۵۱۶ نفر عضو افتخاری سامانه سجام هستند تصریح کرد: این افراد اگر سوء رفتار یا جرم ببینند می‌توانند از طریق این سامانه گزارش‌های مربوطه را برای دادگستری ارسال کنند تا در مواقع ضرورت دستگاه قضا ورود کند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی عنوان کرد: سال گذشته از طریق این دیده‌بان‌ها ۶۲۰ گزارش مردمی به دادگستری ارسال شد که مورد پیگیری و رفع قرار گرفت.

وی با بیان اینکه به عنوان خادم مردم باید در کنار مردم بوده و بدون واسطه با آنها صحبت کنیم افزود: همکاران ما پارسال ۲۶ هزار و ۶۲۰ ملاقات مردمی در سطح استان داشتند علاوه براین در محل میزهای خدمت نماز جمعه و جماعت نیز حضور داشته‌اند.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: پارسال پنج هزار و ۷۰۰ دستگاه گوشی همراه و تبلت که ارزش آن به قیمت امروز ۲۰ میلیارد تومان است به عنوان کالای قاچاق در انبارهای سازمان اموال تملیکی استان توقیف شده بود که با تدبیر انجام شده در اختیار افراد کم بضاعت و نهادهای حمایتی قرار گرفت.

وی افزود: همچنین ۳۶۰ هزار دست لباس که باید معدوم می‌شد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تحویل افراد تحت پوشش سازمان‌های مربوطه قرار گرفت.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد با اشاره به فراوانی برخی جرایم در استان اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱ درصد جرایم مربوط به مواد مخدر است زیرا استان ما در مسیر تردد برخی استان‌ها و هم مرز با افغانستان قرار دارد.

وی دومین فراوانی جرایم را با ۱۱ درصد مربوط به سرقت اعلام کرد و افزود: البته سرقت‌ها خرد است و ۱۰ درصد جرایم نیز توهین است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته ۱۴۷ نفر زندانی جرایم غیرعمد در استان داشتیم که عده‌ای با کمک خیر و ستاد دیه آزاد شدند و اکنون ۷۰ نفر هستند.

وی اظهار داشت: قضات پارسال بیش از ۲ هزار و ۳۲۳ نوبت از زندان‌های استان بازدید و با زندانیان گفت و گو کرده و به دنبال رفع مشکلات زندانیان بودند.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد تصریح کرد: در سازمان بازرسی کل کشور بخشنامه‌ای ابلاغ شد که ابطلال آن از خراسان جنوبی رقم خورد و در این زمینه ۲ میلیارد تومان وجوهی که بابت پرداخت تسهیلات از مردم گرفته شده بود مسترد شد

وی با اشاره به انجام ۲۰۰ هکتار خلع ید اراضی در شهرستان خوسف گفت: همچنین پارسال ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی، ۲۵۸ هکتار زمین در دشت سیب چاه و ۴۳ فقره پرونده به دستگاه‌های مربوطه برای تعقیب متخلفین ارسال شد.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی افزود: در حوزه ثبت اسناد و املاک پارسال ۴۵ هزار و ۵۰۰ سند برای اشخاص صادر شد که در کشور رتبه نخست را در این زمینه داشتیم همچنین ۱۲ هزار و ۶۱۲ سند مالیکیلت برای اسناد دولتی صادر شد .

وی بیان کرد: برای بیش از ۱۴ میلیون هکتار اراضی دولتی سند صادر شد، در روستاها پون املاک سند ندارد نزاع و دعواها زیاد است که قرارگاهی مشترک جهادی به نام شهید سلمیانی راه‌اندازی شده و در زمینه صدور اسناد مالکیت به‌زودی اقدام می‌شود.

حجت‌الاسلام موحدی‌راد عنوان کرد: ۱۶ هزار معاینه توسط پزشکی قانونی در استان انجام شده که چهار درصد افزایش یافته است که از این میزان چهار درصد مربوط به نزاع و چهار هزار مربوط به تصادفات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha