نخستین پروانه تمام الکترونیکی اشتغال در استان مرکزی صادر شد

اراک - ایرنا - مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی گفت: نخستین پروانه تمام الکترونیکی اشتغال به کار فعالان حوزه ساختمان روز چهارشنبه از طریق درگاه ملی مجوزها برای اولین بار در کشور در این اداره کل صادر شد.

«حمید انعامی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: بر اساس ابلاغیه‌های وزارتخانه‌های اقتصاد و دارایی و راه شهرسازی، صدور تمام مجوزهای کسب و کار از طریق این درگاه به آدرس mojavez.ir در راستای یکسان سازی نحوه صدور مجوز و رعایت قوانین و مقررات مربوط به انواع مجوزهای کسب و کار صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: در این راستا وزارت راه و شهرسازی اقدام به ایجاد سامانه سپامک( سامانه پروانه‌های اشتغال به کار مهندسین، کاردانان و معماران تجربی ساختمان‌ها) کرد که این سامانه به عنوان سامانه تخصصی صدور پروانه اشتغال به کار مهندسان به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل شد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی اظهار داشت: پس از ارائه دسترسی‌های لازم به ادارات کل راه و شهرسازی و برگزاری دوره‌های آموزشی منظم و مستمر برای کارکنان سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان و ادارات کل راه و شهرسازی در نهایت سامانه مذکور راه‌اندازی و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. 

انعامی بیان کرد: بر این اساس، روند صدور پروانه‌های اشتغال به کار در ۲ بخش حقیقی که ویژه مهندسان، کاردان‌ها و معماران تجربی و در بخش حقوقی ویژه شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی، انبوه سازان، طراح و ناظر حقوقی، مجریان ذی صلاح ساختمان که تاکنون از طریق مراجعه حضوری متقاضیان و تشکیل پرونده فیزیکی در سازمان نظام مهندسی در بازه‌های زمانی یک ماهه صورت می گرفت از این پس با مراجعه مستقیم به درگاه ملی مجوزها و بارگذاری مدارک در سامانه سپامک قابل انجام و تمام فرآیند صدور مجوز به صورت الکترونیکی و بدون حضور متقاضی و حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در فرآیند جدید، متقاضی تنها کافی است با استفاده از رایانه شخصی خود به سامانه mojavez.ir(درگاه ملی مجوزها )مراجعه و پس از وارد کردن شماره ملی و مشخصات خود به سامانه سپامک که سامانه تخصصی وزارت راه و شهرسازی است متصل می‌شود.

مدیر کل راه و شهرسازی استان مرکزی تصریح کرد: در این سامانه متقاضی، سایر مدارک اعم از مدرک تحصیلی، کارنامه قبولی در آزمون و دوره‌های آموزشی را در سامانه بارگذاری و مدارک به صورت الکترونیکی وارد کارتابل کارشناس سازمان نظام مهندسی می‌شود و پس از بررسی سرویس‌های استعلامی اعم از هویتی از سوی ثبت احوال ، تاییدیه مدرک تحصیلی از دانشگاه محل تحصیل و استعلام قبولی از طریق راه و شهرسازی در صورت پاسخ مثبت تمامی استعلامات، پرونده توسط کارشناس نظام مهندسی با یک کلیک داخل کارتابل الکترونیک کارشناس راه و شهرسازی وارد می شود و کارشناسان راه و شهرسازی با تایید آن بلافاصله به کارتابل مدیر کل ارسال و پس از تایید نهایی از سوی مدیر کل مجوز صادر و در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد.

انعامی با بیان اینکه پروانه صادره نیز دارای دو بارکد qr  است گفت: یکی از بارکدها مربوط به درگاه مرکز ملی مجوزها و دیگری مربوط به سامانه سپامک است و متقاضی می‌تواند پرینت مجوز خود را گرفته و در صورت مراجعه به ارگان یا نهاد، از طریق اسکن کد qr امکان استعلام صحت پروانه اشتغال به کار در سامانه سپامک وجود دارد و به این ترتیب تمام مشخصات متقاضی و سطح خدماتی که می تواند ارائه کند مشخص و نیازی به حضور فیزیکی شخص و یا ارائه مدارک نیست. 

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان پس از ارائه مدارک، نسبت به ارسال کپی برابر با اصل مدارک تحصیلی و کارنامه و مدارک هویتی خود را در ۶ برگ از طریق پست و یا دفاتر پیشخوان به سازمان نظام‌ مهندسی اقدام می‌کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha