لزوم حمایت جدی از فیلمسازان کرمانشاهی برای معرفی بهتر استان

کرمانشاه – ایرنا – جمعی از فعالان حوزه سینمایی و فیلمسازی استان کرمانشاه در دیدار با رییس سازمان سینمایی کشور مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند و آقای خزاعی هم از برنامه ویژه دولت سیزدهم برای تمرکززدایی و تحول در صنعت سینما به ویژه در استان‌ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آمارها نشان می‌دهد میزان بازدید و علاقه مردم به تماشای فیلم روز به روز کاهش یافته است بطوریکه میزان فروش گیشه ها در دهه ۶۰، بیش از ۵۶۲ میلیون تومان و سرانه هر ایرانی یک هزار و ۲۵۰ تومان بوده اما فروش گیشه ها در سال ۹۸ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان و سرانه هر ایرانی سه هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

استعدادها و ظرفیت های بسیاری در حوزه سینما و فیلسازی در استان های کشور وجود دارد اما عمده امکانات در تهران مستقر شده است بطوریکه از ۶۳۱ سالن سینما در کشور ۲۲۱ سالن در تهران، ۱۰۶ سالن در اصفهان و خراسان رضوی، ۶۰سالن در آذربایجان شرقی و فارس، ۲۳ سالن در البرز و ۲۲۱ سالن باقی مانده در ۲۵ استان کشور توزیع شده است.

لزوم حمایت جدی از فیلمسازان کرمانشاهی برای معرفی بهتر استان
«کامران رضایی»  رییس انجمن سینما جوان کرمانشاه

انجمن سینما جوان کرمانشاه می‌تواند کارآفرین باشد

رئیس انجمن سینما جوان کرمانشاه از سفر رییس سازمان سینمایی به استان که بعد از سالها اتفاق افتاده ابراز خشنودی کرد و گفت: دفتر انجمن سینما جوان کرمانشاه مدت ها است که تجهیز نشده است و نیازمند اعتبارات ویژه ای در این بخش هستیم و برای جذب یک میلیارد تومان از سازمان برنامه و بودجه به مکاتبات و رایزنی ها سازمان سینمایی کشور نیاز داریم.

«کامران رضایی» با اشاره به اینکه در انجمن سینما جوان به دنبال اشتغال زایی پایدار برای اعضا هستیم، افزود: یکی از دغدغه های استان کرمانشاه ایجاد اشتغال بوده و در همین راستا در سنوات گذشته ۲۰ فارغ التحصیل را برای تولید انیمیشن جذب و در قالب قراردادی با صدا و سیما سریال سه بعدی تولید کردیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

وی در ادامه گفت: با توجه به نیروی انسانی متخصص، متعهد و مربیان درجه یکی که در کرمانشاه حضور دارند، این توان و ظرفیت را داریم تا در صورت حمایت، کارآفرین باشیم و به سمت ایجاد اشتغال پایدار همشهریان برویم.

رضایی با اشاره به اینکه هر روستای استان کرمانشاه ظرفیت تولید یک فیلم مستند را دارد، افزود: پیشنهاد می‌شود سازمان سینمایی کشور، اداره کل ارشاد و انجمن سینما جوان در قالب یک تفاهم نامه مشترک با شبکه مستند به سمت تولید چنین آثاری بروند که علاوه بر توسعه فرهنگی و معرفی استان در ایجاد اشتغال پایدار هم موثر است.

رئیس انجمن سینما جوان کرمانشاه در پایان بر دیپلماسی فرهنگی تاکید کرد و گفت: این استان مرزی با امکانات و پتانسیل فراونی که دارد یک جشنواره ملی ندارد کما اینکه ما دومین دوره جشنواره منطقه ای شبدیز را با موفقیت برگزار کردیم.

لزوم حمایت جدی از فیلمسازان کرمانشاهی برای معرفی بهتر استان
«محمود پیری»  مدیر شرکت سینمایی مهرنگ 

هنرمند برای تولید آثار فاخر باید آرامش داشته باشد

مدیر شرکت سینمایی مهرنگ هم در این جلسه لازمه تولید آثار فاخر را آرامش هنرمند دانست و گفت: جامعه ای هنرمندش فقیر باشد آینده ای ندارد لذا هنرمندان برای شکوفایی سینما نیازمند فرصت هستند و بهای این فرصت هم باید پرداخته شود.

«محمود پیری» با اشاره به اینکه شرکت های سینمایی در کرمانشاه هویت خودشان را ثبت نکردند و رسمیت ندارند، افزود: همه تولیدات ارزشمند متعلق به سینمای جوان نیست و شرکت های سینمایی هم در این زمینه زحمات زیادی می‌کشند لذا نیازمند توجه و حمایت ویژه وزارت هستند تا بتوانند در استان و کشور خود بمانند و خدمت کنند.

وی ضمن گلایه از تسهیلات پرداختی به شرکت های سینمایی در دوران کرونا که باعث افزایش دردسر آنها شد در پایان گفت: با همکاری هنرستان هنرهای زیبا توانایی تولید یک سریال ۱۵ قسمتی وجود دارد که در صورت حمایت می‌توانیم کار را شروع کنیم.

لزوم حمایت جدی از فیلمسازان کرمانشاهی برای معرفی بهتر استان
«کیوان شمشیربیگی»  مدرس انجمن سینما جوان کرمانشاه

کرمانشاه چاه نفت فرهنگی است

«کیوان شمشیربیگی» مدرس انجمن سینما جوان کرمانشاه هم در این نشست با اشاره به اینکه استان کرمانشاه در حوزه های مختلف دارای مفاخر بزرگی است، گفت: این استان چاه نفت فرهنگی، دروازه کربلا، شاهراه اقتصادی و دارای مرز مشترک با کشور عراق است که تشنه فعالیت با استان هستند.

وی از تجمیع امکانات در تهران گلایه کرد و اظهار داشت: استانی که نیروی انسانی متخصص و ابزار و توانایی لازم را دارد باید مورد استفاده قرار بگیرد و دغدغه مدیران استان هم باید توسعه صنعت سینما در استان باشد تا بتوانیم حداقل اندکی از این گنج فرهنگی موجود در استان بهره بگیریم.

شمشیربیگی با اشاره به اینکه تاسیس دانشکده هنر یکی از مصوبات مقام معظم رهبری به استان بوده است گفت: استان کرمانشاه ظرفیت بسیار خوبی در آموزش دارد که می‌تواند در این دانشکده مورد استفاده قرار گیرد و دانشجویان بسیاری را تربیت کند.

لزوم حمایت جدی از فیلمسازان کرمانشاهی برای معرفی بهتر استان
«اشکان چاوشی»  فیلمنامه نویس و مدرس انجمن سینما جوان کرمانشاه

همکاری برای تولید فیلم کوتاه در کرمانشاه به حداقل رسیده است

«اشکان چاوشی» فیلمنامه نویس و مدرس انجمن سینما جوان کرمانشاه هم در این دیدار ضمن گلایه از عدم همکاری ادرات و ارگانها برای تولید فیلم کوتاه در کرمانشاه گفت: ظرفیت بسیار خوبی برای تولید فیلم کوتاه در این استان موجود است که نیازمند توجه ویژه مدیران است.

وی با اشاره به اینکه همکاری و تعامل برای ساخت فیلم کوتاه در استان کرمانشاه به حداقل ممکن رسیده است افزود : این شرایط بسیاری از نخبگان این عرصه را از کرمانشاه فراری داده و اکنون در این شهر فعالیت نمی‌کنند در صورتیکه باید حمایت های لازم صورت بگیرد تا بتوانند از هنر خود در کرمانشاه بهره ببرند.

لزوم حمایت جدی از فیلمسازان کرمانشاهی برای معرفی بهتر استان
«علی صفدری»  مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه

استان کرمانشاه در زمینه تولید کمی و کیفی با مشکلات فراوانی مواجه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه هم در ابتدای این نشست گفت: سفر رییس سازمان امور سینمایی بعد از سالها به استان کرمانشاه نشان دهنده این است که دولت عزم و اراده جدی دارد تا در حوزه های فرهنگی و هنری تمرکز را از مرکز بردارد و به استان ها توجه کند.

«علی صفدری» با اشاره به اینکه استان کرمانشاه در زمینه تولید کمی و کیفی با مشکلات فراوانی مواجه است افزود: این استان مرزی با وجود مردمانی با ادیان و مذاهب مختلف که سالها در جنگ تحمیلی حضور داشتند، ظرفیت های بسیاری دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در ادامه گفت: سنجه و معیار حوزه فرهنگ داشتن سینما و فیلم و این جنس از هنر است و از طرفی سوژه ها و موضوعات فراوانی در کرمانشاه برای تولیدات فاخر وجود دارد اما متاسفانه این تعداد سینما برای جمعیت ۲ میلیون نفری کرمانشاه قابل قبول نیست.

صفدری با اشاره به اینکه فروش فیلم ها در کرمانشاه نسبت به تعداد سالن های سینما به مراتب بیشتر است گفت: این نشان دهنده علاقه مردم کرمانشاه به سینما است و امیدواریم با حضور آقای خزایی در استان تحولات خوبی در این حوزه رقم بخورد.

لزوم حمایت جدی از فیلمسازان کرمانشاهی برای معرفی بهتر استان
«محمد خزایی» معاون وزیر و رئیس سازمان سینمایی کشور

۷۰ درصد بودجه انجمن سینما جوان ایران و ۴۰ درصد بودجه مرکز گسترش در بخش تولید به استان‌ها اختصاص می‌یابد

رئیس سازمان سینمایی کشور هم در انتهای این جلسه با اشاره به اینکه به دنبال تمرکززدایی و توسعه صنعت سینما در استان‌های کشور هستیم، گفت: بر همین اساس ۷۰ درصد بودجه انجمن سینما جوان ایران و ۴۰ درصد بودجه مرکز گسترش در بخش تولید به استان‌ها اختصاص می‌یابد.

«محمد خزاعی»، با اشاره به سفرهایی به استان های ایلام، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان و کهکیلویه و بویراحمد، افزود: به عنوان نمونه در یاسوج که تاکنون سالن سینما نداشته است با رایزنی های انجام شده اختلافات مربوط به زمین برطرف و قرار شده تا ۲ سال آینده صاحب ۹ سالن سینما شود.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم توجه ویژه ای به حوزه فرهنگ و سینما دارد، گفت: در سفر به هفت استان کم برخوردار از نظر سینمایی، ۴۰ سالن سینما با رایزنی های انجام شده و اعتبارات تخصیص داده شده، احیا شد.

امسال همه دفاتر سینما جوان کشور تجهیز می‌شوند

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه دفاتر سینما جوان در استانها ۱۲ سال است، تجهیز نشده اند اظهار داشت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا شب عید با تخصیص اعتبارات مورد نیاز همه دفاتر سینما جوان در کشور به مدرن ترین امکانات مجهز خواهند شد.

خزاعی از فعال شدن سه شورای فرهنگی و سینمایی در کشور بعد از ۱۰ سال خبر داد و افزود: شورای فرهنگ و هنر بعد از سالها به ریاست رئیس جمهور تشکیل خواهد شد و مهمترین مشکلات و موانع حوزه فرهنگ و هنر در سطح کلان مطرح و برای رفع آنها چاره اندیشی می‌شود.

وی شورای دومی که بعد از ۱۲ سال شکل گرفت را شورای هنر عنوان کرد و در ادامه گفت: شورای عالی سینما هم به ریاست معاون اول رئیس جمهور بعد از ۱۰ سال احیا شده است که نشان از اهمیت دولت به مقوله سینما دارد هرچند بنا داشتیم این شورا را در سطح استانها هم ایجاد کنیم اما زمانی که موفق به این کار نشدیم سفرهای استانی را در دستور کار قرار دادیم تا از نزدیک با مشکلات فعالان این عرصه آشنا شویم.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه مصوبات این سفرها در کمیته مصوبات برای اجرایی شدن به صورت جدی پیگیری می‌شود، اظهار کرد: استعدادها و ظرفیت های بسیاری در استان ها وجود دارد لذا این سفرها را از مناطق کم برخوردار شروع کردیم.

خزایی اضافه کرد: متاسفانه دغدغه های سیاسی، اقتصادی، معیشتی و عمرانی در استان ها اولویت دارد و سینما در رده های آخر قرار گرفته است لذا با سفرهای استانی و هم افزایی با مدیران تلاش میکنیم ظرفیت تولید در استان ها را ۲ برابر کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha