وزیر جهاد کشاورزی از شهرک گلخانه‌ای مانه و سملقان بازدید کرد

بجنورد-ایرنا- همزمان با سفر ریاست جمهوری به استان خراسان شمالی وزیر جهاد کشاورزی با شماری از مسوولان حوزه مرتبط با این وزارتخانه از شهرک گلخانه ای امام رضا (ع) در مانه و سملقان بازدید کرد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا سطح شهرک گلخانه ای امام رضا (ع) را ۱۱۵ هکتار دانست و گفت: این شهرک در سه فاز در ۶۰ قطعه ایجاد شده است.

مهندس حیدر نامور افزود: این شهرک در ۶۶ واحد تولیدی برای واگذاری به متقاضیان طراحی شده است که تاکنون ۲۲ واحد از این مجموعه به فعالان بخش گلخانه ای تحویل داده شده است.

وی افزود: از مجموع این تعداد نیز هفت واحد به بهره برداری رسیده است و مابقی نیز در دست اقدام است اما به زودی به بهره برداری خواهند رسید.

نامور اظهار داشت: با بهره برداری از این واحد ها برای یکهزار و ۱۵۰ نفر از دانش آموخته ها و فعالان بخش کشاورزی شغل ایجاد خواهد شد.

وی ظرفیت تولیدی این مجتمع را ۲۵ هزار تن عنوان کرد و گفت: بهره برداران می توانند در این واحد های انواع صیفی و سبزی و سایر محصولات گلخانه ای کشت کنند و علاوه بر آن ظرفیت تولید هشت میلیون قطعه شاخه گل نیز وجود دارد.

مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان شمالی ارزش اقتصادی کل تولیدات این مجموعه تولیدی را بعد از بهره برداری آن بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد.

نامور اعتبار هزینه شده برای مجموعه شهرک گلخانه ای امام رضا (ع) را بیش از ۱۳ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: از این میزان ۱۱ میلیارد تومان از محل ملی و مابقی از محل اعتبارات استانی تامین شده است.

هم اینک بیش از ۸۰ قطعه در شهرک‌های گلخانه‌ای این استان آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران برای فعالیت در بخش‌های مختلف کشاورزی در شهرستان های مانه و سملقان و اسفراین است.

مساحت کل شرکت های کشاورزی استان ۵۷۵ هکتار است که از مجموع این میزان ۵۴۵ هکتار مربوط به شهرک های گلخانه ای و ۴۵ هکتار نیز مربوط به مجمتع های دامپروری است.

خراسان شمالی در ایجاد مجتمع شرکت شهرک های گلخانه ای در کشور جایگاه ۱۷ را دارد.

سطح اراضی کشاورزی و بایر خراسان شمالی ۴۰۰ هزار هکتار است، کل اراضی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار است که اکنون ۱۳ درصد از این سطح به بخش کشاورزی اختصاص دارد و ۸۷ درصد نیز اراضی غیرکشاورزی است.

 ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در نواحی روستایی سکونت دارند.

حدود ۸۲ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان مشغول به فعالیت هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha