امام جمعه قشم: احیای حقوق عامه اسباب اصلی گسترش عدل است

قشم - ایرنا - امام جمعه قشم با بیان اینکه احیای حقوق عامه اسباب اصلی گسترش عدل است، گفت: احیای این حقوق آزادی های مشروع را فراهم می کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت الاسلام غلامرضا حاجبی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قشم که در مصلی امام علی(ع) این شهرستان برگزار شد، با گرامیداشت سالروز شهادت مظلومانه سید محمد حسینی بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام خمینی(ره) با انفجار بمب به دسمت منافقان در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ و تبریک هفتم تیر ماه روز قوه قضاییه به قضات و کارکنان قضایی، اظهار داشت: در حوزه قضایی این شهرستان کارهای بسیار خوبی در زمینه های مختلف انجام شده تا مردم کم تر به دادگستری مراجعه کنند و کارها بهتر انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث حقوق عامه که از مطالبات رهبر معظم انقلاب و برگرفته از کتاب و سنت الهی است، گفت: برای احیای این حقوق هر چقدر هم کار شود باز هم کم است هر چند کارهای خوبی در شهرستان قشم انجام شده است.

امام جمعه قشم ادامه داد: علت اینکه می گوییم در بحث احیای حقوق عامه هر چقدر هم کار شود باز هم کم است این است که مردم باید مبارزه با فساد را لمس کنند و دفاع از حقوق خودشان را به عینه ببینند، قوه قضاییه طراز انقلاب اسلامی، یک رویکرد تحولی و ارتباط مردمی در هنگام عادلانه بودن رفتارشان باید داشته باشد.

حجت الاسلام حاجبی توضیح داد: همین احیای حقوق عامه که مقام معظم رهبری فرمودند، اسباب اصلی گسترش عدل است و آزادی های مشروع را فراهم می کند.

وی اضافه کرد: بعضی از ناهنجاری های اجتماعی حکم صریح از سوی دادستان را می خواهد که من اطلاع دارم که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم در بحث مبارزه با ناهنجاریهای اجتماعی به شدت و با جدیت کامل پیگیر است.

امام جمعه قشم اظهار داشت: به طور مثال موتورهای سبکی که امروز بانوان بدون داشتن گواهینامه و رعایت عفت عمومی از آن استفاده می کنند، یک آسیب جدی به حیای اجتماعی است.

وی با طرح این سوال که آیا سوار شدن بانوان بر دوچرخه یا موتور سیکلت حرام است، گفت: نه حرام نیست یک وقتی یک سوال شرعی می پرسند، برای یک مسئله ای، یک وقت آن مسئله ای که اتفاق می افتد چیست، به طور کلی آیا گوش دادن به موسیقی حرام است، نه گوش دادن به موسیقی حرام نیست، اما چه موسیقی حرام است.

حجت الاسلام حاجبی ادامه داد: آیا سوار شدن بانوان بر موتور سیکلت حرام است نه این یک سوال کلی است، اما آنچه که در قشم اتفاق می افتد حلال است، این یک جرم اجتماعی است، چرا که این افراد بدون داشتن گواهینامه هم به خودشان و هم به جامعه ضرر می زند و نباید از آن جلوگیری شود، آنچه که اتفاق می افتاد چیست.

وی با اشاره به آیه ۲۷۵ سوره بقره که «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا» اظهار داشت: برخی می گویند فرقی بین تجارت و ربا نیست؛ حال آنکه خدا تجارت را حلال و ربا را حرام کرده است، مصداق بعضی از رفتارهای که اصلش حلال است گاهی آن مصداق و آن رفتار با برخی از قیودش آن کار را حرام می کند و حرام شرعی جرم اجتماعی است و از این باید جلوگیری شود، مبارزه با فساد چه درون سازمانی و چه برون سازمانی بسیار مهم است.

امام جمعه قشم با اشاره به گزارشی از کارهای انجام شده از سوی سازمان منطقه آزاد قشم در باب مسائل حقوقی گفت: خروجی این گزارش که در این دو - سه ماه اخیر با کمک و تعامل مسوولین قضایی انجام شده خیلی خوب و بسیار امیدوار کننده است، دو سه نفر از این افراد باید در سازمان منطقه آزاد مورد حمایت قرار بگیرند، این گزارش هم الگو است و هم باید ادامه پیدا کند و بیش از هزار و چند میلیارد تومان به بیت المال برگردانده شده است.

وی افزود: زمین های بسیاری که طبق برخی قرارداده های نامتعارف بسته شده برگرداندن آنها هم تبعاتی به همراه دارد همانجوری که سیل سهمگین زمستان سبب کندن بعضی از نیروهای ناپاک منطقه شده ما دعا کردیم که اگر لازم است که خدا از آسمان سنگ ببارد ولی این افراد در این مناصب نباشند، که البته این افراد باید مجازات شوند و نه فقط اموال به بیت المال برگردانده شود.

حجت الاسلام حاجبی با بیان اینکه بهترین حالت برای مدیر فاسد این است که برکنار شود، اظهار داشت: اما بعد از برکناری این مدیر فاسد آیا او برای ترک فعل و برای جرمی که انجام داده مجازات هم می شود یا نه، خوب این اموال بیت المال که حالا در برگشت به بیت المال است یا آنها را برگرداندن این ها را به مردم گزارش دهند و مردم را امیدوار کنند و اصل فرهنگ قدرشناسی اخیرا مقام معظم رهبری فرمودند همین کارهای خوب است که در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای خوبی که جای تشکر بسیار زیادی دارد و چند هفته قبل بحث ساختمان تامین اجتماعی بود، گفت: البته هنوز به طور کامل حرف ما انجام نشده است، خوب یک مجموعه ای که پایه فعالیت آن بر اساس درمانی بوده است، امروز جای رفاهیات یک سازمانی شده و طبیبعا" ما هم لابعد گارسون دریایی آقایان هستیم.

امام جمعه قشم ادامه داد: نتیجه آن این است که با وجود مشکلات درمانی با حجم زیاد در شهرستان قشم از امکاناتی که سازمان تامین اجتماعی می تواند به قشم بیاورد غفلت شده بود، من از معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی برای در اختیار گذاشتن یک دستگاه آمبولانس جدید برای مجموعه تامین اجتماعی شهرستان قشم قدردانی می کنم، سالیان سال بود که کمبود این آمبولانس در تامین اجتماعی جزیره قشم احساس می شد.

وی اظهار داشت: فقط نکته حائز اهمیت این است که ساختمان تامین اجتماعی قشم که اکنون مهمانسرای کارکنان این سازمان است باید به درمان جزیره برگردد.

حجت الاسلام حاجبی با اشاره به توسعه متوازن قشم نیز افزود: این توسعه با یک همدلی بین مسوولین و مردم جزیره ایجاد می شود قطعا شکل خواهد گرفت که در بحث آب شرب مردم که این بندگان خدا روزانه و ساعتی به ما مراجعه می کنند و نگران هستند و هم در بحث راه های مواصلاتی که بخشی از آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه مردم از گرانی های اخیر واقعا ناراحت هستند، گفت: همه ناراحت هستند، مراجع عظام تقلید و دلسوزان نظام در این خصوص صحبت های ایراد کرده اند، مردم هم ناراحتند و هم اذیت می شوند اما واقعا صبر می کنند چرا چون به دولت فعلی اعتماد دارند و عوامل درونی و بیرونی گرانی ها را تا حدودی می دانند و پای دولت مردانه ایستاده اند.

امام جمعه قشم افزود: اما دولت باید برنامه ریزی کند و یک مقداری سرعت بیشتری باید برای اصلاح ساختار اقتصادی بدهد تا آلام مردم تسکین پیدا کند، بعضی از کارهای کلانی که انجام نشده منجمله ما می توانیم جزیره قشم را به عنوان یک الگوی برای دیپلماسی اقتصادی قرار دهیم و از این مسئله غافل بودیم البته به شرط اینکه این ظرفیت ها دیده و شکوفا شود.

وی با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی یک حرکت اثر بخش و پر دوامی است، اظهار داشت: باید به نظر ما سند راهبردی اقتصادی جزایر خلیج فارس با رویکرد دیپلماسی اقتصادی و فرا ملی تدوین شود که این در گذر زمان انجام نشده یا خیلی کمرنگ بوده است.

حجت الاسلام حاجبی گفت: زمانی که این سند تحولی و فراملی بر مبنای دیپلماسی اقتصادی نسبت به همسایگان و کسانی که در این آبراهه بین المللی در حال تجارت هستند تدوین شد آن وقت است که قاچاق تبدیل به تولید و صادرات خواهد شد.

وی با قدردانی و قدرشناسی از مرزبانان دریابانی و تعزیرات حکومتی شهرستان قشم افزود: اشد مجازات را برای قاچاقچیان که این حیوانات بی گناه را هنگام برخورد با دریابان قهرمان مبارزه با قاچاق سوخت، کالا و دام زنده داخل آب های خلیج فارس پرتاب می کردند، خواستار شد.

امام جمعه قشم یادآور شد: وقتی که می گویم همه افرادی که تربیونی در اختیار دارند قاچاق را حرام اعلام کنند برای این گونه موارد است، نه مردم امنیت جانی در جاده های قشم دارند و نه دیگر دام های زنده امنیت جانی از دست قاچاقچیان دارند و کم کم امنیت غذایی مردم هم دچار آسیب می شود.

وی با اشاره به نخستین مناسبت هفته آینده و روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: این بلای خانمان سوز مصرف مواد مخدر از بزرگ ترین آسیب های خانوادگی و جوامع امروزی است.

امام جمعه قشم افزود: امروز بلای شوم مواد مخدر از تولید و از انتقال آن به کشور چه مواد مخدر صنعتی و سنتی همه این ها به عنوان یک آسیب جدی مطرح است.

وی گفت: بلای خانمان سوز اعتیاد فقط اعتیاد تنها نیست، خودکشی، طلاق و بیماری های روانی از دیگر بلایا و مصیب های مصرف این مواد است، گاهی بیکاری و گاهی بلعکس ثمره اعتیاد است.

حجت الاسلام حاجبی با بیان اینکه همه ما به عنوان ناهیان از منکر باید جامعه را از این ها نهی کنیم، افزود: اگر این چنین نکنیم دچار یک خسارت بزرگ انسانی می شویم، خانواده های که امروز آسیب خورده اعتیاد هستند بارها و بارها به سراغ گناهی بالاتر از اعتیاد رفته اند و گاهی هم دچار آن گناه ها شده اند.

وی تاکید کرد: همه ما موظف هستیم برای مبارزه با مواد مخدر چه در بخش های فرهنگی و چه بخش های آسیب های اجتماعی ورود پیدا کنیم که یک بخشی از این مبارزه هم مربوط به بخش انتظامی است.

امام جمعه قشم اعلام کرد: همه ما برای نجات این افراد باید قیام کنیم، البته معتاد بیمار به تنهایی نیست این اشتباهی بود که برخی ها عنوان می کنند که معتاد فقط بیمار است، نه معتاد مجرم هم است و کنار این جرم، جرم های دیگری هم متولد شده است.

وی افزود: معتاد مریض است اما این بیماری اعتیاد او تبدیل به یک مرض شده است، مریض را می توان درمان کرد اما مرض را باید از بین برد، سهل انگاری در مبارزه با افرادی که این مواد افیونی را منتقل می کنند جامعه را نابود می کند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha