۱۵ موافقت اولیه گردشگری کشاورزی در خراسان رضوی صادر شد

مشهد- ایرنا- معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت:از آغاز صدور دستورالعمل اجرایی گردشگری کشاورزی در ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۲۲ طرح در جلسات کمیته فنی استان مورد بررسی قرار گرفت که تا کنون ۱۵ طرح مورد موافقت قرار گرفته است.

یوسف بیدخوری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موافقت‌های اولیه در راستای عملی کردن شعار «رونق تولید» و ایجاد تنوع در فعالیت‌های گردشگری و بهره‌مندی و آشنایی شهروندان و گردشگران با فعالیت‌های کشاورزی صادر شده است.

وی ادامه داد:عمده این طرح‌ها در شهرستان مشهد و بقیه در شهرستان‌های گلبهار، سبزوار، کلات، زاوه، طرقبه‌-شاندیز و فریمان قرار دارد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت:این طرح‌ها پس از دریافت استعلام‌های لازم و اجرای طرح مطابق با آیین نامه، پروانه بهره‌برداری دریافت کرده و به‌طور قانونی مجاز به پذیرش گردشگر می‌شوند.

بیدخوری افزود: گردشگری کشاورزی که زیرمجموعه گردشگری روستایی قرار دارد به توسعه سکونتگاه‌ها و مناطق روستایی کمک می‌کند و در این نوع از گردشگری ، گردشگران با حضور در مزرعه ضمن آشنایی با طیف متنوعی از فعالیت‌ها و اقدامات حوزه کشاورزی، محصول مورد نظر خود را به‌طور مستقیم خرید می‌کنند.

وی تاکید کرد: در گردشگری کشاورزی تغییر کاربری رخ نمی دهد بلکه فضاهای مورد نیاز گردشگر با سازه سبک  و هماهنگ با محیط طبیعی  ایجاد می‌شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از مالکان مزارع بزرگ که دارای تنوع محصول تولیدی هستند دعوت کرد در این زمینه فعال شوند و درخواست خود را برای بررسی به اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان و یا به ادارات شهرستان تحویل دهند.

اصطلاح “گردشگری کشاورزی” یا “Agri Tourism” از ترکیب دو واژه Agriculture و Tourism تشکیل شده است و چهره جدیدی از گردشگری و بخشی از گردشگری روستایی محسوب می‌شود که علاوه بر این که در بخش گردشگری قابل توجه و تعریف است یکی از حوزه های نوین کسب و کار بین دو بخش گردشگردی و کشاورزی محسوب می‌شود.

خراسان رضوی دارای یک ‌میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات است. این استان مقام اول کشور در تولید زعفران، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم تولید انار و مقام چهارم کشور در تولید انگور را در اختیار دارد.

رتبه اول کشور در تولید زیره و مقام نخست در تولید گوشت قرمز، رتبه دوم در تولید تخم مرغ، مقام سوم در تولید شیر و مقام چهارم در تولید گوشت مرغ نیز نشان از جایگاه این استان در حوزه کشاورزی و دام و طیور است.

در کنار این ظرفیت عظیم، با توجه به ورود سالانه بیش از ۳۵ میلیون گردشگر داخلی و خارجی به واسطه وجود بارگاه منور رضوی و نیز انبوه جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی، توسعه و ترویج گردشگری کشاورزی می‌تواند به مثابه راهی نو برای رشد و توسعه اقتصادی، جهش در تولید و افزایش سطح درآمدی مردم این استان و افزایش حمایت از کشاورزان در روستاها به حساب آید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha