۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۲۷
کد خبر: 84802328
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار مریوان: ۹ تن از مبتلایان وبا از عراق برگشته بودند

سنندج- ایرنا- سرپرست فرمانداری مریوان گفت: ۹ نفر از ۱۴ مبتلا به وبا در این شهرستان از سفر به کشور عراق بازگشته بودند که بلافاصله بستری شدند.

اسماعیل احمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲ مبتلا هم اقوام این افراد بودند سه نفر دیگر در داخل شهر مریوان به وبا مبتلا شده بودند.

وی افزود: بیشتر ابتلا به وبا در شهرستان مریوان منشا خارج از کشور دارد اما مرز و ورود و خروج افراد تحت کنترل است و کسانی که وارد می‌شوند مورد آزمایش قرار می‌گیرند.

احمدی ادامه داد: خبر خوب این است که با وجود آزمایش‌های روزانه آمار ۱۴ نفر ابتلا به وبا از ۲ روز گذشته در شهرستان مریوان ثابت مانده است.

سرپرست فرمانداری مریوان از شهروندان خواست از سفرهای غیرضروری خودداری کنند و در صورت انجام سفر، دستورالعمل‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنند.

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می شود این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده است.

از علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا می توان به اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان و کم شدن یا قطع ادرار اشاره کرد.

در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت های بدن (سدیم، کلر، ‌پتاسیم و …) ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می شوند. اولین شکایت بیمار، احساس پری و غرغر شکم است سپس اسهال آبکی شبیه آب برنج و اکثراً بدون بو ایجاد می شود.

برای پیشگیری از ابتلا به وبا باید از آب آشامیدنی سالم استفاده شود. در مناطقی که دسترسی به آب تصفیه شده و لوله کشی وجود ندارد و از آب چاه، تانکرها، آب چشمه ها و غیره استفاده می شود حتما قبل از مصرف، آب جوشانده و یا کلرزنی شود.

از سبزیجات و میوه جات شسته شده و ضدعفونی شده استفاده، قبل از تهیه غذا و توزیع غذا، قبل ازخوردن غذا، قبل از دادن شیر یا غذا به کودک حتما دستها با آب و صابون شسته، باید دستها را بطور مکرر با آب و صابون به طور کامل شسته شود.

از مصرف غذاهای آماده و غیربهداشتی مثل آب میوه، معجون، بستنی، ساندویچ و شیرموز خودداری  شود، از دست فروشها خرید نکنید، مواد غذایی از دسترس مگس و آلودگی های دیگر محافظت شود و  از مصرف یخ غیربهداشتی خودداری کنید.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha