به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا پوررجبی روز دوشنبه در تشریح ساخت، نصب و تعمیرات اساسی اسکلههای شناور در بندر شهید رجایی بیان اینکه تاکنون ۶۰ فروند از این شناورها به دست متخصصان کشورمان بومی سازی شده است، اظهارکرد: امسال تعمیر اساسی ۱۱ فروند از این اسکلهها در دستور کار قرار دارد که تا کنون ۲ فروند آن تعمیر اساسی شده و ۲ فروند دیگر در دست تعمیر است.
وی ادامه داد: سالها اسکلهها از جنس بتن مسلح بود و خرید آن از خارج حدود ۲۰ هزار دلار برای هر فروند هزینه در برداشت و به دلیل سنگین بودن نوع بتن آن با آبخور پایین مناسب شناورهای مدرن مسافری نبود.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: اسکلههای بتونی بعد از گذشت حدود سه سال به دلیل نداشتن مقاومت در برابر امواج دریا بروز ترک بر روی عرشه و خوردگی بخشهای زیرآبی درآن مشاهده و از طرفی نواقص پیتههای طنابگیری مزید بر علت شده بود و این پیتهها از جای خود کنده و ایمنی پهلوگیری و تردد مسافری را با خطر مواجه میکرد.
پوررجبی افزود: ارزبری عدم ایجاد اشتغال و انحصاری شدن تکنولوژی معایبی بود که متخصصان داخلی را برآن داشت تا برای نخستین بار مطالعه ساخت اسکله فولادی شناور را از سالهای ۸۷ آغاز و در سال ۸۸ موفق به ساخت و نصب آن در بندر مسافری شهید حقانی شدند.
وی با بیان اینکه اسکلههای شناور مسافری۲۰ متر طول و ۵ متر عرض دارد، گفت: این نوع اسکلهها بعد از طی مراحل آزمایش کاربردی در بندر شهید حقانی در بنادر شهید ذاکری قشم و جزایر هرمز، لارک، هنگام و شرق و غرب استان در دستور کار قرار گرفت وکل فرآیند ساختن سازه نیز زیر نظر موسسه رده بندی انجام که منجر به اخذ گواهینامه ایمنی از مرجع یاد شده گردید.
معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: به منظور بازدید بدنه زیرآبی و سازه، اسکلههای فلزی شناور هر پنج سال یک بار از آبگیری و تعمیرات زیرآبی آنها انجام وگواهینامههای یاد شده تمدید میشود.
نظر شما