همایش ملی "دیالمه، نیاز امروز" در مشهد برگزار می شود

مشهد-ایرنا- همایش ملی "دیالمه، نیاز امروز" با هدف معرفی فعالیتها و شخصیت شهید دکتر عبدالحمید دیالمه نماینده دور نخست مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و از شهدای انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی فردا در این شهر برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا به همین مناسبت نشستی خبری امروز در مشهد برگزار شد  که در آن یک استاد دانشگاه و از شاگردان آن شهید گفت: شهید دکتر دیالمه حلقه وصلی میان پیشینیان و نسل های بعد بود و دانشگاهیان باید نقش پررنگی در مسیر ترویج سبک و سیره زندگی این شهید والامقام داشته باشند.

دکتر هادی وکیلی افزود: الگو و تفکر شهید دیالمه که نیاز امروز جامعه است باید ترسیم شود و در این مسیر دانشگاهیان نقشی پررنگ و بی‌بدیل در مسیر ترویج سیره و سبک زندگی شهید دیالمه دارند.

وی ادامه داد: شهید دیالمه در همه حوزه‌های کاری همواره بر اجرای عدالت و گفتن سخن حق تاکید داشت و بر این باور بود که هویت انسان باید از حیات نباتی به معنوی تبدیل شود و همواره در صراط مستقیم حرکت کند.

این استاد دانشگاه با بیان این که شهید دیالمه بر تغییر و شدن و صیرورت تاکید داشت گفت: شهید دیالمه مسیرهای خویش را همواره بر صراط قرآنی ترسیم می‌کرد و معتقد بود نباید در هر مسیری که دلمان می‌خواهد حرکت کنیم و بعد ادعا کنیم که طبق صراط مستقیم گام برداشته‌ایم.

وکیلی افزود: زهد از دیدگاه شهید دیالمه به معنای نداشتن نیست، بلکه به معنای نخواستن است و این شهید والامقام با الگوگیری از سیره حضرت علی(ع) بر این اعتقاد بود که بنده با نداشتن ها و نخواستن ها در نزد پروردگار سرافراز می شود.

وی تصریح کرد: امروز الگوی شهید دیالمه بیش از هر زمان دیگری به کار می‌آید و هرگز نباید احساس کرد که دوره چنین نگاه‌ها و تفکراتی پایان یافته است.

این استاد دانشگاه گفت: شهید دیالمه با ۲۵ سال سن در تمامی مناظرات زمان خود حاضر می شد و حرف‌های خود را با نهایت احترام و بدون کوچکترین توهین و بی‌احترامی‌ بیان می کرد و وقتی شنید که تهدید به ترور شده است، نه تنها فعالیتهایش را متوقف نکرد بلکه عنوان می کرد "اشکالی ندارد، من را ترور کنید، اما قبلش حرفم را گوش کنید."

وکیلی افزود: شهید دیالمه کسی بود که در قبال جامعه و مردم خودش احساس مسوولیت می‌کرد و برای این احساس مسوولیت، اهل مطالعه و دانستن، مباحثه و مناظره، فعالیت و کار یدی بود.

وی اضافه کرد: شهید دیالمه از انقلابی‌های مکتبی بود و نه انقلابی‌های سیاسی و گرچه به مسایل سیاسی هم می‌پرداخت اما آن را ذیل مباحث فرهنگی و تحقق عقاید و باورهای اسلامی پیگیری می کرد.

دبیر همایش ملی "دیالمه نیاز امروز" هم در این نشست گفت: این همایش در راستای عمل به وظیفه اجتماعی و نظر به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی برگزار می شود.

محمد رضا صابری با اشاره به اهداف همایش "دیالمه نیاز امروز" گفت: به منظور تبیین و نشر آثار و اندیشه های اصیل و انقلابی شهید دکتر عبدالحمید دیالمه، این همایش با محوریت شهید دیالمه جوان حکیم نماد صیرورت بر صراط مستقیم، دیالمه احیاگر مکتب اهل بیت (ع)، دیالمه از نهضت بیداری تا نهاد حیات طیبه، دیالمه شهید جهاد تبیین و منتظر راستین و دیالمه تبلور سبک زندگی اسلامی برپا می شود.

وی ادامه داد: همایش یک روزه "دیالمه نیاز امروز" هفتم تیرماه ۱۴۰۱ با حضور دکتر جلیلی و دکتر بانک از هم دوره ایهای این شهید بزرگوار در مجتمع شهدای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شود.

شهید عبدالحمید دیالمه، دارای تحصیلات حوزوی و دانشگاهی تا درجه دکتری بود. وی در دوره اول مجلس شورای اسلامی از سوی مردم مشهد به عنوان نماینده مجلس در این شهر انتخاب شد و در شروع مجلس به عنوان عضو هیات رییسه سنی انتخاب گردید و پس از آن به عنوان رییس کمیسیون شوراها در مجلس به ایفای مسوولیت پرداخت.

دیالمه در روز هفتم تیرماه ۱۳۶۰ در سن ۲۷ سالگی در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی به همراه ۷۲ تن از کارگزاران نظام از جمله شهید بهشتی رییس وقت قوه قضائیه به شهادت رسید و پیکرش در قم به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha