۸ تیر ۱۴۰۱، ۱۴:۱۴
کد خبرنگار: 1015
کد خبر: 84806109
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مصرف تفننی موادمخدر نگران‌ کننده است

گناوه - ایرنا - مسئول سلامت روان شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: نگرانی اصلی مجموعه گروه‌های مرتبط در مبارز ه با مواد مخدر، مصرف‌کنندگان تفننی و خانواده‌های انکارکننده هستند.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان گناوه روز چهارشنبه به نقل از خاتون باباحسنی  اظهار داشت: افرادی که گاه‌گاهی مواد مصرف می‌کنند و به‌اصطلاح مصرف‌کننده تفننی‌ هستند، اگر فکر می‌کنند می‌توانند هر وقت بخواهند مصرف را قطع و مواد را کنار بگذارند سخت در اشتباهند.
وی  گفت:  یکی از حساس‌ترین گروه‌های مرتبط با موادمخدر، مصرف‌کننده‌های تفننی هستند که به طور تقریبی ۱۰ برابر مصرف‌کننده‌های دائمی با مواد درگیرند و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بیش از همه گروه‌ها نیاز به کمک‌های اورژانسی و نیروهای کمکی دارند.
مسئول سلامت روان شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: آمار دقیقی از مصرف‌کننده تفننی وجود ندارد، اما این افراد با این فکر که هر وقت اراده کنند مصرف می‌کنند و یا کنار  می‌گذارند ، اقدام به مصرف مواد مخدر در میهمانی‌ها، پارتی‌ها و  مراسم عروسی می‌کنند.
وی اضافه کرد: این افراد بیشتر دنبال مجالسی هستند که در آن مواد مخدر و مشروب وجود دارد و به ندرت به مهمانی یا مکان‌هایی که خبری از این نوع مواد نیست، رغبت نشان می‌دهند.
باباحسنی اظهار داشت: هرچند این افراد خود را مصرف‌کننده موقت می‌دانند و در ذهنشان هست که در فاصله‌ای دور یا نزدیک آن را کنار خواهند گذاشت، اما نه آنها مصرف را کنار می‌گذارند و نه تفننی باقی می‌مانند، بلکه به سمت مصرف‌کننده دائمی و وابستگی پیش خواهند رفت.
مسئول بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: فاجعه زمانی رخ می‌دهد که اطرافیان این افراد را درک نکنند و به‌جای پذیرش، ملایمت و گفتگوی صمیمی و به‌دوراز تنش و مشاجره، اقدام به تحقیر، سرزنش، بازخواست و مقایسه آنها با دیگران کنند یا در محل کار به علت سوء رفتار از کار اخراج شود.
وی افزود: رفتار ناپخته و بدون آگاهی و از روی احساسات می‌تواند اضطراب فرد را بیشتر، عملکرد او را در محیط و محل کار ضعیف‌تر و در نتیجه مصرف را بالاتر و اعتیاد و وابستگی را محتمل‌تر کند و باعث شکاف بیشتر بین فرد  با خانواده و کل جامعه  شود.
وی ادامه داد: گفت وگوی راهبردی والدین با فرزندان از قوی‌ترین مولفه‌های خودکنترلی در برابر مصرف مواد مخدر است
باباحسنی گفت: به نظر نمی‌رسد که در خانواده‌ها پیرامون اعتیاد کمترین گفت و گویی اصولی صورت بگیرد و هر جا هم‌صحبتی باشد تنها نوعی بحث و مشاجره یا به‌صورت هشدار کلی بوده که  بی‌فایده است.
مسئول بهداشت روان شبکه بهداشت و درمان گناوه توصیه کرد: بهتر است در ارتباط با مواد مخدر با آرامش و بدون مشاجره، حمله و مقصر جلوه دادن هیچ‌کدام از اعضای خانواده به‌صورت کاملا  خنثی و بدون سوگیری صحبت و انجام شود.
وی بیان کرد: مهم ترین مشکلات زمانی نمایان می شود که  در خانواده‌ خود در مورد اعتیاد حرف نمی‌زنیم و این یک تابو به شمار می آید که هرگونه حرف زدن خانوادگی پیرامون آن را ممنوع و غیرقابل‌تحمل کرده است.
باباحسنی اظهار داشت: وقتی پدیده‌ای واقعی در خانواده یا جامعه یا در سطح ملی تابو شود و در برابرش سکوت کنیم اولین اتفاقی که می‌افتد از حیطه رسمی خارج می‌شود.
 وی اضافه کرد: از سویی موضوعاتی که برای انسان کشش و جذابیت دارند، وقتی از حوزه رسمی خانواده یا جامعه خارج شود، وضعیت مخفی پشت پرده یا پستویی پیدا می‌کنند و فقط از انظار خارج می‌شود.
باباحسنی گفت: مصیبت از همین‌جا شروع می‌شود که هر آنچه برای انسان جذاب و لذت‌بخش باشد، اگر به خلوت رانده شود افسارگسیخته عمل خواهد کرد و فرصت برای رشد قارچ گونه پیدا می‌کند و از طرفی دیگر امکان کنترل و کاهش شدت و حدت آن از دسترس خارج می‌شود.

مسئول سلامت روان شبکه بهداشت ودرمان گناوه بیان کرد: خانواده‌ای که می‌توانسته با همبستگی جمعی بالا و روابط سلسله مراتبی پذیرفته‌شده درونی، موضوع را بخوبی مدیریت کند، خود  انکارکننده اصلی مشکل می شود و زمانی لب می‌گشایند که کار از کار گذشته باشد و یک معتاد به جامعه اضافه‌ شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha