مرکز بهداشت همدان: تزریق واکسن هاری پس از حیوان گزیدگی بسیار ضروری است

همدان- ایرنا- رییس مرکز بهداشت استان همدان با توصیه به تزریق سریع واکسن پس از بروز حیوان گزیدگی، گفت: مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری از بیماری هاری در سطح استان به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات درمانی و واکسیناسیون رایگان برای موارد حیوان‌گزیدگی هستند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از معاونت بهداشتی همدان، فاطمه ترکمان‌اسدی اظهار داشت: مردم باید با راه‌های پیشگیری از حیوان گزیدگی آشنا شوند و در مرحله اول بروز این حادثه با شستشوی محل گزیدگی به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه(آب و صابون)، نسبت به تزریق واکسن هاری به عنوان مرحله بعدی به فوریت اقدام کنند.

وی افزود: در صورتی که در همان لحظات اولیه بعد حادثه، محل گزش با آب و صابون شست و شو داده شود و پس از آن نیز مراجعه به مراکز بهداشت نسبت به تزریق واکسن هاری اقدام شود، می‌توان به نجات جان فرد و پیشگیری از ابتلا به بیماری هاری بسیار امیدوار بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: سال گذشته مراجعه روزانه حدود ۲۱ مورد حیوان گزیدگی به مراکز بهداشتی استان را داشتیم که در مجموع هفت هزار و ۶۸۲ مورد حیوان گزیدگی در این مرکز ثبت و گزارش شده است.

به گفته اسدی، حدود ۲.۹ درصد از مجموع موارد حیوان گزیدگی در کشور مربوط به استان همدان است که کاهش این آمار نیازمند اهتمام جدی و افزایش سطح دانش و آگاهی مردم است.

وی افزود: ۴۵ درصد از حیوان گزیدگی ها در مناطق شهری و ۵۵ درصد نیز در مناطق روستایی روی می دهد ضمن اینکه ۷۵ درصد این حوادث مربوط به سگ، ۲۱ درصد گربه و مابقی نیز سایر حیوانات است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۸۲ درصد سگ‌هایی که افراد را مورد گزش قرار می دهند، خانگی(دارای صاحب) و یا گله ای(همراه گله احشام) هستند.

وی افزود: والدین باید از تماس‌های بی‌مورد کودکان با حیوانات پیشگیری کرده و با آموزش صحیح به نوجوانان از آنها در مقابل حیوان‌گزیدگی مراقبت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha