۱۱ تیر ۱۴۰۱، ۸:۵۹
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 84808237
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشن‌های بزرگداشت روز گنبد در جوار بلندترین بنای آجری جهان آغاز شد

گنبدکاووس - ایرنا - جشن‌های بزرگداشت روز گنبدکاووس به‌مناسبت ۱۰ تیر سالروز ثبت جهانی گنبدقابوس بلندترین بنای آجری جهان با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی - هنری به همّت شهرداری و اعضای شورای اسلامی این شهر مرزی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهردار گنبدکاووس درمراسم آغاز جشن‌های این روز که جمعه شب درجوار بلندترین گنبد آجری جهان برگزار شد گفت: قرار است ضمن گرامیداشت این روز تاریخی، با اجرای برنامه‌ها و جشن‌های شاد فرهنگی - هنری نسبت به معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری این شهر به هموطنان سراسر ایران اسلامی و اهالی گلستان اقدام شود.

سیدعلی اصغر موسوی افزود: برنامه‌ها و جشن‌های پیش بینی شده بزرگداشت روز گنبدکاووس از جمله اجرای موسیقی سنتی اقوام، شعر خوانی و تئاتر با همراهی گروه‌های فرهنگی هنری اقوامی چون ترکمن‌ها، سیستانی‌ها، آذری‌ها و خراسانی‌های ساکن گلستان به مدت پنج شب تا ۱۴ تیرماه روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در جوار گنبدقابوس برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: برنامه‌های جشن روز گنبدکاووس هر شب از ساعت ۲۱ تا ۲۴ برگزار شده و در کنار آن نمایشگاه جانبی صنایع و هنرهای دستی اقوام نیز برپا خواهد شد.

رییس شورای اسلامی شهر گنبدکاووس نیز در این مراسم از تدوین و تصویب برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری و نیز اجرای پروژه‌های مختلف زیباسازی و مبلمان شهری به منظور افزایش نشاط اجتماعی در بین شهروندان و داشتن شهری زیبا و درخورشان مردمان این شهرستان توسط اعضای این شورا و شهرداری خبر داد و گفت: بهسازی بوستان داریوش با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از منابع داخلی و دولتی و احداث بوستان بانوان از جمله این پروژه‌ها است.

پرویز ناصری با اشاره به ثبت جهانی گنبدقابوس بلندترین بنای تمام آجری جهان در فهرست آثار تاریخی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در ۱۰ تیرماه ۱۳۹۱، افزود: ثبت جهانی این بنای تاریخی و شاهکار معماری جهان اسلام نشان دهنده جایگاه والای گنبدکاووس است که باید از این بنا و فرصت ایجاد شده به واسطه ثبت جهانی آن برای توسعه هرچه بیشتر صنعت گردشگری و توریست این شهر استفاده کرد.

همچنین نماینده مردم گنبدکاووس در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: گنبدکاووس جهانشهری است که ظرفیت های زیادی در بخش های مختلف تاریخی، فرهنگی، هنری و علمی دارد که باید تلاش زیادی برای معرفی آن به مردمان ایران و سراسر جهان صورت گیرد.

امانقلیچ شادمهر افزود: گنبدکاووس که اقوام مختلف ایران زمین با آداب و رسوم و فرهنگ‌های متنوع را در خود جای داده و همگی در کمال وحدت و برادری زندگی مسالمت آمیز دارند، می‌تواند به مقصد گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود و باید تلاش کرد با جذب سرمایه‌گذار زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد.

مهدی دهرویه فرماندار ویژه گنبدکاووس هم گفت: این شهرستان ظرفیت‌های خوبی برای رشد و توسعه در بخش‌های مختلف دارد که باید با شناشایی و معرفی آنها با ارائه بسته‌های تشویقی و تسهیلات بانکی به سرمایه گذاران، زمینه را برای رشد و توسعه روز افزون گنبدکاووس فراهم کنیم.

به گزارش ایرنا، برج قابوس، بلندترین برج آجری جهان و مقبره "قابوس بن وشمگیر"، بنایی بازمانده از سده چهارم هجری قمری است که بر فراز تپه‌ای خاکی در مرکز شهر گنبدکاووس بنا شده‌ است.

ارتفاع بلندی برج از کف تپه آن تا زیر قاعده مخروط، ۳۷ متر و ارتفاع گنبد مخروطی آن از کف قاعده تا راس آن ۱۸ متر است که روی هم رفته به ۵۵ متر می‌رسد که اگر ارتفاع ۱۵ متری تپه‌ای که برج روی آن بنا شده را به آن اضافه کنیم، به ارتفاع ۷۰ متری این بنا از سطح زمین می‌رسیم.

این بنای تاریخی به شماره ۸۶ درسال ۱۳۱۰ خورشیدی در فهرست آثار میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است و در دهم تیر سال ۱۳۹۱ هم در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شد.

شهرستان تاریخی گنبدکاووس با ۴۱۱ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha