ربات جستجوگر به کمک انبارداری تجارت الکترونیک می‌آید

تهران - ایرنا - پژوهشگران در موسسه فناوری ماساچوست آمریکا (MIT) یک سامانه رباتیک جدید ابداع کردند که با استدلال منطقی می‌تواند اشیا را بدون برچسب شناسه سیگنال رادیویی پیدا کند، این یافته در آینده موجب بهبود انبارداری در تجارت الکترونیک می‌شود.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از پایگاه خبری ام‌آی‌تی نیوز، برای انسان‌ها پیدا کردن یک کیف پول زیر خروارها خرت‌ و پرت‌ کار آسانی است؛ ما صرفا خرت و پرت‌ها را کنار می‌زنیم تا زمانی که کیف پول را پیدا کنیم اما برای یک ربات، این کار در بر گیرنده منطق استدلالی پیچیده درباره خرت و پرت‌های تل‌انبار شده است که یک چالش بزرگ به شمار می‌رود.  

پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست آمریکا «ام آی تی» در گذشته یک بازوی رباتیک ارایه کرده بودند که از ترکیب اطلاعات بصری و سیگنال‌های فرکانس رادیویی (RF) برای یافتن اشیای پنهان شده دارای برچسب شناسه سیگنال رادیویی (RFID) استفاده می‌کرد. آنها با ادامه پژوهش قبلی، یک سامانه جدید ابداع کردند که می‌تواند به طور کارآمدی هر گونه شی پنهان شده در میان اشیای دیگر را پیدا کند.

این سامانه رباتیک از سیگنال‌های فرکانس رادیویی، دید رایانه‌ای و منطق استدلالی پیچیده برای پیدا کردن اشیای پنهان شده استفاده می‌کند. تا زمانی که برخی اشیای موجود در مجموعه برچسب‌های شناسه دارند، ‌ شی هدف مورد نظر نیازی به داشتن برچسب شناسه‌ ندارد تا سامانه بتواند آن را بیابد.

ربات جستجوگر به کمک انبارداری تجارت الکترونیک می‌آید

الگوریتم‌های مسوول این سامانه که با نام فیوزبات FuseBot شناخته می‌شوند درباره موقعیت احتمالی اشیای موجود در زیر این کپه اشیاء استدلال منطقی می‌کند و سپس این الگوریتم‌ها موثرترین راه را برای کنار زدن اشیای مانع سر راه و بیرون کشیدن شی مورد نظر پیدا می‌کنند. این استدلال منطقی الگوریتم فیوزبات را قادر ساخت که اشیای پنهان شده بیشتری را نسبت به پیشرفته‌ترین سامانه‌های رباتیک و در نیمی از زمان قبلی پیدا کند.

این سرعت عملکرد به طور خاص می‌تواند در انبارهای تجارت الکترونیک سودمند باشد.

فاضل ادیب استادیار دانشکده علوم رایانه‌ای ام‌آی‌تی درمورد این دستاورد گفت: یک ربات مسوول پردازش کالاهای برگشتی‌ها در انبار یک فروشگاه می‌تواند با این سامانه جدید، اقلام و اشیا را در میان انبوهی از اقلام مرتب نشده با کارآیی بیشتری پیدا کند.

وی افزود: اخیرا یک گزارش نشان داد که بیش از ۹۰ درصد از فروشگاه‌های آمریکا از برچسب‌های شناسه سیگنال رادیویی استفاده می‌کنند اما این فناوری جهانی نیست و موجب وضعیتی شده که تنها برخی اشیا در میان مجموعه‌ای از اقلام دارای برچسب هستند.

این محقق یادآور شد: در واقع همین مشکل الهام‌بخش کار تحقیقی جدید بوده است. یک بازوی رباتیک با سیستم فیوزبات از یک دوربین تصویری و آنتن آر اف (RF) برای پیدا کردن اقلام بدون برچسب استفاده می‌کند. این سیستم اشیای موجود را با دوربین خود اسکن می‌کند و یک الگوی سه‌بُعدی از محیط ایجاد می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha