۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۵
کد خبر: 84809671
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار کارشناسان: تعیین سقف برای نفت روسیه بحران انرژی را تشدید می‌کند

تهران- ایرنا- کارشناسان و تحلیلگران حوزه انرژی با هشدار به تصمیم گروه هفت مبنی بر تعیین سقف برای نفت خام روسیه تاکید دارند که چنین اقدامی بحران انرژی را عمیق تر می‌کند و احتمال رکود را در اروپا و آمریکا تشدید خواهد کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، تعیین سقف قیمت برای نفت خام روسیه از سوی گروه هفت با هدف کاهش درآمدهای روسیه، بحران انرژی را عمیق‌تر می کند و احتمال رکود را در غرب تشدید خواهد کرد. «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه هشدار داد که چنین اقداماتی می‌تواند منجر به "عدم تعادل در بازار" شود.

تحلیلگران "جی پی مورگان"، شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی، نیز در هفته جاری هشدار دادند چنانچه روسیه تصمیم به کاهش تولید نفت خام بگیرد، قیمت جهانی نفت احتمالا به بشکه ای ۳۸۰ دلار می رسد.  

همزمان تحلیلگران این شرکت آمریکایی تاکید کردند که اقتصاد روسیه می‌تواند در برابر کاهش تولید نفت خام مسکو تا حدود پنج میلیون بشکه تاب بیاورد.

تحلیلگران بازار معتقدند که محتمل‌ترین خطر تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه این است که این کشور با کاهش صادرات، مقابله به مثل کند.

به عقیده ناظران، با توجه به وابستگی جهان به نفت روسیه، کاهش تولید نفت از سوی روسیه به میزان سه میلیون بشکه می تواند شاخص قیمت نفت خام لندن را به ۱۹۰ دلار در هر بشکه برساند.

«ممدوح سلامه» اقتصاددان بین‌المللی استدلال می کند که «جو بایدن» و دیگر رهبران غربی سردرگم شده اند و با ادامه تشدید بحران جهانی نفت آن در مسیر ناامیدی اقتصادی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: «هر بار که کشورهای غربی در مورد ممنوعیت نفت روسیه یا محدود کردن آن صحبت می‌کنند، قیمت نفت بیشتر می‌شود و این تنها به ضرر مصرف کنندگان غربی تمام می شود.

به عقیده ناظران، روسیه به راحتی می تواند صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی خود را به کشورهای غربی متوقف کند و در عوض به دو مشتری عمده خود یعنی چین و هند نفت بفروشد.

اقتصاددانان بر این باور هستند که با وجود نیاز آمریکا به واردات روزانه ۹.۱ میلیون بشکه نفت خام، تحریم های روسیه این کشور را آسیب پذیر تر از قبل می کند و خطر رکود اقتصادی را تشدید می سازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha