۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۴
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84809913
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هشدار کارشناسان درباره افزایش چهاربرابری قیمت جهانی نفت

تهران-ایرنا- کارشناسان مالی هشدار دادند: در صورتی که ولادیمیرپوتین رئیس جمهوری روسیه عرضه نفت را به تلافی تحریم های غرب کاهش دهد، قیمت جهانی نفت ممکن است با افزایش چهاربرابری به ۳۸۰ دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، تارنمای دیلی میل نوشت: تحلیلگران شرکت خدمات مالی  جِی‌پی مورگان نگران افزایش فاجعه بار قیمت نفت هستند و برآورد می کنند که در نتیجه اقدامات تلافی جویانه علیه تحریم های روسیه و اروپا ، قمیت نفت به میزان چهار برابر قیمت فعلی آن برسد.

تحلیلگران می گویند با وجود تلاش رهبران گروه هفت برای مهار قیمت نفت روسیه، این کشور  می‌تواند تولید روزانه نفت خام خود را تا پنج میلیون بشکه کاهش دهد، بدون اینکه آسیب زیادی به اقتصاد آن وارد شود.

این تصمیم تاثیر مخرب مضاعفی در بازارهای جهانی و مشتریان نفتی خواهد داشت.

بلومبرگ در این زمینه گزارش داده که جی پی مورگان هشدار داد کاهش سه میلیون بشکه ای عرضه روزانه، قیمت نفت خام لندن را به حدود ۱۹۰ دلار در هر بشکه می رساند و سناریوی کاهش پنج میلیون بشکه ای در روز به معنای افزایش قیمت ها به ۳۸۰ دلار در هر بشکه است.

آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد تولید نفت خام روسیه در ماه مه (اردیبهشت) به حدود ۱۰.۵۵ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است.

علیرغم تحریم های غرب، ولادیمیر پوتین در آن ماه ۲۰ میلیارد دلار افزایش درامدی داشت، زیرا افزایش قیمت ها باعث شد روسیه در مقایسه با آوریل (فروردین) ۱.۷ میلیارد دلار اضافی نفت تولید کند.

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین هشدار داده که در صورت تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، عرضه جهانی نفت ممکن است در سال ۲۰۲۳ با چالش افزایش تقاضا مواجه شود.

کارتل نفتی اوپک و کشورهای تولیدکننده  هم ائتلاف با آن روز پنجشنبه تصمیم گرفتند تولید نفت خام را افزایش دهند، اما احتمال می رود این مقدار کمک چندانی به کاهش قیمت های بالا و تورم ناشی از انرژی که اقتصاد جهانی را تحت فشار قرار داده، نخواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha