۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 84811091
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرانسه در انتظار اعلام ترکیب کابینه ترمیم شده

۱۳ تیر ۱۴۰۱، ۱۳:۰۰
کد خبر: 84811091
فرانسه در انتظار اعلام ترکیب کابینه ترمیم شده

تهران- ایرنا- «الیزابت بورن» نخست وزیر فرانسه به دستور رئیس جمهوری امروز (دوشنبه) نتیجه ترمیم کابینه را اعلام می‌کند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه پس از چالش بزرگ از دست دادن اکثریت قاطع در پارلمان، در برابر درخواست‌ احزاب مخالف برای استعفای نخست وزیر مقاومت کرد و با تجدید اعتماد به وی، بورن را مسئول تشکیل کابینه جدیدی کرد که امروز نام اعضای آن اعلام می‌شود.

امروز (دوشنبه) بورن فهرست اعضای کابینه جدید را که «بورن۲» نام گرفته، اعلام می‌کند. همچنین نخستین نشست شورای وزیران در ساعت ۱۷ به وقت پاریس با ریاست مکرون برگزار خواهد شد.

رسانه‌های فرانسوی از صبح امروز اخباری را از نخستین اطلاعات درز کرده و نام‌های مطرح شده در این ترکیب منتشر کردند. یکی از چالش‌های بزرگ آغاز دوره دوم پنج‌ساله ریاست جمهوری مکرون در اعلام نام کابینه «دامیان اباد» بود. رسانه‌های فرانسوی نوشتند: وی که پیشتر اعلام نامش به عنوان وزیر همبستگی، خودکفایی و افراد دارای معلولیت به دلیل اتهامات متعدد اخلاقی با انتقاد گسترده مواجه شده بود سرانجام از ترکیب کابینه کنار گذاشته شد.

«اولیویه وران» سخنگوی دولت جدید مکرون شد و جای «اولیویا گرگوآر» را گرفت. نام گرگوآر نیز برای تصدی وزارت صنایع کوچک و متوسط، تجارت، صنایع دستی و گردشگری اعلام شد.

«برونو لو مر» همچنان وزیر اقتصاد و دارایی ماند.

«کلمان بون» با سابقه طولانی در وزارت امورخارجه، وزیر مشاور امور اروپایی که به تازگی به نمایندگی ساکنان پاریس نیز به مجلس راه یافت، وزارت حمل و نقل را برعهده می گیرد.

«مارلن شیپا» که پیشتر وزارت شهروندی را برعهده داشت و در کابینه نخست بورن حضور نداشت، این بار با عنوان وزیر اقتصاد اجتماعی و همبستگی به دولت مکرون باز گشته است.

حضور افرادی از حزب «جنبش دمکراتیک» موسوم به مودم، از وزن این حزب در کابینه جدید حکایت دارد؛ «ژان نوئل بارو» از افراد نزدیک به «فرانسوآ بایرو» از حزب مودم، وزیر مسئول فضای مجازی می‌شود. «ژونویو دریوسک» وزیر مسئول خودکفایی معرفی شد. «سارا الهاری» نیز از معاون رئیس جمهوری در امور جوانان نام گرفت. «مارک فسنو» نیز وزیر کشاورزی باقی ماند.

پیشتر روزنامه «لو فیگارو» نوشته بود: با اینکه مکرون اکثریت قاطع نمایندگان مجلس آتی را در اختیار ندارد، از اجرای اصلاحات بازنشستگی مبنی بر « دوره کاری طولانی‌تر مانند همه همسایگان، با در نظر گرفتن شرایط کاری و در نتیجه قوانین سختی کار» صرف‌نظر نکرده است.

مکرون همچنین احتمال حضور نمایندگانی از دو گروه مهم پارلمانی «فرانسه تسلیم ناپذیر» چپ‌ تندرو و «مجمع ملی» راست افراطی را در ترکیب دولت جدید رد کرده بود.

به گزارش ایرنا، مردم فرانسه  در روزهای ۱۲ و ۱۹ ژوئن  (۲۲ و ۲۹ خرداد) در دو دوره انتخابات پارلمانی کشورشان صاحبان ۵۷۷ کرسی مجلس را مشخص کردند.

در این انتخابات، احزاب طرفدار امانوئل مکرون ۲۴۵ کرسی را به خود اختصاص دادند و به این ترتیب مکرون در دوره دوم پنج ساله ریاست جمهوری خود از حمایت اکثریت قاطع نمایندگان محروم شد.

مهمترین ائتلاف رقیب موسوم به «نوپس» با رهبری «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» از چهره‌های سیاسی چپگرای فرانسه متحد شده بودند با ۱۳۱ کرسی، عنوان قوی‌ترین اپوزیسیون را از آن خود کرد.

حزب راستگرای افراطی مجمع ملی با رهبری «مارین لو پن» رقیب اصلی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری نیز فراتر از انتظارها با کسب ۸۹ کرسی به بهترین جایگاه در تاریخ این حزب دست یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha