نماینده بروجن:وضعیت ۹۰ درصد دشت‌های چهارمحال و بختیاری ممنوعه است

شهرکرد -ایرنا- نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این استان در گذشته به عنوان یکی از مهمترین منابع آبی کشور شناخته می‌شد، گفت:هم‌اکنون وضعیت ۹۰درصد دشت‌های استان ممنوعه شده است.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری روز سه‌شنبه در نخستین همایش گلخانه‌داران استان در مجتمع آفتاب بروجن با اشاره به وضعیت موجود آب و تغییر اقلیم در کشور و استان افزود: هم‌اکنون کشور با محدودیت منابع آبی، رشد بی‌رویه کشاورزی در اقلیم‌های که ظرفیت توسعه ندارند، مواجه شده و کشور در مرز بحران آبی قرار گرفته و تغییر اقلیم باعث بروز تنش آبی در کشور و خاورمیانه شده است.

وی بر توسعه بخش گلخانه به عنوان یک راهکار برای تغییر وضعیت موجود و بهره‌وری مناسب آب تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون میزان بارش در کشور یک سوم میانگین جهانی و تبخیر نیز سه برابر میانگین جهانی است که این مساله باعث شده که با محدودیت منابع آبی در کشور مواجه شویم.

جعفری با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری روزی به عنوان پایتخت آب شیرین کشور شناخته می‌شد، گفت: امروز منابع آبی استان از نصف کمتر شده و بالای ۹۰ درصد دشت‌های استان ممنوعه و بخشی از این دشت‌ها ممنوعه بحرانی شده است.

جعفری اظهار داشت: هم اکنون دشت‌های شهرستان بروجن ممنوعه بحرانی است و برخی از دشت‌های استان ۳۰ سال پیش توسط وزارت نیرو ممنوعه اعلام شده بود.

وی با تاکید بر اینکه تامین امنیت غذایی به عنوان خط قرمز همه دولت‌ها و حاکمیت‌هاست، گفت: بحران غذا به واسطه تغییر اقلیم و جنگی که امسال شاهد بودیم رخ داده و امنیت غذایی دنیا را به خطر انداخته است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از کم بودن میزان سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی در کشور انتقاد کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت در این مدت در کشور خوب بوده است اما این توسعه صنعتی با جانمایی غلط صنعت در کشور مواجه بود و کشور را به یک بحران در خصوص کمبود آب رساند.

وی با اشاره به اینکه در فلات مرکزی صنایع آب‌بَر جانمایی شد، گفت: براساس تحقیقات مرکز پژوهش مجلس شورای اسلامی در فلات مرکزی، کشاورزی در ۴ دهه اخیر پنج برابر توسعه یافت در صورتی که منابع آب نصف شد که این  امر نشاندهنده توسعه نامتوازن است.

تغییر الگوی کشت، بهره‌وری درست از منابع آب و مدیریت تقاضا راهکار اصلی توسعه کشاورزی 

جعفری با تاکید بر اینکه تغییر الگوی کشت، بهره‌وری درست از منابع آبی و مدیریت تقاضا از راهکارهای اصلی توسعه کشاورزی است، اظهار داشت: امروزه در وزارت نیرو مدیریت تقاضا نیازمند توجه جدی است.

به گفته وی،تغییر الگوی کشت در اقلیم‌های که با مشکل منابع آبی مواجه هستند، یک ضرورت است و امسال اعتبارات خوبی برای توسعه کشت گلخانه و تغییر الگوی کشت و بهره‌وری در آبیاری در نظر گرفته شده است.

نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه کشت گلخانه‌ای به عنوان یک راهکار برای نجات کشاورزی و بهره‌وری منابع آب در سطح کشور و به خصوص در شهرستان بروجن به عنوان پیشانی خشک استان مطرح است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون سطح زیرکشت گلخانه در استان حدود ۴۰ هکتار است که میزان در مقایسه با سایر استان‌ها بسیار ناچیز است و چهارمحال و بختیاری در بخش توسعه گلخانه‌ها بسیار ضعیف است و دچار عقب‌ماندگی شده است.

جعفری اظهار داشت: آموزش به عنوان نخستین راهکار در توسعه گلخانه است که باید با افزایش آموزش و ترویج و ترغیب کشاورزان و معرفی فناوری جدید به کشاورزان، زمینه فعالیت  آنها را در بخش گلخانه افزایش داد.

وی بر ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت در کنار آموزش و تکنولوزی جدید تاکید کرد و گفت: در سفر ریس جمعور اعتباراتی خوبی در بخش کشاوری به خصوص توسعه گلخانه به استان داده شده که این افزایش اعتیارات برای توسعه گلخانه در استان مهم است.

به گفته وی، با ایجاد هر هکتار گلخانه ۱۵ فرصت شغلی ایجاد می‌شود، که برای ایجاد هر هکتار گلخانه بالای ۱۲ میلیارد تومان سرمایه نیاز است و دولت تسهیلاتی را برای توسعه گلخانه در نظر گرفته که افزایش این تسهیلات برای استان‌های کمتر توسعه یافته در بخش توسعه گلخانه یک ضرورت است. 

جعفری با اشاره به اینکه استان در زمینه ماهیان سردآبی، بادام و باغبانی دارای رتبه برتر در کشور است، افزود:هم‌اکنون روند آموزشی دانشگاه‌ها و پایان نامه‌های دانشگاهی مساله‌محور نیستند و باید از ظرفیت دانشکده کشاورزی با ۳۰ استادتمام برای توسعه بخش کشاورزی و رفع مشکلات این حوزه استفاده کرد.

به گزارش ایرنا، نخستین همایش گلخانه داران استان چهارمحال و بختیاری به مدت ۲ روز در مجتمع آفتاب بروجن در حال اجراست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha