۱۵ تیر ۱۴۰۱، ۱۰:۲۸
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 84813126
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پشتیبانی مالی ضامن پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان

زنجان – ایرنا – هم اکنون از ۳۸ هزار واحدی که قرار است با اختصاص زمین دولتی در طرح نهضت ملی مسکن در زنجان ساخته شود، عملیات اجرایی احداث ۱۷ هزار واحد در جریان است که به گفته مسئولان در صورت پشتیبانی به موقع مالی، این پروژه‌ها بر اساس زمان بندی اعلام شده به بهره برداری می رسند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به گفته مسئولان، استان زنجان در اجرای طرح نهضت ملی در کشور پیشرو است، تا جایی که این موفقیت و ظرفیت های موجود در اجرای طرح در استان، موجب شده تا سهمیه اختصاصی تعداد واحدهای مسکونی به زنجان در طرح، ۴۰ درصد بیشتر از نسبت جمعیتی آن باشد. 

روز سه شنبه تعدادی از خبرنگاران رسانه های استان زنجان به دعوت اداره کل راه و شهرسازی از پروژه های نهضت ملی مسکن در زنجان بازید کردند و از نزدیک در جریان اجرای آنها قرار گرفتند. 

گفتنی است از ۱۷ هزار واحد مسکونی در دست احداث نهضت ملی مسکن در استان زنجان، حدود ۱۵ هزار واحد آن در شهر زنجان در دست ساخت است. این پروژه ها در ۲ سایت عمده در مناطق شرق و غرب این شهر واقع شده اند. پروژه های شرق شهر زنجان در محدوده ای به نام کوی زنگان جانمایی شده اند که فعلا شامل زیرپروژه هایی به نام های ۵۱۲ واحدی «ام ۱»، ۱۱۵۷ واحدی «ام ۲»، ۱۴۶۹ واحدی «ام ۵ »، ۱۲۹۶ واحدی «ام ۶» است، علاوه بر این ها، پروژه های ۳۸۶ واحدی فاز ۶ گلشهر و ۱۴۴ واحدی فاز ۸ گلشهر نیز در منطقه شرق زنجان در قالب پروژه های نهضت ملی مسکن در حال ساخت است.

پشتیبانی مالی ضامن پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان

در قسمت غربی شهر زنجان نیز بخش قابل توجهی از پروژه های نهضت ملی مسکن به تعداد هشت هزار و ۵۰۰ واحد در محدوده ای که کوی زیتون نام گذاری شده است، در حال اجرا است که در قالب زیر پروژه های به نام های زون A، زون B، زون D و زون E پیمان سپاری شده اند.

تعداد ۵۸۶ از واحدهای مسکونی غرب شهر زنجان در قالب پروژه به نام «ثمین۲» در حال احداث است.

علاوه بر پروژه های مناطق شرق و غرب شهر زنجان، یک پروژه ۷۴۴ واحدی دیگر موسوم به «برکت» نیز در شهرک نصر و اقع در محدود شمال شهر زنجان در اقلب طرح نهضت ملی مسکن، در حال ساخت است که فاز نخست آن به پیشرفت ۶۲ درصدی رسیده است.

قاسم محمودی، مدیرعامل شرکت مهندسین آباد اندیش، که مشاوره عالی و کارگزار پروژه های طرح نهضت ملی مسکن در شرق شهر زنجان است، با بیان اینکه اغلب پروژه های در دست اجرا از اواخر سال ۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ آغاز شده است، گفت: تا کنون برای پروژه های شرق شهر زنجان به همراه یک پروژه ۲۸۲ واحدی در شهر ابهر، حدود هزار میلیارد تومان هزینه شده که ۶۳۰ میلیارد تومان آن از آورده متقاضیان و ۳۸۰ میلیارد تومان نیز از تسهیلات بانکی بوده است.

وی تصریح کرد: برنامه تحویل واحدها به متقاضیان از اواخر امسال تا اواخر سال آینده به تناسب پیشرفت پروژه ها خواهد بود.

امیرحسین قزل کمر از شرکت زنگان پرشیا که کارگزار پروژه های نهضت ملی مسکن در شرق زنجان است، گفت: روند اجرای پروژه ها رو به جلو است، تلاش ما این است تا پایان امسال ۳۰۰ واحد از واحدهای پروژه «ثمین۲» تحویل متقاضیان شود.

پشتیبانی مالی ضامن پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان

 پشتیبانی مالی به موقع، چالش عمده پیش روی تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: بر اساس هدف گذاری ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در کشور، در برش استانی سهم این استان ۵۰ هزار واحد می شد ولی به واسطه ظرفیت ها و موفقیت های استان در اجرای طرح، این رقم با افزیش ۴۰ درصدی، به ۷۰ هزار واحد افزایش یافت.

مسعود بیات منش در جریان تور رسانه ای بازدید از پروژه های در حال اجرای نهضت ملی مسکن در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به برنامه ریزی ها ساخت این ۷۰ هزار  واحد در استان تا پایان دولت سیزدهم قابل اجرا است.

وی با بیان اینکه ۷۰ هزار واحد سهم استان شامل همه پروژه های شهری، تعاونی، خصوصی، روستایی و بخش خصوصی و دولتی است، اظهار داشت: طرح نهضت ملی فرصت مناسبی برای رونق اقتصادی و اشتغال زایی در استان است.

بیات منش ادامه داد: ۳۸ هزار واحد از این میزان واحدهای هدف گذاری شده با تامین زمین از سوی دولت اجرایی می شود که تا کنون از این تعداد، ۱۷ هزار واحد در شهرهای مختلف استان  به مرحله عملیاتی و اجرای پروژه رسیده است.

وی پشتیبانی مالی به موقع شامل آورده متقاضیان و تزریق تسهیلات بانکی را از عواملی برشمرد که در صورت عدم تحقق، پروژه ها با چالش مواجه خواهد کرد.

بیات منش خاطرنشان کرد: این چالش خارج از فرآیند تصمیم گیری و برنامه ریزی مجموعه راه و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون بانک ها باید ۲۰ درصد از منابع خود را به موضوع مسکن و تسهیلات در این حوزه اختصاص دهند، گفت: تا الان هر تسهیلاتی به پروژه های نهضت ملی مسکن تزریق شده، از طرف بانک مسکن بوده و بقیه بانک هنوز سهم خود را در این بخش انجام نداده اند.

پشتیبانی مالی ضامن پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: کمبود نیروی انسانی هم از دیگر چالش های پیش روی ما در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن در استان است که البته تلاش داریم با بهره گیری از تکنولوژی جدی در ساخت مسکن، کمبود نیروی انسانی را جبران کنیم.

بیات منش با بیان اینکه اجرای مدت پروژه های مسکن ملی را در یک بازه ۲ ساله تعریف کرده ایم، گفت: واحدهای مسکونی در پروژه ها سری به سری تکمیل می شوند و متقاضیانی که آورده های خود را زودتر واریز کنند، در تحویل واحدها در اولویت خواهند بود.

وی تصریح کرد: متقاضیانی که تاخیر در واریز آورده دارند، حذف نمی شوند، ما با ساز وکارهایی برای تامین مالی به این افراد فرصت می دهیم.

تلاش می کنیم واحدهای نهضت ملی مسکن با کمترین هزینه احداث شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: تلاش ما این است که واحدهای نهضت ملی مسکن با کمترین هزینه احداث و در اختیار متقاضیان قرار داده شود.

سیدمحمد شعاعی در جریان تور رسانه ای بازدید از پروژه های در حال اجرای نهضت ملی مسکن در زنجان در جمع خبرنگاران افزود: قیمت تمام شده واحدهای نهضت ملی مسکن در استان زنجان در مقایسه با استان های دیگر و همچنین در مقایسه با هزینه آن در بخش خصوصی، پایین تر خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مولفه ها و پارامترهایی وجود دارد که در زمان و قیمت تمام شده واحدها تاثیرگذار است که از جمله آنها می توان به تورم، آورده متقاضیان، تزریق به موقع تسهیلات بانکی و همچنین شرایط آب و هوایی در خصوص روزهای کاری اشاره کرد.

پشتیبانی مالی ضامن پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در زنجان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه بر اساس قانون جهش تولید مسکن، تمامی تکالیف دستگاهها در این خصوص مشخص شده و مسائل در حال حل شدن است، گفت: در پروژه های نهضت ملی مسکن در استان هزینه های زیادی می شود و می توان گفت حرکت در این زمینه با معنای جهش آن در حال انجام است.

شعاعی با بیان اینکه زنجان در زمینه اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن استان پیشرو در کشور است، افزود: برای روند هر چه بهتر پروژه ها نیازمند هماهنگی های زیادی هستیم تا از بابت تامین نیروی کار و تهیه مصالح و جذب اعتبار دچار کمبود و مشکلات نشویم.

وی با بیان اینکه در زمان حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد سبد هزینه خانوارها به مسکن اختصاص پیدا می کند، اظهار داشت: این وضعیت مطلوبی نیست و باید همه تلاش مجموعه حاکمیت این باشد که هزینه های مربوط به مسکن را در کشور پایین بیاوریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha